AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.255

Dela upp kategorierna 3-serien, 5-serien mfl på Autopower?

Sida 3 av 4
Det hade ju räckt att dela upp det med E90, 91, 92, 93 i en kategori och resten av 3-serien i en egen kategori. Så att dom nya modellerna får en egen forumdel.
Samma sak med 5-serien.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hmm. Nej det räcker inte alls.... jag åker e30 och e34, och är fullständigt ointresserad av info om e36:or och e39:or... till exempel.
Tommi(AP):

Om man skulle göra denna fördelning som flera föreslår vad uppskattar du i tid det skulle ta?

Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Starre,
Jag har inte räknat på det i detalj, så jag är lite osäker. I stora drag är det nog följande som behöver göras:

Designen på forumstartsidan behöver göras om.
Kategoriseringen av startinlägg behöver göras om / kompletteras.
Subkategorier behöver införas.
Sökfunktionen behöver anpassas till subkategorierna.
Alla listningar som visar vilket forum inlägg ligger i behöver göras om.
Sidan som listar alla inlägg från en forumavdelning behöver göras om.
Sidan där man skapar nytt inlägg behöver göras om.
Mängder med stored procedures i databasen behöver göras om.
Funktionaliteten för att prenumerera på nya inlägg behöver göras om.
Flera administrativa funktioner behöver anpassas.

När detta är klart behöver script utvecklas för att i möjligaste mån massflytta inlägg till de nya avdelningarna/subkategorierna.

När det är klart, så återstår säkerligen många tusentals inlägg som behöver flyttas manuellt.

Jag har säkert missat flera saker som borde göras om, men det är grovt uppskattat.

I tid snackar vi säkert om 2-4 veckors arbete 8 tim om dagen.

Uppskattad intäkt till följd av förändringen: 0:-

Jag har i många år jobbat gratis med AutoPower utan att ta ut någon lön, så att sätta sig i flera veckor för att göra stora ändringar som inte leder till några intäkter lockar inte så jättemycket.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Kan man inte göra en indelning såtillvida att man i varje ny tråd som skapas i rubriken skriver karosskoden. Det skulle kunna se ut som så här

I 3 seriens forumavdelning
E30 varför lyser ...
E36 dunkar i framvagn. etc

5 serie
E39 bilen brann upp.
E60 nu ska jag skrota f-nskapet..etc

Man behåller således dagens uppdelning i 3-5-7 serie osv
Då behöver väl inte forumsadmin slita som ett djur och det blir inte alltför gyttrigt med en massa olika forumsavdelningar.

Vad tycker ni övriga?
Varje gång man startar en ny tråd så skulle det finnas en ruta där man måste fylla i karosskod skulle ju kunna vara ett sätt att styra upp så att varje rubrik börjar med karosskod till exempel..

pr
296
produce1
540/6 touring-95
Nu vart det ju fel konto är inte (DU) moderator läskunnig eller bara ignorant?Skitsamma radera detta oxå så får jag skapa ett helt nytt i stället om inte det är för mkt begärt så slipper jag skriva en tråd med vad jag igentligen tänker med mkt svordomar
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tycker det fungerar ganska bra som det är.
Man behöver inte förändra för för förändrandets skull.
Kanske bättre att lägga krutet någon annanstans på sajten.
Sedan tycker jag vissa hemsidor som "uppdateras" leder till försämring.

Vad tycker ni om bytbil.com efter deras förändring. (försämring)
Jag tycker definitivt den fungerade mycket bättre innan.
Nu tycker jag det blir stökigt att söka.

Ok Nej, jag är inte konservativ.
/L

Kallar mig sällan bakåtsträvare men...

Förstår inte "produce1" riktigt vill komma med att byta "nick"...?

Vidare så kan väl ägare av nyare modeller med (som det verkar) erfarenhet av forum-uppbyggnad starta en sida som när den är utvecklad integreras i autopower.se?

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Till Tommie (AP)

Bmw väljer ju att döpa sina nya bilar till samma saker som de gamla. Detta är ett faktum som vi alla känner till. Mot den bakgrunden så är ju dagens ouppdelade system en tickande bomb. För varje ny modell som Bmw släpper blir det ännu rörigare att hitta bland kategorierna.

Någon gång lär ni bli tvingade att göra något i vilket fall. Om ni inte gör det kommer antalet skrivade att minska. Sen om ni gör det nu eller om 5år är ju en annan fråga.

Du kan väl dra iväg ett mail till NordicAudi.com och fråga hur de resonerade när de gjorde en helt ny uppdelning på forumet nyligen. Uppenbarligen så såg de mer fördelar än nackdelar. Kanske till och med ökade intäkter!!

Jag tycker fortfarande att ni kan göra ett provskott med en enskild kategori. Det behöver inte ta många timmar alls att fixa till om man tänker i enkla banor! Faller det väl ut så får ni väl ta ställning till fortsättningen.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag röstar på henke lexus förslag, att man automatiskt får up ett val av vilken modell det gäller så kommer det först i inlägget. Man behöver då inte ändra något i befintlig databasstruktur, och alla nya inlägg kommer börja med modellkod. Det gör det mycket enklare att söka på det man är intresserad av. (E32).
I en framtid kan man sedan lägga till en filtreringsmöjlighet så forumbesökaren kan välja "visa enbart e32" eller "visa alla 7-serie" Då kommer ju filtreringen bara funka på senare tids inlägg, men det är oftast om man inte kollat på någon vecka som man vill se vilka inlägg som gjorts för dsin egen modellkod.
Om inte denna funktion körs in så kan ju vi alla som skriver inlägg ändå ta för vana att alltid börja rubriken med modellkoden och sedan blir det en defacto standard.

