AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
941

m ratt i min 530d

Jag har denna ratt i min bil Länk och undrar vad denna ratt har för extra funktioner den har ju trotts allt mer knappar? Länk

Finns denna ratt med värme i? Och om så är fallet är elen fördragen på min bil till rattvärmen lr är det nåt man måste koppla extra?

Den första ratten är originalmonterad i min bil...

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

De knappar som skiljer är för telefon och röststyrning. Rattvärme finns enbart att få till den fyrekrade standardratten.

Sen måste det vara så att din 530 är en 01:a för ovanstående M-ratt fanns enbart t o m modellår 2001. Modellår 2002 så kom den nyare M-ratten Länk

___
//Ulf
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det du saknar är de två knapparna för röststyrning och telefon värme finns inte i M ratten
min 530 är tillverkad oktober -01 då borde den väl räknas som en -02 lr har jag fel??

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
fr
176
frejo
535iA -98
Jag lånar denna tråd lite.

En sådan M-ratt som Andreas har, passar en sådan i min bil som är från 98? Jag vet att det skrvits en del om detta men jag fattar fortfarande inte vilka rattar som passar vilka årsmodeller. Jag har den gamla fyrekrade ratten idag med knapp för återcirkulation, en finess som inte känns direkt nödvändig att ha på ratten, men ställer detta till några bekymmer ifall man vill byta? Har tröttnat lite på bussstorleken på den gamla ratten.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Andreas: om din bil är tillverkad 10/2001 så är det mycket riktigt modellår 2002. Mig veterligen så försvann denna ratt ur produktionen när modellår 2002 kom och detta stöds ju även av RealOEM. Går jag in och anger 530d tillverkad 10/2001 så får jag följande:

Länk
Länk

Sen är det ju så att den äldre ratten passar modellår 2002-2004 så möjligheten finns ju att det är bytt i din bil för jag antar att du är säker på tillverkningsmånaden? Du har ju chassinr så du kan ju själv kolla på RealOEM.

frejo: det finns flera varianter av den äldre M-ratten som nästintill likadana ut. Det som skiljer är framförallt att dom har olika airbagsystem. I RealOEM kan du hitta vilken som passar på din bil.

___
//Ulf
fr
176
frejo
535iA -98
Ok Ulf, tack för svaret. Ska kolla på RealOEM. Men när du säger att det finns olika airbagssystem, innebär detta då alltså att det bara finns vissa speciella rattar som passar respektive modell även om det redan sitter en airbag på ratten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.