AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.694

Dags för nya däck, vilka erfarenheter har ni?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det börjar bli dags för nya däck till min 740iL -99.
Enligt boken ska den ha 235/60x16 100W och idag sitter det Pirelli P6000 i den dimensionen på den.

Jag vill ha däck i samma dimension och prioriterar tysta komfortabla däck med lågt rullmotstånd.

Jag upplever bilen som lite småstötig i lägre farter och över broskarvar m.m. vilket kanske kan bero en del på däcken om dessa P6000 är lite stötigare av sig?

Så, har ni några erfarenheter och upplevelser att delge om däck till dessa bilar? Har ni upplevt att vägljud blivit lägre med olika däck och om komforten ändrats?

Jag har erfarenheten från andra bilar att gamla slitna däck ofta blir mer ljudliga och småstötiga, antagligen för att det lilla gummi som finns kvar i mönstret blir mer stelt och orörligt än det tjockare färska lagret slitgummi på nya däck.

Jag har funderingar på Michelin Primacy HP, eller Pilop Primacy. Vet inte om den första finns i min storlek och belastningsklass.

Eller så har ju Yokohama ett AVS dB som de skryter om ska vara bland det tystaste och komfortablaste som finns på denna jord.

En kamrat kör Hankook av någon sort, men vet inte om det är 406 eller 416.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De p6000 du åker på är rena bullermattorna, satt nya sådan på min 528, som BMW fick byta bort mot dubbad vintterdäck som var betydligt tystare, jag hade provkört en 523 med Continental innan och det var stor skillnad.Så i princip så är allt bättre än det du rullar på och det stämmer att ljudet ökar med slitaget. P7000 är lika illa. satt sådan på 540 när jag köpte dom
Michelin brukar vara både komfortabelt och tyst så är säkert ett bra val.
Contineltal är också bra.
Finns som du säger ett Hankookdäck som också är tyst även i stora dimensioner men har inte beteckningen i huvudet.
Själv kör jag på Uniroyal rainsport 1 som är både prisvärt, komfortablet och tyst.

Däckoline har ju en del testvärden som kan vara av intresse.

Lågprisalternativ Federal SS-595 köpte jag till Seaten i 185/14.
Halverade ljudet i kupén mot Semperit direction sport, komfortabla, neutralstyrda, runda och lättbalanserade och spårar inte alls trots ett hjul i varje hörn, Semperiten var hopplösa.

///MVH Hasso
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Trevlig info hasso, och ungefär som jag misstänkte om P6000.

Trots det så upplevs ju bilen riktigt tyst ändå med P6000, men den är känslig för variationer i asfaltens grovhet, så på allt utom rätt nylagda vägar så finns det alltid om än dämpat ett klart hörbart vägljud från däcken.

Jag kör ju rätt belevat och aristokratiskt med min vagn, oftast stilla och behagligt runt 90 och bara sällan 110 eller över. Så därför är det komfort och tysta däck som är det som gäller före mer väggrepp. Kan det sen genom att ha lågt rullmotstånd spara lite bränsle så är det ju ingen nackdel.

Fler däckåsikter och erfarenheter mottages varmt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
När gick man egentligen fel genom att köpa ett kvalitetsdäck som Michelin. Efter att ha använt ett antal olika däckmärken så återvänder jag alltid till Däckshopen och låter dem montera en uppsättning Michelin. Då har jag undantagslöst varit helt nöjd.
Det som jag alltid har uppskattat är de konsekventa egenskaper som finns under hela däckets livslängd.

Så mitt tips är Michelin, Primacy HP finns faktiskt i din manliga dimension.
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
thomash.

Ja Michelin är ju allt som oftast ett säkert val, då de i princip alltid krigar i högsta toppen. Därmed inte sagt att de alltid är bäst.

Jag har varit inne på Michelins hemsida, men hittar inte just Primacy HP i min dimension hastighets och belastningsklass, utan bara Pilot Primacy. Var hittar du Primacy HP som passar min bil?

Jag har fått för mig att Primacy HP är mer komfortinriktat än Pilot Primacy?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har kört några tusen mil på Michelin Primacy, visserligen på en V70 och med lägre profil (225/45-17) men jag var nöjd med dessa, framförallt att dom var tystare än andra jag testade.

___
//Ulf
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Vad säger lagen egentligen?

Jag misstänker att det är olagligt och kan ge böter om man har för låg belastningsklass, i alla fall borde väl det ge ombesiktning.

Är det samma sak med hastighetsindex?

Jag förstår ju att det är vettigt tänkt att däcken ska tåla bilens maxfart, och maxvikt. Å andra sidan så får vi inte köra fortare än 110 i landet, och även om det var fritt fram så har jag svårt att se mig smiska 200 med bilen. Har varit uppe i 200 ett par korta gånger bara för att kolla att "det funkar". Så om lagen tvingar mig till W-däck för upp till 270 är bilen är spärrad till 250 och vi får köra max 110, känns lite knepigt.

Det hade hur som helst varit mer valmöjligheter på däck om man inte var helt låst enligt lagen till hastighetsklassingen.

Så, vad gäller?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ska det vara tysta med lågt rullmotstånd och billigare än Michelin är Nokian outstanding. Men Michelin håller längre än Nokian så det är väl hugget som stucket.
Apropå hasthighetsindex Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter orginaldäck på fälgarna till min -01:a som rullat 7000+ sommarmil (!) Det är Michelin Pilot HX, den tidens motsvarighet till Primacy. Nu är dom slut, men de gick tyst och komfortabelt in i det sista.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ja jag är helt övertygad om att man kan få däcken på en 740 att räcka riktigt länge om man bara kör som folk.

Däcken är stora och har därmed lång rullomkrets och mycket gummi i slitbanan, vilket ger färre varv och mindre värme än för mindre däck. Så även om däcken kanske är dyra i inköp än för mindre bilar så kanske slutsumman ändå blir konkurrenskraftig.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Så vitt jag kan läsa mig till och klicka så är det Primacy HP som säljs i denna dimension. Klickar man på Primacy länken på denna sida Länk så hamnar man på Primacy HPs produktsida.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej,
när jag köpte min bil satt gamla nedslitna Michelin MXV(?) 245/55xR16 på bilen. Detta är en av originaldimensionerna. Med dessa gamla däck var bilen väldigt spårkänslig. Minsta lilla spår så drog bilen iväg i sidled. Bilen var nästan otäck att köra.

Bytte till Michelin Primacy i dimension 235x60R16 100W och vips var den extrema spårningskänsligheten borta. Möjligtvis blev bilen en aningen tystare också.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag kör Yokohama ADVAN Sport på 540in. Dom är extremt tysta. Har inte testat AVS db, men dom lär ju vara ännu tystare.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.