AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.415

Vad kan det vara för fel på min nivåreglering mm?

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Det hela började för ett par dagar sedan när ett felmeddelande visades "self level susp inactive" samtidigt slutade "backfunktionen" på höger backspegel samt halvljuset är mer nervinklat än vanligt. (Kompressorn till fjädringen har ej gått sedan dess)

Trodde det var nog med detta men idag slutade alla fjärrnycklar att fungera, kan den ha något samband?

Bilen är ej lägre i bak än vanligt varpå jag ej tror på något läckage. Jag har även (snabbt) kollat på kablaget till nivågivarna utan att se något konstigt. Jag har även tagit en snabbtitt på säkringarna ovanför batteriet, dessa se ok ut.

Är det någon som har något tips eller aning på hur detta kan hänga ihop. Jag har läst att halvljuset och nivåregleringen "hänger ihop" men hur hänger de andra felen ihop. Kanske Murphy har varit framme?

Någon som har några tips på vad felet kan vara?

Bilen är en 540iT 1999.

Mvh. Bjarre
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur mår batteriet?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej igen!

Tänkt bra meddela att alla fel läkt sig av sig själva utom fjärrnyckeln, peppar peppar

Fjärrnyckel fungerar dock bara ibland.

Jag har också varit inne på om det kan vara batteriet som spökar. Jag har varit med om det förut på mina andra bilar då det varit "konstiga" fel. Batteriet i min nuvarande bil byttes för ca. 2 år sedan, dock så kör vi mest korta sträckor i byn så jag skall prova att ladda upp det riktigt med min CETEK-laddare så får vi se.

Men var kan det vara för fel på fjärrnycklarna?

Det känns som det är bra kräm i batteriet när man vrider på nyckeln.

Mvh. Bjarre
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Du får byta batteri i nycklarna också byt i bägge när du änndå håller på,P
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag tror inte att det är så lätt som att bara byta batteriern i fjärrnycklarna då båda nycklarna fungerat problemfritt ända tills det slutade att fungera. Att batteriern skulle ta slut precis samtidigt i båda nycklarna verkar inte sannolikt men större under har ju hänt så det kan ju vara värt ett försök.

Mvh. Bjarre
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Har precis samma fel på min 528 touring!

Fjärrlåset funkar inte och jag får upp ett felmeddelande om att nånting med nivåreglering var ur funktion. Eftersom det är pixelfel på min panel och den visar på tyska så har jag inte riktigt förstått vad det står...
Jag sänkte min bil igår och efter det har jag konstaterat att lyset står lågt. Kan tänkte mig att det är en kombination av sänkning fram och det felet som Bjarre pratar om.

Ytterligare ett följdfel (tror jag iaf att det är) märkte jag idag då bilen stått ute sen igår. Batteriet var urladdat så jag var tvungen att kabla igång bilen :(
Misstänker att det kan ha nånting med nivåregleringen att göra då jag tycker att jag hör kompressorn gå ett tag efter jag har stängt av bilen.

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej,

Väcker denna tråd till liv....

Min 540iAT-00 fick self level inactive felmeddelandet idag...Tack...

Efter att ha låtit bilen stå i ca 4 timmar så ser jag att den lutar mkt svagt åt vänster.
VB=1.5cm lägre än HB

Rent spontant känns detta som väldigt lite, men ni som vet, är det luftbälgen som havererat?

När jag låser upp bilen så startar kompressorn och går i ett par sekunder, bilen rätar dock inte upp sig.

Har inte noterat något annat som är fel eller ej fungerar.

//Pontus

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Fortsätter här..

Har nu bytt luftfjädern på vänster sida. Super enkelt. (fjäder 200sek hos BMW)
Bilen har nu blivit helt jämn, det konstiga är dock att larmet ligger kvar??? (Self level Susp Innactive.)
Det skall noteras att nu i efterhand tror jag inte att det var något fel på luft fjädern som satt där, för bilen var inte helt ihop sjunken innan

Jag släppte ut luften ur båda luftfjädrarna och kopplade på batteriet igen. Kompressorn börjar jobba och hissar upp bilen till en normal nivå...?

Hade bilen utan ström i ett par minuter, larmet kvarstår.... Har nu lossat batteriet och skall låta det vara loss i en timme lr två. har dock inte mkt tro på det.

Några smarta ideèr?

//Pontus

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Well, uppdaterar denna länk så att alla ni andra skall få ett avslut....

Felmeddelandet kvarstod efter batteri-reseten...

Skruvade loss höger bak-hjul (igen) och kollade signal kabeln från sensorn igen. Nu hittade jag ett skav...

Ut med all inredning bak, upp med sladd och kontakt, klipp, skarva, löda, vulk-tejpa, installera tillbaka all skit igen...
Nu, funkar allt som det skall, inget mer felmeddelande... Där har man för att man var ambitiös och bytte vänster luft fläder...Jaja, nu är det gjort i alla fall...
Nu, dax för en bira..;-)

//Pontus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.