AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.579

Problem med att importera drömbilen?

80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
hej, har hittat en grym bmw e28 i usa, hur svårt tror ni det blir att rega in den här hemma?? måste ngt göras om??
se länk
Länk
80s:

Den som har bäst koll på import från Usa är "Johan" på AP

Länk

Länk
Nu blev ju en annan oxo kär, grymt fin kärra och dessutom ovanlig.. Trevlig smak du har :)

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
80
178
80s
andreas, visst är e28an grym, tänk bara att få bort usa kofångarna och kanske orig 16 bbs split, mums!
80
178
80s
m5 e28 är bara att glömma att importera och regga in, ringde bmw group skövde och pratade med verkstan..
Bilar 88-94 är oftast omöjliga eftersom sverige hade nationella avgaskrav då som inte stämmer med andra länders avgascertifikat etc

Efter 94 är det EU-regler som gäller så då är det lättare och innan 88 är det inga krav på katalysator i Sverige så då är det också lättare
Transocean
"m5 e28 är bara att glömma att importera och regga in, ringde bmw group skövde och pratade med verkstan.. "

Vad sa dom då? Varför omöjligt? Har du pratat med SBP?
80
178
80s
Just m5 e28, är enligt verkstan "Erik" tydligen han som var bäst på ämnet 80-tal, m5 går inte att regga in, såldes inte i sverige, kungen fick ha en på dispens dock. Tråkigt! Mer detaljspecifikt vet jag inte, jag förstod att det var pappersmässigt som inte gick att lösa. Enl importfirman säger de att om det bara är mekaniskt det skiter sig går det alltid att lösa kortsiktigt så att vagnen rullar genom besiktningen.
80s:

Visst går det att importera en M5E28 bara att läsa länken:

Länk
Den bilen är en 85:a och då borde avgasregelkraven inte ställa till problem. Det är 88/89-93/94 när Sverige hade speciella nationella regler som det ofta är helkört

Men ALLA bilar innan 94 bör man kolla upp noga med Bilprovningen INNAN man importerar för att inte åka på totalnit när man väl komemr dit med bilen p.g.a ett papper som ej går att få fram

Det finns en djungel av regler med avgascertifikat, bullerprov, bältesregler etc etc etc som i princip är olika på varenda bilmodell så ingen generell regel fungerar. Kolla upp bilen med VV och BP är det enda som gäller

Transocean
Kanske smart att be å få VIN-numret på USA-bilen och därefter be ett intyg från Tyska TÜV. Då har man ett papper med avgasvärden bältesspecifikationer och annat som bilprovningen kan vara intresserad av?

Jag behövde ett sånt intyg när jag reggade min gamla 530 i Norge, BMW Norge ville ha över 3000 kronor för detta, TÜV i Kiel tog 58 euro...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.