AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.608

335 är här - bilder och första intrycken!

Sida 1 av 2
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Hej igen alla glada!

Under hösten fick jag mycket hjälp av många här på forumet (tack!) när jag skulle köpa beställa en ny BMW i Sverige från utlandet i bland annat denna tråd:
Länk

Jag har haft otroligt mycket att göra med nytt jobb medmera så nu äntligen kommer jag med lite info och intryck.

Jag kom hem till Sverige på lördag kväll den 9 februari och hade ett enormt flyt då vår bil anlände till BMW handlaren natten efter mellan söndag och måndag, från början var vi lovade leverans i mars men det gick mycket fortare! På måndag morgon vid öppning var jag hos handlaren tillsammans med mina nya vinterhjul som jag ville ha monterade av handlaren. Jag var otroligt het på gröten och lyckades övertala folket hos handlaren att göra bilen klar under samma dag så på kvällen kom jag och min flickvän tillbaka och hämtade den leveransklara bilen.

Lite halvtaskiga bilder från dagen vi hämtade den, i bageluckan ligger sommarhjulen och på vinterhjulen fattas BMW loggor. Ska uppdatera med bättre bilder senare: Länk

Så hur är bilen?
Kort sagt är den helt underbar; min flickvän ”älskar” bilen (och förhoppningsvis mig)! Det är en otroligt skoj bil som fyra personer åker mycket komfotabelt i då baksätet fungerar bra. Den är också grymt snygg.

Det är följande spec på den (min personliga kommentar):

205 Automatisk vaxellada (Helt underbar låda, helt överlägsen allt jag har provat förutom DSG som den är nästan lika snabb som. Fördelen med denna är att den kan växla väldigt mjukt när man finkör. )

7RS Comfort Package (Jättenöjd med allt i detta paket som jag anser vara obligatoriskt)

508 PDC Fram (Det är skönt att ha och fungerar mycket bra med varning även på sidan om främre hörnet. Bekvämt i storstad)

7RR Dynamic Package (Var bland det sista jag lade till på bilen. Är mycket nöjd med Komfort Access, grymt skönt att slippa fibbla med nycklar, säskilt för min flickvän som har stökig handväska... Kurvljuset fungerar kanonbra.)

441 Rokarpaket (Bra med strömuttag fram för navigator)

423 Velourmattor (Dom ser fina ut i sin plastförpackning i väntan på bättre väder)

7XA M ladersportratt paddlar multi (Folk hade rätt, denna ratt är jätteskön att köra med och fin att titta på)

430 Spegelpaket (Det är gött med avbländande speglar i trafiken, kan bara vara lurigt då man i mörker inte alltid kan urskilja detaljer på bilen bakom utan man ser en siluett. Jobbigt om man missar att det är polisen bakom.)

470 Isofixfasten (Om man förökar sig i framtiden så är detta smidigt för barnstolen.)

5AC Helljusassistent (Omdebatterat tillbehör, fungerar mycket bra i de allra flesta situationer, helt klart värt 1 500 pesos. Jag tycker man kan jämföra med regnsensor som heller inte fungerar perfekt i vissa situationer, den följer ju bara input den får från sina sensorer och sedan gör som man har programmerat.)

677 LOGIC7 (Oj Oj vilket ljud! Är jättenöjd med det maffiga ljudet; hittade bra inställningar här: Länk Rekomenderar andra att köpa detta system då det ger en njutning varje gång man sätter på radion)

LC Laderkladsel Dakota Jadegra (Jättesnyggt och komfortabelt att sitta på, kyla är inga problem då stolsvärmen kommer efter ca 30 sekunder, fantastiskt!)

4AD Interiorlist Svart hogglansande (Blev jättebra med denna list, tack för det goda rådet Alf von Sil)

Metallic Spacegrå (Härlig färg som fungerar bra i alla ljus och som ser bra ut även om bilen är skitig. Det finns snyggare färger OM bilen är ren men jag har inte tid att tvätta ofta.)

19” 230 fälgar (Ser fram emot att sätta på dessa så snart som möjligt, jag tycker de är mycket vackra)

Övriga tillval:
Vinterhjul: M5 replika fälgar 18” med 8” bred fälg och ET35. På dessa sitter det 225/40-18 Michelin X-ICE North. Jag är grymt nöjd med dessa hjul då jag inte har märkt av några som helst negativa sidor, dem är också vackra!

H&R spacer 15mm bak för att trycka ut fälgarna till samma läge som orginal.

Navi: Tomtom 720T med ett Brodit fäste. Bra navigator som jag köpte ett fartkamera abonnenmang till. Detta uppdateras genom min mobil (bluetooth) och samtidigt fungerar navin som handsfree.

Beltroniks FX2: Kul leksak för att kolla hur snabb bilen är.

Ditec: Bra skydd av lacken och ingen vaxning behövs, perfekt för mig som är för lat för att putsa.

Hur går den?
Mycket bra,helt överlägsen det mesta vad gäller motor, chassi och drivlina! Motorn är helt underbar, fantastiskt bra drag på alla varvtal. När vi hade kört in bilen i 200 mil så var det grymt att släppa loss all kraft. Bilen är helt vansinnig, det är helt omöjligt att få fäste med vintersulorna även om jag har rejäla sådana. Antisladden blinker hela tiden så för att kunna köra på hyfsat får jag koppla på DSC när det ska gasas. Runt 140-150 börjar vinterdäcken säga ifrån på kuperade vägar, sidorna ger helt enkelt vika och bilen känns ”ormig”. Det som gör motorn än mer imponerande är att den drog 0,7 på motorvägen innan den var inkörd, helt otroligt.

