AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
942

ekonomimätare går ej ner till noll

kr
4
krondike
318i Touring -97
Hej, Undrar om det är nån som vet om ekonomimätaren ska gå ner till noll när man motorbromsar när bilen är kall? Tycker att bilen drar mer soppa än vanligt, i går när jag körde så såg jag att mätaren inte gick ner helt utan stannade på sista strecket, provade några gånger att motorbromsa ibland gick den ner helt men stannade flera på sista strecken, sen när bilen blev varm blev den som vanligt att den går ner till noll! Nån som har nått tips vad det kan vara? Nyligen bytt vevaxelgivare, tänkablar, stift, olja filter.
Bilen rycker även lite när den är kall vid gaspådrag
Min 03:as 330 beter sig exakt likadant. Jag antar att det har något att göra med att den lätt "ska gå igång" igen då den som sagt är kall. När motorn är kall så får den ju mer soppa och även hjälp av en tomgångsmotor för att den inte ska stanna.

Så min gissning är att dom ska fungera precis så och att den inte motorbromsar till 100% (klipper soppan) förrän t.ex. termostaten öppnat eller liknande. Minst 60C vattentemp skulle jag då tippa på att den vill nå.
kr
4
krondike
318i Touring -97
Ja du har nog rätt! En annan sak som jag märkt är att när man kör med kall motor så vi gaspådrag i liten uppförsluta så rycker den eller rättare sagt att det komer liksom i vågor? nån annan som har liknande symtom? sen så tycker jag att bilen är stötig bak, har bytt dämparna men det blev inte bättre,kan det vara så att fjädrarna är slut? ingen fjäder bak var brusten, eller är touringen stötig? tycker nästan det känns som att man skulle köra med luftfjädring utan luft

MVh Larsa
Ec
2
Ecpower
318im touring -99
jag har liknande symptom på min 318 touring 99 bränsle förbrukningen pendlar mellan 0.8-1.0 l/m när den är kall låter som samma fenomen vid gaspådrag! har dock inte lyckats hitta nå fel har nyligen bytt motor i min + spridare spridarbrygga soppa pump men felet kvarstår varit till bmw med bilen o kört diagnos 2ggr utan några fel nån som kan ha fler ideer!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.