AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.252

Dela upp kategorierna 3-serien, 5-serien mfl på Autopower?

Sida 2 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag är inte helt säker på att det enbart är positivt. Redan idag är det många som inte riktigt vet i vilket forum man ska lägga sitt inlägg. Det skulle bli många forumavdelningar att gå igenom för den som allmänt är intresserad av exempelvis 3-serien. Om man nu skulle göra uppdelningen, så skulle antagligen många även vilja dela upp 7-serie, 6-serie, oldtimer, fyrhjulsdrivna, touringar osv. Till slut skulle vi massor av forumavdelningar, varav mängder skulle "dö" eftersom det inte skulle bli några inlägg i vissa. (Vilket gör att folk lägger in inlägg i en annan avdelning där det är mera aktivitet).

Om det nu är som Touchdown skriver att modellkoden står i nästan alla diskussioner, kan man ju redan idag söka på exempelvis E90, och vips har man en lista med alla E90-diskussioner. Sen tror jag i och för sig inte att "nästan alla" diskussioner innehåller modellkoden. Det skulle inte förvåna mig om det blir 100.000 diskussioner kvar som inte har modellkod, eller som har flera olika modellkoder i diskussionerna. Det skulle bli massor med manuellt arbeta för att flytta befintliga diskussioner.

Som andra redan påpekat så är det ju inte alla som har kunskapen om vad alla E-koder betyder. Visst kan man underlätta genom att skriva ut årtalen, men det finns ju också modeller som överlappar varandra. Allt går visserligen att lösa, men det känns som om forumet skulle bli mer svåröverskådligt för nybörjare, ovana och alla som inte är så kunniga inom E-koder. Jag ser helst att AutoPower är enkelt att använda för alla.

Man kan också fråga sig vad man gör med alla inlägg som berör flera modellkoder. Vinterdäck, lack, drivmedel osv.

Jag ser tyvärr mest en massa jobb, tid, förvirring, döda forumavdelningar mm framför mig.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag är inte förvånad över svaret!
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Ytterligare ett tips är att titta hur Volvoforumet "jagrullar.se" löst detta med årsmodeller och modelkoder.
Där kan man också se hur man löst detta med frågor om lack, drivmedel,m.m.

Idag är exv.Autoforums "5-serien" ett veteranbilsforum, med all respekt för de som har dessa bilar.
Men hur intressant är det för oss som har E60/61.

Jag tror att Autopower skulle bli ännu mer attraktivt om man förnyade grupperna.
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Det var nog det sämsta svar man kunnat få från en administratör. Det låter precis som en ovillig fabriksarbetare som bara ser jobb framför sig, inga som helst möjligheter!

De flesta är eniga om att det handlar om karosskoder som avdelningar, inte hurvida bilen har speciallack eller 4wd!!

Svårigheter för nybörjare?? Det har redan diskuterats lämpliga lösningar som råder bot på detta. Ni kanske istället ska fokusera på de många fler erfarna användarna som uppenbarligen vill ha förändring??

Nä, administratörens svar kändes otroligt bakåtsträvande. Får jag gissa att du även tyckte allt var bättre förr?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kanske kunde börja med E-koden först i alla frågor/överskrifter så ser man lättare var man ska läsa. Bara ett förslag.

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
"Enkelt för nybörjare" är nog ledordet för admin av en enkel anledning - många många på detta forum verkar verkligen vara just nybörjare på bilar, att döma av frågeställningarna som poppar upp. Detta är en högst avgörande skillnad mellan detta forum och andra märkesforum som stcs eller tpc.

... men, trots detta håller jag inte med admin det allra minsta. Om man inför karosskoderna som rubriker så måste ju läsaren i alla fall bemöda sej lite med att hitta sin egen karosskod, och vips har vi höjt allmänbildningen på forumets läsare. Detta måste väl ändå vara i linje med forumets målsättning?
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Det här tycker jag ser ganska prydligt ut Länk och här har man uppenbarligen lagt ned en del tankemöda för att få en bra struktur på forumet. Nu säger jag inte att det måste se ut just så här men det är snyggt och lätt att hitta. Gillar spec "E36 Convertibles" subforumet. Ett skräckexempel tycker jag är www.minhembio.com helt omöjligt eller också är jag för gammal :-)

/Touchdown Länk
bm
92
bmw_tok
Ja, precis så var det även jag menade.

3 Series (E90, E91, E92, E93)

Sen kan man ju då för tydlighetens skull även lägga till årtalen efter.

3 Series (E90, E91, E92, E93)
2005 ->
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Jag har förståelse av båda sidor. Tror de flesta vill läsa precis deras intresse, men även lite spridd information. Tror ingen ytterlighet och något håll blir bra.

En kompromiss. Exempelvis behålla situationen som den är, Men att ytterligare lägga till ett tvingande karossval vid inlägg av forumtråd/inlägg (eller vad det nu heter)

Om varje inlägg kräver att man väljer, karosskod? Ex, E46, E61 eller vad nu den rör, i ett sånt läge borde sökningar över forum avdelningar kunna göras, oavsett om det är bilvård eller 3-serien. Samtidigt som de gamla forumrubrikerna finns kvar.

