AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.789

Fungerar extraluft?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ni som är tekniskt bevandrade vad gäller luft/bränslemängdsblandning och strömningslära etc.....hur skulle motorn reagera på extra lufttillförsel i form av någon slags luftintag i grillen som via fodrad alu-slang ansluts mot befintlig luftburk?

Den luft som då -via farten - tvångsmatas in i luftburken, kommer den öka prestandan eller kommer LMM begränsa den extra boosten på något sätt?

Någon som provat konceptet och kan ge en rättvis utvärdering? Borde rimligen inte ställa till det för mycket vad gäller insugningsturbulens då det går via ordinarie luftburk i så fall.

fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Teoretiskt sett skulle det ju fungera, men du ser ju ingen som monterar sina turboaggregat framför luftburken... ;)

Jag tror att alla krökar och prylar på vägen effektivt sabbar genomströmningen till den grad att du inte vinner något på det, fast det kanske bara är så att ingen tänkt på det ännu? :))

-- fjalar
Kompressor...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Visst fungerar det! Kolfiber scoopet ovanför huvudet på föraren av en F1 bil har precis den funktionen och ger i höga hastigheter en prestanda förbättring som är tillräckligt stor mot luftmotståndet scoopet skapar. Men på en standard bil ger det nog inte så värst men lite om man gör det bra med inte för krånglig väg från fronten samt släta rör. Tänk på att luftfiltret kanske bör bytas med tätare intervall.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Energin för att få effekt finns i bränslet inte i luften.

///MVH Hasso
Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag har kikat lite i motorrummet på min 330, och det finns ju faktiskt utrymme för en5-6 cm aluminiumslang som kan ledas in i luftburken. En krök blir det, men frågan är om lufttrycket utifrån ändå blir så kraftigt (kanske med en trattliknande öppning som "fångar" mer luft) att det matar extraluft den vägen.

Vad gäller bränsle/luftblandningen är det väl LMM som dirigerar det och styr upp mer bränsle i förhållande till den ev. extraluft som tillförs?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Fjalar - det fungerar både teoretiskt och praktiskt på motorcyklar iallafall och kallas då "luffarturbo" : )
Mr
80
Mr EmCom
e28 535 turbo
e24 635 cis
e21 318
@hasso Jo, men ju kallare luft dessto mer syre :)
Luften blir ju "varm" när den måste gå igenom en massa krökar och böjar. Lär inte käna några märkbara HK men kanske just för att det är lite fränt. =)

Efter -98 började nästan alla sporthojar köra med trycksatt luftburk. Det var oxo runt det året alla dom hojjarna fick ca 20hk till :)

Så nått lär det ju göra :)

Körkortslös pga nya BMW:n :P
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Frågan är hur mycket luften hinner värmas pga friktionen i krökarna på de microsekunder det tar att nå luftburken, då man kör.
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Jag har haft problem med min bil med att den lägger av vid högre farter och på motorväg när man frikopplar och släpper gasen.
Har ett short ram air kit från KN.
Ingan har hittat vad felet kunde vara.

Idag tog jag ett par gamla byxor och klippte sänder och pluggade luftintagshålet från spoilern och från grillen och bilen fungerade perfekt !!

Jag har hele tiden varit misstänksam att den har fått för mycket luft då den blivit sämre med ökad hastighet.
Luftintagen är riktade rakt emot KN filtre också, och LMM sitter helt öppet i insugninngs röret.
Därav testade jag min ide idag och det fungerade perfekt.
Lika bra acc, botten samt lite lägre förbrukning, från 0,79 l/milen till 0,73 L/milen konstant 90-110 i 3 mil/snittförbrukning.

Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Teorin är att luften trycks in genom filtret vid rullning och stör luftmängdmätaren.

Jag måste bygga om boxen så att luft kan komma in, men att man sätter ett tak över luftintagsrören, då kan luft sugas in då det behövs och inte tryckas in, som det nu gör.

I vilket fall så funkar det.

