|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har läst de trådar som finns men får inte riktigt klart för mig om det ska vara ett effektmotstånd eller "vanligt"? Kan någon vänlig själ länka till ett motstånd som fungerar eller ange artikelnummer i ELFA-katalogen eller nåt? | |
|
Ingen som kan hjälpa till här? Det pluppar ut en lillebror om 1-3 veckor så jag måste ha klart det till dess... Vad ska jag fråga efter om jag pratar med t ex en elektriker? |
|
| Förstår jag rätt att du vill koppla ur passagerarairbagen? om så är fallet skulle jag lata bmw göra detta då det inte bara är att koppla ur. bmw byter även bältet till ett kortare och plckar ur airbagen. | |
Danieljohansson |
Bmw fixar det för ett par tusen . Man måste även byta bältet pga att det sitter aut bältes sträckning . |
|
Carl L & Danieljohansson >> Frågan som Hr pbengtss är ganska generell och intresserar säkerligen flera än pbengtss. Jag är också nyfiken på svaret och dessutom väl medveten om att BMW är kapabla att koda bort airbagen. Dessutom kan jag intyga att pbengtss är en intelligent och kapabel människa med stor förmåga att ställa de frågor som han egentligen vill ha svar på. Frågan som ställdes var om någon kan rekommendera något lämpligt motstånd som har rätt egenskaper för att inkopplas på airbagens ledning. Är det någon som kan det och vad rekommenderas? /Thomas - som frågar om det han vill veta. Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
I E34:an var det inga bekymmer med en 2,2ohms, men när vår lilla tjej skulle sitta framåtvänd fram i E39:an, gick det inte att lura den. Jag sket i BMW o sket i Airbag. Slet ut bomben ur brädan o körde med lysande varningslampa nåt år, sen åkte tjejen bak. Det verkar vara osäkert om hela systemet slås ut, men jag skulle ALDRIG lita på en "bara" urkopplad airbag. Men, det är ju förståss inget svar på frågan... Mvh: Zoltan |
|
|
Tack för det Thomas - du är inte så dum själv ! :D Fakta: * BMW i Östersund tar 3500:- för att se till att jag kan ha barnstol fram. I Sundsvall kostar det ca 3250:- (=dyrare eftersom det blir 40 mils körning) * BMW plockar INTE ut airbagen, vilket jag kommer att göra. * Vitsen med annat bälte är elasticiteten, inte längden. * Jag vet vad som ska göras förutom exakt vilket motstånd som behövs * Det är brådis! Så min fråga kvarstår och i den här tråden är jag inte intresserad av annat än konkreta förslag på vilket motstånd jag ska köpa! |
|
|
Jag missade skriva det: Jag kopplade in 2,2oms istället för bagen, när jag tog bort den. Det funkade INTE! Lampan tändes när jag satte på batteri och tändning. Så E34 tricket funkar inte på E39! En fundering kring bältet: Jag sket i att byta den, jag antog att en unge på max 15kg + barnstol, väger inte mer än en tonåring som får sitta fram, dvs. att bältet vid ev krock (ptsui ptsui ptsui) kommer inte att sträckas, inte lika mycket som för en vuxen på 75kg i.a.f.. Dessutom lär ungen inte flyga ut, även om bältet sträcks lite, och dessutom satt stolen med ytterligare 2 mindre bälten till stolskenan. Detta går givetvis att räkna på. Mvh: Zoltan |
|
|
FD-Ormen: OK, bra att veta om motståndet. Men synd... :( Jag har hittat ett bälte på en skrot, 650:- inkl. frakt så det är ungefär hälften mot ett nytt så jag byter det även om jag resonerat som du. Men motståndsproblemet kvarstår... |
|
|
Kan du inte bara mäta på airbagen på ser du vad den ger för motstånd? Eftersom du ändå ska plocka bort den menar jag, anatar att motståndet är till för att du inte ska få en varning för bortplockad airbag vilket i sin tur måste ge att airbagen i sig har ett motstånd som bilen "ser". Koppla ur airbagen och resistansmät den så ser du vad du ska ha för motstånd. Ett alternativ kan ju vara att få tag på deras demonteringsinstruktion där det med all rimlighet bör stå vad de själva sätter dit? |
|
|
