|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sätesbelastnings-identifikation (SBE) En under passagerarsätets sittyta befintlig dyna levererar, beroende aktuell belastningsstatus, motståndsvärden till sätesbelastnings-elektronikens styrenhet. Denna utvärderar motståndsvärden och sänder resultatet "upptaget/ej upptaget" via en dataledning till ZAE2-styrenheten. Statusen "upptaget" identifieras, när mer än ca 12 kg belastar passagerarsätet. OBS! När man tar bort belastningen, registreras av säkerhetsskäl under ytterligare ca 2 min statusen "upptaget". Det vill säga har du en passagerar under 12 kg i stolen så är inte passagerarairbagen aktiverad, men vem törs lita på det :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Aha, tyvärr väger min 8 månaders knodd runt 11 kg så att med barnstol så blir det nog gott & väl 12 kg.... Någon som vet när nya bältena levererades i E39, alternativt om det går att sätta i bälte från t.ex E46? //Roger BmwCS #5251 |
|
|
rodge: jag kollade lite på www.realoem.com och kan inte se att det skulle skilja något mellan t ex modellår -01 och modellår -03. På samtliga står det att de inte är anpassade för avaktiverade airbags. På min 530i -01 fick jag alltså byta och när jag sedan skulle återkativera airbagen så var beskedet att det bälte jag nu hade var nyare och fungerade både med och utan airbag. På min fd 320d -03 så behövdes inte bältet bytas. Så med dessa erfarenheter så antog jag att nyare modeller hade ett annat bälte som klarade både med och utan airbag. Rekomenderar att du kollar med din BMW-verkstad. ___ //Ulf |
|
|
Då så. Det gick på 384:- att få den urkopplad (hade som sagt bytt bälte själv, 700:-). Dessutom hade jag 10% rabatt genom ett reklamutskick så jag sparade 3500 - 700 - 384 = 2416 spänn genom att byta bältet själv! Om jag hade köpt ett helt nytt bälte (1250:-) hade jag "bara" sparat 1866:- Det handlar alltså om extrem överdebitering om man betalar för hela kalaset. Att byta bälte kan omöjligen ta en BMW-verkstad mer än 20 minuter. Timkostnad för detta blir då i mitt fall 7243:- vilket inte låter klokt i mina öron... PS. Verkstaden vill se att man monterat rätt bälte innan de bäställer avaktiveringskod, så bäst är att komma dit med rulldelen lös så de kan titta på artikelnumret. På vissa bälten sitter det en lapp i andra änden som man kan se genom genomföringen i plastkåpan. Så var det dock inte på mitt så jag fick demontera rulldelen igen för att visa numret... ______________________________ Min bil: Länk |
|
| En e39 är alltså inte gjord för barnfamiljer? Jag förstår att man inte ska ha barnstol bak heller iom att det finns airbag i dörrarna? Spricker min dröm om en e39? | |
|
Supergammal tråd!! men det beror väl på vilken årsmodell och modell på E39 som du har airbag i dörrarna bak?!! Mig veteligen så finns det iallafall inte airbag i bakdörrarna (E39 525i -03) Har inte kollat så noga men där e ingen dekal iallafall och det stod inget om det i bilhandlarens annons (BMW)... |
|
| Kollade just lite info.. det är inte alla som har airbag i bakdörrarna så du kan säkerligen hitta en E39 du vill ha.. | |
| Ok tackar för svaret. | |
|
