AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
43.714

Köp av BMW 118d

Sida 1 av 3
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Som rubriken lyder. Sambon har bestämt sig för att köpa en 118d och det lär bli en ny eftersom det inte kryllar av 118d med 143 hk motorn och miljöbilsklassad. Vi var och provkörde denna bil för andra gången denna helgen och den är riktigt trevlig att köra, kan knappt tro att det kan vara så roligt med miljöbilsklassat. Efter test av BMW:n så körde vi till Audi och tog ut deras miljbil A3 1,9Tid(?). Vi blev verkligen besvikna på denna modell, dels så var den betydligt svagare än BMW:n + att den lätt som ett helt tröskverk...knattrade på så man blev helt galen. Det är verkligen en av sakerna som jag gillar med 118d, man hör knappt att det är en diesel. Vidare så kändes BMW:n mycket modernare och att köra så ska vi inte tala om. Bra att vi testkörde Audin så slipper man tänka mer på vilken modell man ska välja.
Så, nu till själva köpet...har specat upp en bil som innehåller följande utrustning:

Sparkling grafit metallic
Tyg Antracit
Comfortpaketet
Advantagepaketet
ISOFIX
Stöldlarm
Xenon
Bakre nackstöd fällbara

Tycker ni det är något mer som man ska tänka på? M paketet hade jag beställt om bilen skulle vara till mig men min sambo tycker det går lika bra utan det...=)

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ang. M-paketet så kan en tanke ägnas åt andrahandsvärdet, även om din sambo inte tycker det gör henne något så kanske det blir lättare att sälja bilen när den dagen kommer. Väljer du M-paket så kommer väl relativt mycket utrustning med kan jag tänka mig (adv.paketet kanske blir överflödigt?).

Hur som helst..
Jag tycker definitivt att ni ska välja till klimaautomatiken. För övrigt handlar det mest om tycke och smak och jag förstår att man inte utrustar en 118d till förbannelse, det ska ju vara en billig bil även om den är ny. Så känner jag iaf.
Håller med Anders S. om klimaautomatiken - den måste ni bara ha, inte minst för att kapaciteten i standardanläggningen är lite klen. Den lär också göra bilen lättare att sälja en dag, vilket jag inte är säker på ang. M-paketet. Själv skulle jag nästan kunna betala för att slippa det. T.ex. blir bilen mycket fulare i aktern i mitt tycke och får sämre komfort. På en 118 känns det lite väl ambitiöst också. Sportstolarna och M-ratten är höjdare, dock!

Nöjer ni er med vanliga stolar kanske ni skulle fundera på elektriskt svankstöd. Kan noga vara värt stålarna (2700), speciellt på långtur...

Jag hade kanske övervägt Networkklädseln för bara 1400 extra om ni vill ha lite färg - finns bl.a. i mörkröd som passar fint med lacken ni valt. Network har bra lyster och känns lite exklusivare än stdklädseln.

Apropå lack, färgen Tahitigrön metallic är på väg in i utbudet. Kanske bra att veta innan ni gör slutligt val. Själv tycker jag 1-an blir helfräck i den färgen.

Rökarpaketet är klockrent, då det kostar noll kr och ger ett snyggt lock samt ett extra 12V-uttag. Std är bara ett trist avläggningshål.

Slutligen, eftermonterat DEFA CAN larm är billigare och nog även bättre. Originalet är inte prisvärt och har inte ens glaskrossensor.

Lycka till!
Helgeson
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Tack för bra kommentarer. M paketet blir det inte då jag tycker bilen är riktigt snygg ändå med faceliften + att komforten prioriteras då hon kör ca 10 mil om dagen med den.
Gröna färgen får jag ta en titt på, är det typ som mörkgrön(racing grön)?

Blir inte riktigt klok på BMW:s utrustningslista, ingår det några fina fälgar i ovan paket egentligen?
Kan inte heller hitta vad som riktigt ingår i Dynamic paketet?

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Advantage:

Förvaringspaket
Dimstrålkastare
Klimatanläggning (ej automatisk)
Armstöd fram

Comfort:

Belysningspaket
Lättmetallfälg dubbeleker 222 16"
Interiörlist Titan ljus
Multifunktionsratt
Regnsensor
Farthållare
Lädersportratt
Automatiskt avbländande backspegel invändigt
PDC bak

Dynamic:
M sportfjädring
Lädersportratt
Lättmetallfälg V-eker-255 16"
Exteriördetaljer i karossensfärg
Sportstolar fram
Interiörlist aluminium accentslipad

Jag skulle verkligen satsa på att uppgradera till klimatautomatik (ca 5000?), rökarpaket för att få parkeringspengarsfack + snyggare :) Samt m-sportratten, borde bli nån tusenlapp om du tar nån av paketen ...

Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
(Ovanstående info från prislistan på BMW.se, om du klickar på 1-serien -> 5 dörrar -> Alla fakta -> Priser, finansieringar, service -> Prislista)
Ja, Tahitigrön är åt det mörkare hållet, fast kanske inte riktigt som British Racing Green. Du kan få en uppfattning genom att köra konfiguratorn på bmw.de - den är uppdaterad med detta lackval. Du kan välja 222-fälgen i dynamic och 255 i Comfort istället utan extra kostnad. V-eker 229 går också att välja.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är man intresserad av fina sommarfälgar skulle jag nästan rekommendera att välja ett par "tråkiga" original, som kan göras till vinterhjul och sedan köpa eftermarknadsfälgar alternativt 17" originalare, beggade. Tex...
fr
57
fredwal
118d, -08
Funderar just på samma bil, fast tänker lite annorlunda. Har klimatautomatik idag men känner att jag klarar av att ställa in manuellt.. M-sport går bort, bara kosmetika. V-däck köper man för halva priset ngn annanstans. Taklucka som jag har nu är härlig men onödig. Tfn-tjafs går bort, är inte säljare och vill vara ifred i bilen. Kurvljus är säkert bra men onödigt, liksom aktiv styrning.

