|
|
|
|---|---|
|
Morsan fick en parkeringsskada på sin bil. En rätt så stor buckla mitt på bakdörren på sin S60. Anmälde till f-bolaget, och har nu fått en lapp från trafikförsäkringsföreningen att hon måste bevisa att det varit en parkeringsskada för att få självriskreducering och inte betala 5500:- i självrisk. Hur ska man göra detta då man parkerat bilen och varit ensam? Tips eller erfarenheter någon? // M.V.H. Daniel | |
|
Inga tips dessvärre, tror att det blir svårt... Själv parkerade jag (ensam) "min" hyrbil utanför gymmet, när jag kom tillbaka var det någon som kört in i sidan av bilen och sedan smitigt därifrån... Resultat; Stor buckla som jag fick stå för (självrisk 5000) - trots full försäkring... |
|
| Har råkat ut för samma sak för ett par års sedan när jag parkerade min v70.. När jag skulle hämta ut bilen fick jag betala 3000kr, Men va f** sa jag inte så mycket, verkstadskillen frågade om någon mer hadde varit med i bilen! och mitt fall gick det bra för jag hadde med mig en kompis när det hände, så jag skickade in ett intyg till volvia där han intygade att bilen var hel när jag parkerade den, och jag fick tillbaka ca. 1500kr | |
| eller om det var trafikförsäkringsföreningen pengarna kom ifrån..kommer ej ihåg..... | |
|
Jo men om nu det inte skulle gå att ta som parkeringsskada så borde det väl falla under skadegörelse? // M.V.H. Daniel |
|
|
Spajjjs >>> Nej... Det kommer inte att funka. Du kommer att ha svårt att bevisa att det är uppsåtlig skadegörelse. Jag gissar att polisanmälan har den käcka "skadan orsakad av annat trafikförsäkringspliktigt fordon" (eller liknande)... Det är bara att öppna lädret och njuta av den självrisk som DU valde när försäkringen tecknades. /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Spajjjs >>> Mamma var det ju som hade valt den självrisken /Thomas - som saknar en edit funktion Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Om morsan skulle hitta ett vittne som kan intyga att bilen var hel när den parkerades och skadad nästa gång så skulle de klassas som parkeringsskada då? // M.V.H. Daniel |
|
| Ja, hittar hon ett vittne som kan intyga att bilen var hel när den parkerades, och skadad när hon kom tillbaka så är det grönt. Bara att den personen skriver ett intyg och sedan skickar ni in detta till försäringsbolaget! | |
|
Verkar konstigt. Jag har de senaste tre åren fått två liknande skador godkända utan vittnen. Skadebesiktning och polisanmälan, sedan har det varit klart. Hur ser skadorna? Finns det anledning att tro att det inte är ett annat fordon som orsakat dem? Eller finns det något annat som gör dem misstänksamma? **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Skadan sitter på höger bakdörr. Den är ca 30 cm lång eller nåt. En bucka där plåten i ovankant vikt sig om man säger så så den går inte att rikta ut.. Måste varit en rejäl smäll. Om det finns något annat som gör dom misstänksamma har jag ingen som helst aning om vad de skulle kunna vara... // M.V.H. Daniel |
|
| Men? har hon något vittne eller? Då är det ju bara att göra som jag skrev......... | |
|
Ja hon har ett vittne. Får se till att ett intyg blir inskickat. // M.V.H. Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.