Hej, Tänkte komma med en rättning av vad jag skrev tidigare och lite info: Min far har köpt en 525 -01 som airbagen var urkopplad på av BMW. Tyvärr var även den urplockad ur bilen. Jag kollade vad BMW hade avaktiverat och det var endast passagerarAirbagen. Huvud och sidoairbagen satt kvar och var också aktiverade likaså bältessträckaren. Detta innebär att man kan fixa detta med airbagen själv. Koppla loss batteriet. VäNTA EN STUND Lossa luckan över Airbagen. Lossa kontakten till airbagen Skruva ur (eller låt den vara kvar som BMW brukar låta den vara) Koppla in ett motstånd på 3.3ohm (t.ex. 3 parallelkoplade 10ohms) mellan pinne 1 och 2 och ett 3.3 ohms mellan pinnen 3 och 4. Sätt tillbaka luckan. Koppla på batterien igen Man skall också byta bälte egentligen också. Jag rekomenderar att man har ett diagnos interface så att man kan släcka lampan om den skulle råka tändas. Om man har en urkopplad av BMW så kan man aktivera den igen genom att Låta koda styrenheten då behöver man ingen kod från BMW. Detta fixade jag själv med mitt diagnosinterface och progman. |
|
|
Uppdaterar en gammal tråd Är det nån som har provat lalaw's tips om att sätta dit 2st 3,3Ohms motstånd i kontaktsycket och fått lampan att slockna? //Per |
|
| Eftersom ingen verkar har gjort det så får väl jag prova då. | |
|
Pertha, Har du testat med 3,3 ohms motstånden? //Daniel |
|
|
Jag har motstånd istället för airbag i min E61. Där var 3.3 ohm dock för stort, så jag tog två st parallellt och det funkade. |
|
|
Vad menar du med två st parallellt? Två styck 3,3 ohms som du kopplade parallellt, alltså 1,65 ohm? |
|
|
Jag lättade på täckluckan för passagerarairbagen på vår E39 och vi har inget motstånd i kontakten. Airbagen är urkopplad av BMW och sitter kvar. Airbaglampan lyser inte, annat än det normala (några sekunder när man vrider om tändningen). Ett tips i andra trådar är att ställa tändningen i läge ett i en halv minut utan att göra något annat om lampan inte slocknar. Då ska systemet nolla sig själv och lampan ska sedan slockna om allt står rätt till, vilket det alltså kan göra även utan motstånd. |
|
|
Metallo: ja precis, jag hade 3.3 hemma så det fick bli 1.66 eftersom det funkade. bavega: din styrenhet är omkodad så den vet att airbagen inte är inkopplad. Den här tråden gäller urkoppling utan att koda om styrenheten. |
|
|
Varför har man inte bara barnstolen i mitten bak? |
|
|
Jag ska prova antingen nu i helgen eller i veckan och lovar att återkomma med resultat. |
|
|
Ett par tips. Om man (på egen risk) vill mäta resistansen i en befintlig airbags tändkrets så bör man tänka på: När man drar ur kabeln så kortsluts airbagens kontakt. Detta för att inte riskera att man råkar tända krutladdningen av misstag, genom statisk elektricitet osv. Teoretiskt är det alltså 0 (noll) Ohm om man kan komma åt och mäta på terminalerna inne i arbagens kontakt. Nu är multimetrar av olika anledningar dåliga på att mäta resistanser med någorlunda noggrannhet under 5-10 Ohm, man får t.ex ofta 1-1,5 Ohm bara genom att hålla ihop mätkablarna osv, ibland ännu högre, och man kan missta sig på att detta är en resistans inne i t.ex airbagen osv. Att prata om att mäta t.ex 2,5 eller 3,3 Ohm är rätt irrelevant mao, mätfelet är normalt stort när man inte mäter med en speciell mätbrygga, med 4-trådsmätning osv.. Om man (åter igen, på egen risk) manipulerar kontakten och avlägsnar korslutningen så kommer man att mäta genom den inbyggda tändkretsen, som rimligen kan ha en resistans runt 3 Ohm men då med viss onoggrannhet osv.. Obs att en sådan mätning är riskabel, alla som sett en airbag skjuta på nära håll vet varför. Sök gärna och läs servicemeddelande eller motsvarande från de olika biltillverkarna och notera att mina varningar är kraftiga understatements... FP |
|
|
Det finns ju en uppsjö med artiklar på E-bay, exempelvis: Länk Är det någon som har provat på dessa produkter? Finns från allt mellan 10-30 dollar, vilket känns prisvärt om man får en fungerande produkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.