Min nuvarande spec ser ut såhär, baserad på min erfarenhet av vad som faktiskt behövs (tjejer blir ändå inte impade av ögongodis, haha):

tyg/läder antracit/svart
patagonia green
Comfort (backsp,pdc,regnsensor,farth,lädersportratt, lm-fälg)
multifunktionsratt
bel paket
Advantage (förv,armstöd,klimat,dim)
sportstolar fram
xenon
radio prof
USB

Synpunkter?
Men sportstolar då!? En brits hör inte hemma i en BMW... Tänk på att dina "vanliga" stolar i zätan inte går att jämföras med de som sitter i 1-serien...

Angående klimatanläggning; Om ni inte behöver det så visst, men tänk andrahandsvärdet -personligen skulle jag aldrig köpa en bil utan klimatanläggning... Visst, det finns säkert en del intressenter på en "icke-klimatare" men de lär inte vara många... Klart man ska tänka utifrån en själv men liiiite framförhållning skadar inte...

Om du inte väljer m-paketet, är bilen nedlackad ändå!? Bara en tanke då jag tycker ettan ser hemsk ut med plasten nedtill...
På en 118 får man antingen köpa till detaljlackering för 2000 eller välja Dynamicpaketet.

fredwal: multiratt och belysingspaket ingår redan i Comfortpaketet.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag har specat upp en bil nu med följande utrustning:

Svart II
LM fälg V-eker 255
Network klädsel
Dynamic pkt
Comfort pkt
Advantage pkt
Elektriskt infällbara ytterbackspeglar
Xenon ljus
Klimatautomatik

På BMW hemsida blev det slutpris på 291 290 SEK.

Tror att dom har rabatt på advantage paketet för 1900 sek för tillfället så där kan man dra av runt 8000 sek. Hur stor rabatt kan man få på en sån här bil tror ni?

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
1900 för Advantage verkar vara stående. Det hade de i somras också, när jag beställde min. Ordinarie pris på det är ju sanslöst (eller rättare sagt det faktum att inte ens vanlig AC ingår i det väl tilltagna baspriset...). Paketen är svåra att få rabatt på, men typ 7% på bilen och de lösa tillbehören är nog helt OK, i synnerhet som avansen på Advantagepaketet nu sannolikt är försumbar...

En annan (smak)sak: är ni HELT säkra på 255-fälgen? Har ni sett den i verkligheten? Jag tycker inte det är någon höjdare. 222 är renare i designen för samma pris. Men, som sagt, en smaksak!

Väljer ni accentslipad aluminium interiörlist? Gott val i så fall!

Specen tycker jag verkar vettig i övrigt. Fast vart tog ISOFIX och nackstöden vägen?! Jag har också elinf-speglarna - har det på min V70 också och svårt att vara utan när man vant sig (fast det gäller kanske för de flesta tillbehör...)

Lycka till! 118d är en höjdare - i synnerhet med miljörabatt!

Helgeson
helgeson.. har du bilder på din 3-dörrars??
Nej - har skandalöst nog inte blivit färdig till det ännu, men det står på att-göra listan :-)
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Isofix och nackstöden är också inräknade, fälgvalet är inte helt klart än, håller på att kolla på detta med =). Funderar på att lägga till USB också då det är praktiskt och bra.

Visst är 118d en fin bil och motor, har testkört den nu två gånger och den är riktigt fin för att vara en diesel =).

Bilen =)
Länk
USB är inte fel, men du vet väl att du måste ha Prof-stereon också då...? MP3-spelare kan du ju koppla in även i stdutförandet, fast handhavandet blir ju inte lika sofistikerat.
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
När jag köpte min 118D i december fick jag ca 9% på listpriset. Jag köpte den utan inbyte. Tog comfort och advantage paket, stora kliman, metallic m.m.

Är kanonnöjd med bilen, lycka till med köpet !
Räknar jag med rabatten på Adv-paketet (dvs 1900 i st f 10500) så hamnade jag också på ca 9%. Hade inte heller inbyte.
fr
57
fredwal
118d, -08
Dynamic tänker jag inte ta, andra fälgar, en list och m-sportfjädring räcker inte för den merkostnaden. 222-fälgen som ingår i comfort är dessutom snyggare..

Däremot vacklar jag en hel del vdg metallic eller inte. Och halvlädersportstol blir network istället, där sparar man lite. Gissar att det blir radio prof och usb också, std-stereon klarar inte ens mp3 och det är skönt att slippa skivorna.

BMWs demobil är en röd med röd network, ganska läcker. Fast en solid svart med blå/svart network är inte heller fel.

Jag fick adv rabatten också, trots inbyte. Ska kolla om det går att pressa mer utan inbyte. Vad tror ni?
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Business stereon från -08 produktion spelar mp3-skivor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.