AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.710

Klingande ljud när jag släpper upp koppling E91

st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Som rubriken lyder, när bilen är kall och jag skall iväg, lägger i 1:an släpper upp kopplingen så låter det precis som om man skulle slå till med en skruvmejsel på avgasröret lite lätt....

Kanske skall vara så...

Tackar
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Lyfter upp denna tråd lite, har samma problem med min E91 325, klingar ifrån bakaxeln nånstans lite då o då, nån som vet??

Mvh J
An
20
Anvnamn
VW Passat Alltrack 2013
Hej, jag hade liknande problem på min manuella BMW 325i Coupe (e92) -07 när jag ägde den 2009. Ett metalliskt plingade ljud vid start som även gick att provocera fram genom att köra framåt/bakåt och släppa upp kopplingen. Lät som något glappt i bakaxeln, vilket det också troligen var. Jag fick en ny bakaxelväxel på goodwill (kostnad 18000 kr) men fick stå för arbetskostnaden på ca 2000 kr. Detta var 2009 och nybilsgarantin hade precis gått ut. Jag fick/tog aldrig reda på detaljerna kring vad som var fel. Jag hade förövrigt en hel del strul med drivlinan i den bilen, t ex trögt att lägga i växlarna (fick en utbytesväxellåda på garantin), huggande koppling (bytte koppling utan förbättring men "löstes" genom att höja tomgångsvarvtalet) och ojämn/huggande motorgång speciellt vid kallstart (löstes inte). Jag hade också en känsla/upplevelse av att det fanns drivlinesvängingar som både medförde vibrationer och ljud. Det är inte omöjligt att den huggande kopplingen tillsammans med drivlinesvängingarna var orsaken till bakaxelhaverit. Det var min första och sista BMW med manuell växellåda...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.