AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.158

Hack/Buckla i taket.

Hu
34
Hunke
525i Touring -04 E61
Upptäckte häromdagen att jag hade en skada på taket, det är en buckla med ett "knyck" längst ner. Som om någon hade slagit med ett redskap, alltså ej en knytnäve eller fot.
Jag var hos BMW i Bollmora, Tyresö igår och fick veta att det behöver bytas takplåt kostnad ca 25´ - 30´kr rep.tid ca 3 veckor.

Jag är osäker på vad jag skall göra, skall jag låta BMW laga det eller skall jag försöka med en så kallad smart repair där man försöker massera eller trycka underifrån för att få bort skadan?
Fördel med det sistnämda är att då skulla jag få en del pengar i handen av förs.bolaget då jag ordnar detta i egen regi. Men enligt BMW kommer det alltid att synas litegrann på taket, men det är klart att de säger så, de vill ju ha jobbet.

Hur skulle ni gjort? Hur mycket mindre skulle ni betala för en bil med lite små bulor på taket? Då det är en hög bil så syns det knappt nu om man inte vet om det.
Det beror ju helt klart hur pedant du är och hur mycket du får från försäkringsbolaget om du ombesörjer det själv.

Hade det varit en nyare bil hade jag sett till att få det ordnat på bästa möjliga sätt, men nu när det handlar om en bil som är 5-6 år gammal hade jag försökt undersöka billigare metoder. De pengarna du får från försäkringsbolaget kan du göra roligare saker för.

// Erik

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Hör efter med ditt närmaste ditec-center
Vi lagar bucklor hos oss iallafall..
Hu
34
Hunke
525i Touring -04 E61
Var hos en firma som heter Dentec/Spotpaint i Västberga, de kunde inte laga det så att det inte syntes. De trodde att det skulle bli vågigt och synas, så jag tror tyvärr inte att Ditec lyckas då heller, men tack för förslaget Bianca.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag har också fått en buckla i taken som stor som en 50-öring och inte särskilt djup. Jag har sett/hört att dom liksom "suger" upp plåten igen för att fixa det. Är inte det något som man göra på din buckla? Jag tänkte ta min bil till Spotpaint för att be dom kolla på det, jag tycker att det borde vara en enkel sak att fixa men vad vet jag..?
Hu
34
Hunke
525i Touring -04 E61
Till mig sa de att takplåten är för mjuk, men det kan vara för att min takskada är större och djupare än din. Det är definitivt värt att besöka dem.
Lycka till!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sk smart repair är en bra uppfinning.

Hunke: Det finns flera på marknaden. Jag använder mig av Automiracle.se och de fixar de mest konstiga bulor utan probs. Prova slå Robban en pling där ska du se. Det finns att läsa på forumet om de olika firmorna, använd "sök inlägg" funktionen ovan till vänster.

Lycka till!
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.