/Mats J
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har funderat ett tag över detta. Först så tänkte jag JA VILKEN BRA IDÉ! Men nu så vill jag nog ha det kvar som det pga följande:

-Jag tycker inte det är speciellt svårt att sortera ut vilka trådar som hör till vilken typ av bil. Ett stor plus till er som skriver tydliga rubriker!
-Sökfunktionen fungerar utmärkt!
-Ofta så finns samma problem på en ex. 540i E34 som en 540i E39, vilket gör det enkelt att som det är nu, kika i båda dessa trådar om samma problem. En till avdelning gör att det blir mer "klickande".
-Det skulle med största sannolikhet upplevas som det händer mindre på forumet i vissa undergrupper, tex E21, E28.
-Mer tidsödande att övervaka för moderatorerna.
-Verka "krångligare" för nya användare. Som det ser ut nu tycker jag det är mycket överskådligt.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Jag har väldigt svårt att föreställa mej att en E28 och en E60 dras med samma problem trots att båda kallas 5-serien som någon tror.
Det vore nog de med E28 bl.a eller bilar som uppnått den ärofulla åldern av att fyllt 20-25 år som kommer att tjäna en del på att man delar upp efter karrosskod, då de med ålderns rätt kommer att falla i skrothandlarnas omvårdnad och bli färre med åren, några klenoder kommer naturligtvis finnas kvar.
Jag tror ändå att Autopower kommer att inbringa mer intäkter om sidan omarbetas, som annonsör skulle jag satsa penger på en modern och attraktiv sida som hänger med i tiden, intäkterna ökar om man investerar då kommer också avkastningen att öka.
Allternativet är att man dör sotdöden
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Självklart vet jag att E28 och E60 inte dras med samma problem. Men fortfarande gör E28 och E34 det, likväl som det händer att E39 och E60 dras med samma fel. Detta gör det i mina ögon jobbigare att dela upp dessa.

En bra idé är annars som nämnts tidigare att man blir tvungen att fylla i modellkod när man skapar en tråd, för att sedan kunna sortera ut valfri modellkod med en rullist överst i menyn, precis som i powerbörsen.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
kilroy
På sikt tror jag det är oundvikligt att forumuppdelningen förändras även om jag personligen tycker att det fungerar bra idag.

Oavsett hur man modifierar forumindelningen kommer det alltid finnas vinnare och förlorare.

Generellt sett behöver alla forum utvecklas för att hålla sin position. Utvecklingen behöver inte alltid handla om uppgradering av servrar, ny forumuppdelning eller ökad datorkapacitet. Utvecklingen kan lika gärna handla om att förbättra medlemmarnas möjligheter att påverka forumet och ta del av utvecklingen. Det kan också handla om att förbättra regelverket...där det tveklöst finns en förbättringspotential. Det kan också handla om att förbättra moderatorsfunktionen där det också finns en klar förbättringspotential. Det kostar dessutom inte några pengar...

Mvh/kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Om ni har jobbat gratis med autopower i alla dessa år, vart har alla pengar från banner och bilannonsförsäljning tagit vägen
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Drift, servrar, hårdvara, mjukvarukostnader, provkörningar, annonsering, lokalkostnad, resekostnader, telefoni, internetlina, försäkring, revisionsarvoden, kamera, förbrukningsmaterial och moms.

Bilannonserna har varit gratis i ett år.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Fe
27
Feel_the_effect
E61 535d LCI M-Sport -08
Vore det inte en idé att tillämpa forumadministratörer för varje modell, 3-serie, 5-serie o.s.v.(nedan kallat serie)
Sedan som det skrivits tidigare dela in varje serie i karosskoder(nedan kallat avdelningar)
Låt sedan söken generera träffar från varje avdelning i varie serie så kan den som är intresserad se träffar från e30,e36,e46 o.s.v om man sökt på 3 serie utan någon mer specificering än så.

Det blir sedan administratörernas jobb att hålla efter respektive serie, alt. flytta inlägg till en annan serie -> avdelning.

Finns så många aktiva på detta forum att det inte borde vara svårt att hitta folk som kan tänka sig att vara administratörer.

Synpunkter?
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag ser inget behov av att dela upp ytterligare. Risken blir som nämnt att hälften av avdelningarna kommer att dö. Kolla bara hur det ser ut redan idag (17:32)

2 aktiva trådar i 1-serie forumet
1 aktiva trådar i 6 & 8 serie forumet
3 aktiva trådar i X forumet
osv

Gör man en för fin uppdelning så stannar aktiviteten av.

//Lövet
andreas_lofgren: Just därför ska man inte göra en för fin uppdelning! Vi kan väl börja försiktigt med en E90/E92/E92/E93-avdelning i 3-serieforumet. Det vore en bra start.

Man måste inte gå till extremen och göra det värdelöst bara för att man vill ändra lite...

/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.