Kan det vara något?

/Hampus
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hmm ingen som inser att det handlar om rent affärsmässiga frågor, det bästa är väl om Autopower kan fortsätta att finnas?

Det har ju genom årens lopp inte alltid varit en dans på roser med mycket arbete på få personer och behövda sponsringspengar till ny server osv.

Vad behöver AP, jo nya medlemmar så det blir rotation på det hela och helst att alla betalar på något sett och det finns ju två möjligheter till detta som jag ser det, del genom gåvor (telefonsamtal) eller tecka Pro-medelmskap.

Slutsats; Det som händer om man delar in forumet ytterligare är att alla "elitspelare" blir jättenöjda och de som kanske funderade på att titta in hit och bli medlemmar på något sett inte vill det pga krångel. Hur många har inte problem med sina bilar och skulle mer än gärna vilja få det löst på ett enkelt sett och samtidigt lära sig något också?

Det är just gemene man som gillar BMW men som kanske inte är en riktig entusiast som ska lockas hit, tyvärr exemplifieras en stor del av den stora massan som kör BMW förmodligen av en person som gillar BMW och är ganska intresserade men ingen riktig entusiast.

Hur mycket vi än vill dela in forumet tror jag det kan bli farligt för dess överlevnad, inte minst tack vare de extra bortsorteringar som kommer att krävas då folk i större utsträckning lägger inlägg på fel ställen.
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kan du visa hur en något finare indelning skulle skämma bort de som inte är entusiaster? Har du belägg från andra forum? Är det inte så att forum söm lockar entusiaster också med dem stor kunskap, också drar till sig sådana med frågor som de vill ha hjälp med?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag tycker att Hampus förslag är optimalt. Vi får ytterligare en subgrupp att sortera på när vi söker efter något, samtidigt som vi har kvar det enkla med stora grupper med lite fart i istället för små grupper där det knappt förs någon diskussion.

Själv har jag en 7serie och kan ibland tycka det är lite dålig fart i det forumet, så jag snubblar in på 5-serie och 3-serie ibland bara för att få lite mer att läsa. Skulle 7-serie forumet delas upp ännu mer, så blir det glesare mellan inläggen och tillslut tappar man intresset helt.

bm
92
bmw_tok
Jag förstår inte heller varför det skulle bli mer rörigt för mindre erfaran med en sån här uppdelning. Om man nu lägger till årtal efter årsmodellkoden så vet nog de flesta vilken del man ska posta inlägget i.

Om man inte känner till sin egen årmodell så känner man säkert inte heller till om det är en 3-, 5-, eller 6-serie man har. Då kan nog redan dagens struktur vara rörigt.

Det kanske bara skulle vara en rubrik som heter Bmw-bilar för att förenkla för de rikigt okunniga?? (Obs ironi)
Man kan ju välja att göra nya forumuppdelningar bara i de forum där det läggs mycket inlägg? Tex om det nu är dålig fart i 7-seridelen behäver man kanske inte dela upp den, men man kan ändå göra det i 3-serie.

Att det skulle bli slutet för Autopower bara för att man delar upp lite mer tror jag inte alls på.

Jag är klart för en finare uppdelning.

/Micke
bm
92
bmw_tok
The Stig tog upp en intressant tanke.

Det är ju förståss så att vissa delar av forumet har fler inlägg än andra. Tex 7-serien kanske inte händer så mycket i.

Därför ska man ju förståss kanske i första hand satsa på att dela upp de delar som är mest trafik i. Tex 3-serien och 5-serien.

Varför inte göra den uppdelningen i just 3-serie kategorin som provskott?? Måste ju även en administratör gå med på. Faller det väl ut fortsätter man på övriga forumet där det behövs. Faller det inte väl ut så är det ganska enkelt att går tillbaka.
Jag skulle gärna också se en uppdelning i ikarroskoder för respektive modell.

Eftersonjag har sysslat mycket med SQL vet jag att det inte är så enkelt att sortera ut de hundratusentals trådarna som finns. Visst karrosskod kanske finns i en del av dem så sorteringen fungerar. Dock så finns det säkerligen åtskilliga trådar som innehåller en mängd olika karosskoder varför det måste sorteras manuellt. Det är inget man gör med kanske 100.000 trådar.

Kan bara hålla med! Bra förslag!
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Tycker även man ska kunna radera användare efter eget bevåg har nu 3st användare & denna vill jag inte ha längre så hoppas nån moderator kan ta bort den nu då den är överflödig eller måste man bli bannad för att bli raderad.I så fall får jag skriva nåt olämpligt då
produce,1
Denna är det jag ska ha;)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Karroskoderna kan ju läggas som ett träd under varje modellserie

T ex:
3-serien delas upp i: E30, E36, E46, E9x

osv

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.