AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.536

Vad hände? Är diffen trasig?

Hej.
Körde min 320iT -89 till jobbet i morse. Jag hörde och kände ett rassel/klonk bak nånstans när jag kopplade ur i c:a 60-70km/h.
När jag stod stilla vid en rondell så la jag i ettan och bilen liksom högg till och kom ingen vart, som om något var låst. Frikopplade och bilen rullade bak lite, sen gick det att köra, men med ett jävla knattrande från därbak nånstans. Körde sakta vidare för att ta mig till ett bättre ställe, och när jag stannade nästa gång så var det samma sak - bilen var låst när jag skulle dra iväg. Nästan som att handbromsen drog.
Rullade bakåt lite, och sen gick det att köra.
Körde de sista meterna in på en parkering och ställde bilen - hela tiden ett skrapande/knattrande i bakdelen av bilen. Fick för mig att det var vänster bak, men det är svårt att säga.
Jag tycker diffen har levt om väldigt mycket hela tiden jag haft bilen, så jag är ju inställd på det. Kan ju vara handbromsbackarna som lossnat också, men hur troligt är det?

Är det någon som har input på felet tro?

--
Markus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror att bandet har släppt på en handbromsback. Det är ganska vanligt.
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Tippar med på att handbromsbackarna har släppt, Gjorde de på min e36 förra sommaren..

Jag ska kolla detta i helgen. Får väl packa en verktygslåda full och bege mig till parkeringen på jobbet. Tur är att jag har nya backar av en händelse :)

Tack för svar, jag återkommer med rapport

--
Markus
Backarna var hela, men vänster hjul var svårare att dra runt än det högra.
Jag får väl köra hem bilen snällt och försiktigt och börja demontera. Möjligtvis är det ju hjullagret som skurit...
Tur jag har extrabilar :)

--
Markus
Det var diffen!
Bytte idag till en lågmilardiff, och skillnaden var total! Nu är bilen helt av med ett vinande diffljud som fanns innan, och den rullar helt som det ska.

Jag fick lov att flytta hastighetsmätargivaren från den gamla diffen. Det hade skvätt lite olja på den, men först trodde jag det var någon typ av metallsik märkning eller något, men det var olja som var helt full av spån.

Ett tydligt motstånd fanns på varje varv kardanen snurrade, så det är det som knattrade.

--
Markus
Ro
138
RonnyN
330i -03
Kul att det löste sig för dig!

Måste bara ge dig lite cred för att du meddelat lösningen på felet när du hittade det, många trådar med felfrågeställningar får man aldrig svar i
även om ägaren löst felet...

Mer sånt!!!

/Ronny

Helst på tvären....
Är drabbad av galna bilsjukan enligt min sambo.....
Ger man inte svar när/om man löser sitt problem så är sökfunktionen helt onödig i mitt tycke. SÅ man försöker ju :)

Såhär i efterhand kan jag ge följande omdöme:
Bilen känns som helt ny. Tyst och fin, inget glapp när man växlar, och hela drivlinan känns mycket tightare. Känns även som bättre vähgållning, men det kan vara inbillning pga den tystare gången, eller så är bussningen på den nya diffen såpass mycket bättre att det känns.

Väl investerade 800 spänn, och 4 timmars mekande i solsken.

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.