|
|
|
|---|---|
| Hur justerar man dieselpumpen på en 525 TD E34? | |
|
om det är mer bränsle du ska ha ska du flytta "huvudet" närmare torpedväggen mindre= närmare kylaren bilder på pumpen och vilka skruvar du ska lätta på finner du här Länk min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
tackar! |
|
|
tänk bara på att det handlar om hundradelar när du justerar. tomgången kommer att stiga om du skickar på mer bränsle och jag brukar justera upp "locket" tills tomgången är som max 800varv. mer går ju givetvis att göra men då blir den hetsigare att köra med en onödigt hög tomgång. ett tips är att markera hur den suttit innan så att du kan se förändringen. ha god belysning och ritsa runt bultarna. sen är det bara att vara försiktig när du förflyttar huvudet. och jo, bilen ska vara avslagen när du gör det!!!! det brukar bli ett flertal förflyttningar fram och tillbaka och skruvningar innan man hittar det optimala om du nu inte har ett mätinstrument som du kan se förändringar på 100 dels millimeter. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
"och jo, bilen ska vara avslagen när du gör det!!!!" helgonet! Med all respekt men, varför skall motorn vara avslagen? Har jag gjort bort mig nu eller har jag varit ett geni när jag justerat med motorn igång. Har endast lättat på de fyra skruvarna och sedan knackat lätt. Motorn hostar dock till när skruvarna släpps, men återfår direkt en jämn tomgång sedan hör man hur motorn börjar varva högre ja då vet man att man just passerat max. Dock är det besvärligare åt andra hållet för när pumpen ställs ner verkar elektroniken reglera varvtalet hela tiden till det som elektroniken är satt till, 750 rpm i mitt fall. Det enda sättet att märka av nedställningen blir uppgasning och se om den klarar av att hitta en stadig tomgången själv eller att belasta motorn på tomgång m.h.a. t.ex. generatorn. |
|
|
för att du inte ska riskera att förstöra pumpen min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.