Det skulle jag kunna göra. Problemet är att jag då måste koppla ur, mäta och sedan koppla in den igen för att beställa och vänta på nytt motstånd eftersom jag får ett bestående larm om jag kör med den urkopplad. Om jag förstått hur det funkar. Och då skulle jag behöva låta en verkstad nollställa larmet eftersom det enligt andra trådar inte går att nollställa med t ex CarSoft. Nu vet jag inte om det är sant, men jag skulle föredra att ha ett fungerande motstånd i min hand innan jag börjar att koppla ur airbagen. Dessutom är jag fortfarande osäker på om det räcker med ett vanligt motstånd med samma resistans som man mäter upp på airbagen. Fungerar det verkligen så? Dessutom känner jag mig för osäker för att koppla in min Biltema-multimeter i en lös airbag. Det skulle vara med väldigt långa kablar i så fall... BMW sätter nog inte dit något motstånd utan kodar istället bort airbagen med hjälp av en engångskod. |
|
| pbengtss: Det fungerar utmärkt och släcka airbaglampan med CS. | |
|
Hur i h-vete kan de va så dyrt helt plötsligt??? Gjorde samma operation...på BMW med min, för mindre än 2 år sen, nytt bälte o avkodad airbag, o jag gav mindre än 1500 spänn för det!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Vad är CarSoft och var får man tag på det?? Kanske dum fråga men jag måste också nollställa airbag-lampan. |
|
|
Hej, Jag tänkte komma med lite info om det här met motstånd. Enligt ett Datablad för en BOSCH SRS ECU (Airbag modul) så skall motståndet vara 2.135 ohm +- 0.3ohm för att att systemet in ska känna fel på systemet. I e39 så sitter det en SRS ECU från TEMIC så förmodligen är det ett annat värde på motstånden på den. Jag är inte så säker på det här med att man inte kopplar ur bältessträckaren när man sätter i en barnstol är så klokt. Det sitter en sprängladdning som spänner bältet vid en krock. Frågan är vad som händer med barnstolen när bältet dras åt? Om den vrids ur sitt läge eller orsakar skador på stolen precis innan korckkrafter och demolering är som störst. Man kan koppla ur den på de flesta bilar på samma sätt som airbagen och lura systemet med ett motstånd. Lars |
|
|
Handlarna där uppe tar bra betalt! Runt Maj förra året betalade jag 2145:- viserligen med 10% rabatt på material och 5% på jobbet. M3 E30Länk |
|
|
Finns det egentligen någon som helst risk med att mäta motståndet i en lös airbag med en multimeter? Man är väl paranoid... |
|
|
Är det någon nu som vet vad för motstånd det ska vara? //Roger BmwCS #5251 |
|
|
Nej, det verkar inte så trots 642 visningar och en hel del svar... Så jag har bytt bältet själv och lämnar in bilen nästa vecka, kod beställd från Tyskland. På så sätt har jag i alla fall sparat 2000:- Jag har kört med båda barnen där bak men nu har den minste växt ur babyskyddet och jag har inhandlat en DuoLogic2 som väntar på att få sitta fram. Och för att rätta mig själv: "Vitsen med annat bälte är elasticiteten, inte längden." Det är fel, åtmistone delvis. Rätt är att originalbältyet har kraftbegränsare så att bältet ska revas upp vid en viss belastning (vid kraftiga kollisioner). På så vis skonas kroppen en aning och airbagen får ta sista delen av smällen. När man har barnstol får inte bältet ge vika. Om elasticiteten är olika låter jag nu vara osagt, jag vet inte det... ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
pbengtss: det du skriver om bältet är säkert korrekt men det är också så att i senare E46/E39 så behöver man inte byta bälte då det som sitter original även funkar med barnstol. Då man byter på BMW så får man ju den nya typen av bälte och man behöver sedan inte byta tillbaks när man återaktiverar airbagen. På min E39 -01 så behövde jag byta bälte men på min E46 -03 funkade original. Nu behöver vi också snart avaktivera airbagen igen och den här gången så slipper man fixa med bältet... ___ //Ulf |
|
|
"på senare E46/E39 så behöver man inte byta bälte då det som sitter original även funkar med barnstol." Då skulle man ju vilja veta från vilken årsmodell det nya bältet kom så att man lättare kan jaga fram ett på skroten t.ex? //Roger BmwCS #5251 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.