Central Bmw tekniker föreslog/rekomenderade byte till orginalbox, men jag testade det här först.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De vanliga ram-air konstruktionerna bygger ju på att utnyttja bilens hastighet för att bygga upp ett tryck större än atmosfärstryck i insuget. Detta ger ju mer luftmolekyler vilket i sin tur gör att större bränslemängd kan tillsättas vilket i slutet ger mer hästkrafter. Vid WOT har man normalt sett atmosfärstryck i insuget.

Styrsystem som förlitar sig på temperatur och luftmängd borde inte klara av att hantera detta utan någon sorts modifiering.
Styrsystem som använder sig av MAP sensor borde ha en chans att klara av det (om nu systemet accepterar ett tryck större än atmosfärstryck). Styrsystem med luftmassamätare tycker jag i praktiken borde kunna klara av det utan modifiering - luft med större densitet har större massa (och kyler tex glödtråden bättre).
Redan med standard insug fås ett ökat övertryck när farten ökar. Luftintaget är framför kylaren där det blir övertryck tack vare fartvinden.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att energin finns i bränslet är ju en sak. Det krävs ju syre för att förbränna och utvinna energin. En tratt och ett rör ger ett övertryck i insuget, likväl som en turbo. Problemet är väl att tygla tryckförhållandet då det är fartvinden som ger övertrycket. Lite svårt att få en snabbare start t.ex om det inte blåser kraftig motvind, men då har man ju även motvinden emot sig :)
Kyld luft har högre densitet och samma volym luft innehåller mer syre som kall, därav intercoolerns inverkan.
Har sett på någon tävling på strippen hur man blåser kolsyresnö från en brandsläckare i intercoolern ögonblicket innan start. Det blir väl en pust riktigt kall luft precis vid starten, men det känns ganska löjligt då det inte direkt återspeglar ett "normalt" körförfarande.

Intressant faktum att luften innehåller ca 21% syre. Vid tillförsel av 100% syre brinner det mesta av brännbar materia ganska häftigt.
Det finns svetsare som tyckt att det går fint att blåsa rent overallen med ren syrgas från gassvetsen och det har funnits någon liten glödande sytråd i tyget. Det blir mänsklig fackla på ett par sekunder.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
å andra sidan så är det ju uppe i fart man behöver de extra hästarna.

Förbluffad över Hassos yttrande i våras? Hela principen med turbo eller kompressor är ju att mata in mer luft och på så sätt kunna öka mängden bränsle. Kör man med luffarturbo så får man ett ökat flöde över lmm och styrsystemet kommer kompensera för den ökad luftmängden och Voila! mer effekt! Men inga jättesiffror. Sen måste ju alla anslutningar från insuget vara täta så inte övertrycket pyser ut.
Som sagt tidigare så är det ju uppe i fart som det ger effekt.
En annan fördel är att man tar kall luft utifrån och inte den varma motorrumsluften som"öppetfiltertrimmarna" får.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Öppet filter är väl mer för dom som tycker det skall bröla i insuget och inte för dom som vill åka fort? ;)
Det börjar låta mer och mer som drömmarna om extra effekt från en elfläkt i insuget, vilka som bekant brukar dyka upp till salu på diverse webbsidor då och då. Sök gärna bakåt i forumet så finns det en del trådar om dessa fantastiska tillbehör. Kombinerar man dem med de ännu mera fantastiska vivelskaparna som gör att bränsle/luftblandningen formligen gängas in i cylindern så är succsén ett faktum...)
I realiteten krävs det lite mera tryck i insuget för att det skall göra någon märkbar effekt, en turbo eller mekanisk kompressor brukar jobba med runt 0,5-1,5 bar vilket man aldrig kommer ens i närheten av genom att hålla upp en tratt med tillhörande rör i fartvinden (eller med elfläkt), tyvärr.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det beror helt på trattens storlek och form och faktum är ju att motorcyklarna använder sig av "fartvindstryckökning", men att komma upp i samma övertryck som en turbo är naturligtvis svårt. Då lär tratten vara så enorm att bilens cw-värde motverkar hela vinningen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.