|
|
|
|---|---|
|
Idag sade en kompis till mig att om man vrir på tändningen medans man håller inne reset-knappen för mätarställningen så ser man bilens riktiga mätarställning. Eftersom min bil är importerad var jag tvungen att testa detta (min bil som har gått 16 000 mil). När jaj gjorde detta stod det att den hade gått 36 000 mil och jag blev helt förskräkt. Är det någon som vet om detta stämmer? | |
|
Sov lungt! ;) Länk |
|
|
Det stämmer inte. Se tex här: Länk /Micke |
|
| Tack så mycket det var lugnande. | |
|
Hej med andra ord ett bra sätt diskutera priset på vid nästa BMW köp :) |
|
|
Jag köpte ett interface och tankade hem BMW-scanner 1.3.5 och 1.3.6 för just detta. Då kopplar man in och bara läser,inte ändrar,viktigt. Då kan man se om det är fifflat,typ bytt ljusmodul där det lagras. Finns även en lagring under baksätet som man kommer åt när man lärt sig systemet. Billigt att ha vid bilköp då tyckte jag. Det ska i regel skilja lite för BMWs egen testkörning innan bilen släpps ut. /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Intressant hur vet du att det inte är ändrat ?? BMWs diagnos kan inte se det, Carsoft kan inte se det enbart se det kilometertals som visas i i instrumentet och i ljusmodulen vilket är lika om bilen är manipulerad på rätt sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Helt 100% kan man aldrig vara,men man upptäcker de vanligaste.Jag skulle köpa en 528-00 som stog på en auktoriserad BMW försäljare(inga namn) som jag kollade. Där fattades ca,15 000 mil,Det syns direkt olika lagringar.Man får visat som i ett exelblad med olika mätarställningar.Har kollat ett flertal bilar som endast skiljer några KM.(det gör alla). Det är ju med det programmet bla som det går att mata in nya mätarställningar.Dvs bovens instrument (programmet kommer från ryssland om jag fattat rätt). Det är min erfarenhet. /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
OK tack för svaret, då vet jag vad du syftar på, men är samtliga parametrar ändrade som "proffsskruvarna" idag gör lär det väl knappast synas nån skillnad eller ? ///MVH Hasso Länk |
|
Det är så att,gör du ändringar i systemet lagras även de gamla från tidigare ingrepp som vid mätarbyte osv. Man får en ny ruta/cell för var gång nytt värde matas in och det sparas inte på samma ställe. Lite finurligt.Man kan på så sätt till 99% chans se att det är nya siffror inmatade. Har även gör mig att man inte kan ställa ner till ett mindre värde,utan att först ställa upp det till 99 999 mil och sedan köra så det slår över själv. Därefter väljer man lämplig mätarställning.Inte helt säker på det sista. Har läst en hel del i manualen,men det är lite svårt tycker jag. Bara jag fattar hur man tar fram gamla värden är jag glad,och fått ut det jag ville. Dvs bara läsa,inte ändra. /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.