AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
878

525 TDS Är det en drift säker bil?

Ou
23
Outlaw99
525 TDS touring (e34) 94
Har precis köpt min andra tds.. den första som jag tds som jag hade va kannon fin med bara pajade hela jäkla tiden
Men jag tok gillar e34..
Så nu har jag köpt en till som har gått 35 500 mil och den går som en klocka..
Vad har ni för erfarenheter om tds positiva och negativa....

Gasa tills det rasar
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Jag tycker verkligen om min tds, och tur är väl det för annars hade jag aldrig orkat hålla på och laga på den. Men jag har svårt att skylla det på bilen, har bara haft ett fåtal tds-specifika fel (spridare, pump), visserligen dyra som fan att fixa men som sagt få. Desto fler "allmänna" fel (stötdämpare, fjädrar, bussningar, avgasrör, remmar, spännrullar, generator mm) eller vad man ska kalla det men det verkar vara relaterat till taskigt underhåll av just detta exemplar.

Hur som helst så har den börjat kännas ganska buggfri nu så mina lagningar verkar ge resultat i alla fall. Hur konstigt det än låter så är jag ändå nöjd med bilen som för övrigt är min första bmw.
Min förra bil va en 525tds och det är en av dom minst kråmgelfria jag har haft, det ebda jag fick byta på nästan 8000nil va glödstift, remmar, oljc, filter,packningar i pump (vid inköp) och bromsar men detta är ju rena förbrukningssaker, hade jag inte kvaddat bilen så hade den förmodligen vart kvar i mina ägor..

Det är förmodligen som ni skriver ovan att mycket av sakerna som krånglar på många 525tds är nog hur bilen är skött från början, min va lite skabbig i inredning och läckte i pumpen när jag köpte den men monterade i en skinninredning och bytte själv packningarna till pumpen (85kr) efter det va det ju en helt annan bil..

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Bra bil som många skruvar sönder.
Dessa Bra bil som många skruvar- och gasar sönder.
Felfrekvensen skulle nog vara låga i förhållande till miltalen om det vore klassiska Mercedesägare till dessa.

Min är nu uppe i 58450mil och ser skabbig ut men den går fortfarande bra och tar inte mycket olja.
Slitagedelar har det heller inte varit mycket av under åren, men när det funnits behov så har jag heller inte tvekat att köpa. Tex ny generator i år och en ompackning av pumpen i fjol + styr- och länkarmar. Totalt sett så är det ändå billiga mil som man får ut. Felet som många gör är att stirra sig blind på miltalen och vågar därmed inte göra riktiga nyinvesteringar i bilen utan hoppas komma undan billigt med delar från skroten etc. och detta tankesätt redan vid 30-35 tusen mil. Om man istället löser de klassiska felen på ett riktigt sätt så tror jag att bilarna kan ge många ytterligare mil.

Funderar faktiskt på en till men många har ju automat och trökiga originalstolar vilket kan få en att tappa lusten. ):
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Kan man inte redigera sina inlägg?
Ou
23
Outlaw99
525 TDS touring (e34) 94
Ja min kära betta har jag bara hunnit köra 1000mil med på drygt en och en halv månad.... har bytt koppling.. och en spridare.... så tror jag att ett hjullager är på väg att gå åt skogen...
Jag provade både v70 tdi och passat och audi.. men jag tycker attt bmw känns som det är mest kvalite över

Gasa tills det rasar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.