AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.142

diesel lönsamt eller inte

sw
8
swedross
525ia-03 m-sport
till er som har koll på läget, vad är det som gäller med dieselbilar. har kollat på några olika 320d, 53od o 330d. Bilarna är av blandade årsmodeller och skatten är väldigt olika även på samma modell fast av olika årsmodeller. Man blir fan inte klok. Hur ska man kunna räkna på när man "kör hem" dieselbilen rent ekonomiskt när det är så blandade siffror. Tacksam för hjälp

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det är ganska lätt, ta snittförbrukning x literpriset för bränslet + antal mil du brukar åka/år + årsskatt.
T.ex. 320i drar ca 0.9L/mil x 12.5 =11,25kr/mil x 1.500 mil = 16.875:- + 2300:- = 19.175:- kostar det alltså i bränslekostnad + vägskatt för en dito bensinare.
320d drar ca 0.65 L/mil x 12.4 = 8kr/mil x 1.500 mil = 12.000:- + 4500:- = 16.500:-
På denna bil går breakeven på ca 1.200mil/år.

Dessa är endast räkneexempel på motsv. 320 av nyaste modell och ju äldre bil desto svårare att räkna hem ju äldre dieselbil man köper + om den har partikelfilter. Men de flesta kör nog närmare 2.000 mil/år (det gör t.o.m. jag som bara har 10min. till jobbet med bil) och då behöver man inte ens räkna på det.
Men en bra grundregel är att en diesel drar ca 30% mindre bränsle än motsv. bensinmodell så hamnar man hyffsat rätt. Det är en utopi att räkna exakt på kronan men oftast lönar det sig med diesel vid lägre miltal än vad man tror.
Lycka till!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Sen är det ju inte bara att jämföra pengarna rätt över då karaktären av en diesel skiljer en hel del från bensinaren.

Även en "sur diesel" känns som en välmotoriserad bensinare på låga varv speciellt kombinerat med men automat så man får "540-bottenvrid" även i 520d.

Så man kan inte bara "räkna" utan man får även "känna" vad som passar bäst för dig är du 19 är kanske inte 520d drömmen för rödljusrace istan, medan är du 40 och gillar glida långmil på motorvägen är nog 520d rätt bil för dig

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
STEPHAN skrev :
"T.ex. 320i drar ca 0.9L/mil x 12.5 =11,25kr/mil x 1.500 mil = 16.875:- + 2300:- = 19.175:- kostar det alltså i bränslekostnad + vägskatt för en dito bensinare.
320d drar ca 0.65 L/mil x 12.4 = 8kr/mil x 1.500 mil = 12.000:- + 4500:- = 16.500:-
På denna bil går breakeven på ca 1.200mil/år."

Njae... Kalkylen är nog bättre än så... :-)
För att "krångla till det" så kan man göra en ekvation av det hela om man vill veta var "breakeven" är.

Om vi sätter antal mil/år som X så blir exemplet ovan såhär.
11,25X+2300=8X+4500
11,25X-8X=4500-2300
3,25X=2200
X=2200/3,25
X=676,92308

Om de båda bilarna står stilla i garaget hela året så kostar bensinaren 2300 kr och dieseln 4500 kr. Börjar man så köra med dem så kommer kostnaden per år att vara lika när man passerar 677 mil/år. Använder man det miltalet i exemplet ovan så blir årskostnaden 9916 kr för båda bilarna. Kör man mer så blir dieseln billigare.
I detta räkneexempel så har vi ju inte tagit någon försäkring i beaktning.... men det är ju liksom fordonsskatten en fast kostnad så att det är ju bara att plussa på den på respektive sida i ekvationen.

Intressant vore att veta hur gasdrift ställer sig i relation till bensin/diesel.... visst är det någon som kör på gas här på forumet..? (Asken...??)

Godafton.....
//Jan-Egil
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Bör man inte ta med i beräkningen att en diesel kostar x antal tusenlappar mer i inköp än motsvarande bensinare? I alla fall om vi pratar nybilsköp. Då blir väl kalkylen ganska annorlunda?

Anders-72
525i Touring -01
Tar man med nybilspriset i kalkylen bör man ju även ta med försäljningspriset/inbytespriset när man sedan säljer den. Om man åker många mil tror jag andrahandsvärdet står sig bättre på en diesel vilket ger tillbaka en del av det man betalade extra i inköp.
Man måste naturligtvis se på kostnaden över en viss tidsperiod, värdeminskning, ränta, förbrukning, service, hur mycket det kostar att reparera fel etc. Tror att Dieslar hamnar lite sämre än många tror vid normal kötsträcka.

Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Visst kan man ta med mycket i en sådan kalkyl som försäkring, inköpskostnad och värdeminskning. Exemplet ovan gäller ju bara fordonsskatt och bränslekostnad. Jag tycker att man får räkna och jämföra två specifika bilar när man står inför ett beslut att köpa bil... diesel eller bensin. För min del är det som Gasar-Magnus är inne på....jag lägger en hel del känsla i mitt val av motor. Jag har kört diesel i många år och är nöjd med det (även om skatten är 10000/år) ... drar en hel del släpvagn och gillar vridet/kraften.

//Jan-Egil
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

swedross: att skatten skiljer mellan olika bilar trots att det är samma modeller och årsmodell beror oftast på att vissa av bilarna är direktimporterade. Vid direktimport så vägs varje enskild bil och skatten sätts sedan efter vikten. Exemplar med mycket utrustning väger oftast lite mer och då ökar skatten och då skatten på dieslar är drygt 3 gånger högre än för bensinare så blir också skillnaden större mellan de olika viktklasserna. Importerade bilar har oftast högre skatt eftersom de vikter som alla svensksålda bilar är reggade efter är i underkant.

Ytterligare en aspekt är ju att nyare bilar inte skattas på vikt utan på utsläpp vilket gör att det kan skilja en del i fordonskatt mellan olika årsmodeller och den ena mäts efter vikt och den andra efter utsläpp.

gtotobbe: visst kan man räkna på fler saker som t ex inköpspriset men då bör man även ta med andrahandsvärdet. Tittar man på begagnade E39 eller E46 så upplever jag att priserna på motsvarande bensin- och dieselmodeller ligger ganska lika, möjligt vis att dieseln ligger något högre. På bilar som rullat långt, typ över 4000 mil/år, så håller dieselbilarna värdet bättre.

När jag själv jämförde begagnade 320iAT -03 med 320dAT -03 för några år sedan så var inköpskostnaden väldig lika precis som försäkringskostnaden så då räckte det att räkna på bränsle och fordonsskatt för att jämföra dom ekonomiskt. Min breakeven låg då på ca. 1400 mil/år men oavsett om man kör 1000 eller 2000 mil/år så är skillnaden så lite att det knappast bör styra val av motortyp. Kör man 3-4000 mil/år eller mer så börjar det bli pengar av att köra diesel...

___
//Ulf
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Ja, jag håller med er angående det antagligen högre andrahandsvärdet på dieslar. Man får antagligen tillbaka en del av merkostnaden för inköpspriset, men samtidigt borde det även bli en lite högre räntekostnad om man behöver låna mer för att köpa diesel.

Jaja, man kan ju räkna i evighet om man ska ta med alla faktorer. Jag har i alla fall blivit mer intresserad av att äga dieselbil (andrabil) dom senaste åren.

swedross
525ia-03 m-sport
tackar för alla svaren, kul med kunnit folk/swedross

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.