Något som jag saknar/ångrar?
Jag funderade på fabrikstoning. Idag såg jag en E92 i samma färg som min med fabrikstoning, jag blev överlycklig att jag avstod! Fyrhjulsdrift kanske hade varit trevligt för att kunna få ner kraften i vårt klimat, har aldrig provat X-drive så detta är bara en fundering. Är annars mycket nöjd med specen, troligen pga att jag spenderade många timmar på diverse BMW forum.

Mindre trivsamt:
Bilen motorbromsar (ibland) även om det är automat vilket gör den lite ryckig precis som en manuell vid kökörning.

Vindrutetorkarna låter en del och man känner dom i bromspedalen när man står stilla, tydligen ett vanlig fenomen enligt vännerna på andra sidan atlanten.

När man stått stilla och släpper bromsen så ”pangar” det ibland liksom till och bilen nästa skuttar iväg. Jag misstänker systemet som ska hålla bilen när man släpper bromsen i en backe.

En lastkrok i bagageluckan släppte i fästet första gången jag använde den, irriterande.

Min kompis Molgan är bland de första personerna i kön till nya Helix Attache vilket kommer att ge ca +80hk och 120Nm. Han hoppas få detta inom ett par veckor, jag återkommer när jag har provat hans bil med en fullständig rapport. Molgan planerar just nu att nöja sig med detta trim då han är rädd om sin garanti på bilen. Se denna länk så länge: Länk

/Tobias
cr
59
cruzing_21
320 E90 M-sport -06
525 Touring M -04
Grattis till den nya bilen, hoppas att du kan hålla oss uppdaterad när du har rullat några sköna mil,

Ps: lugn nu med förökandet i familjen, njut av en coupe ett tag, när ni väl blir fler då kommer det bli trång o en kombi är inget annat än ett måste, ska byta till en sån i sommar..
Gris!
Lycka till med kärran och lägg upp lite fler bilder när du har tid!

Nu vill jag ha en Z4.
grattis :D såg riktigt trevlig ut
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Hej tobias och stort grattis till den nya bilen. Ser riktigt bra ut med dom val du gjort.
Stort tack för din utförliga berättelse av första intrycken. Gillar hur du spaltat upp varje tillbehör för sig, bra ide och lysande läsning för oss som fortfarande väntar och oslagbart för kommande beställare.
Gjorde du ett extra oljebyte efter inkörningen ?
Sväng gärna förbi när du kommer i påsk !
Evol-79
Är det bara jag som inte kan se bilderna?
Do
136
Doc T
-08 335 coupe
Levererades din bil utan runflats och var det i så fall på din begäran ? Extrakostnad ?
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Jag råkade radera bilen i mitt galleri, här kommer en ny länk:Länk

Doc T: Bilen levererades med runflats sommardäck, går inte att komma undan enligt min handlare, går heller ej att få levererad med vinterdäck. Efter att ha funderat på att göra ett oljebyte så bestämde jag mig för att stå över det, ingenjörerna hos BMW vet bäst och jag följer deras rekomendationer. För att referera till din värld doktorn så tror jag inte man blir friskare av att dubblera medicinrecepten man får av sin läkare... Jag hoppas vi hinner ses i påsk, vore skoj!

/Tobias

Tobias1980:

Du får ta med dig bilen till Brostugan på Bmw träffen så vi kan se bilen IRL.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
starre: Det låter skoj! Jag bor väldigt nära, finns det någon träff planerad?
Tobias1980:

Första Bmw CS träffen på Brostugan är den 12 Maj

Länk

Du kör bara över bron(nockebybron) sen direkt vänster men det kanske du visste:))
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
12e Maj är så långt bort! Kan vi inte tjuvstarta?

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Hillstreet: Ja varför inte, jag är på!
Hillstreet:

Datum?

Nångång under April månad?
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Tidigt april kanske? Jag träffas gärna lördag eller söndag så man kan träffas i dagsljus!
Tobias1980, Hillstreet:

Ok, vilken helg i April?

Är osäker på om Brostugan(fiket) är öppen redan i April tror att de öppnar i Maj.

Ska vi bestämma en dag och tid och samtidigt starta en ny tråd under rätt topic:)

Det ser ut som vi alla fall kan bli tre bilar
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Jag tog lite nya bilder idag när bilen kom från Ditec:Länk

starre och Hillstreet: Mitt förslag är att vi möts lördagen den 5 april klockan 11 på någon plats i Stockholm. Först kan vi ta en snackstund sedan kan vi åka någon trevlig väg till något ställe och ta en lunch. Vad tycker ni?

/Tobias
Tobias1980:

Utmärkt, vi träffas på Kärsön kl.11 den 5/4-08

Hillstreet: Är du med eller har du gått för dagen?
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
starre: 5/4 bör funka för mig också ja, vi får hoppas på finfint väder :-)
Vore skoj om vi får ihop ett gäng.

Tobias1980: Ditec är fan magiskt :-) Hoppas jag hinner få tid för behandling på J Sandell innan den 5e också. Funderar på en totalrecond men det kanske är onödigt.

//Joakim

Hillstreet:

Hälsa från mig så kanske han kan hitta en tid för din. 335
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
starre: Will do :-)

//Joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.