|
|
|
|---|---|
|
Hejs! Talade precis med Tuningchip & hörde om man kan skrämma upp bilen lite. Genom omprogrammering av bilens ecu, kan man tydligen få ca 15-20 hk extra, det är inte illa ur en sugmotor på 1.6 liter! det skulle bli över 130 hk... 4000:- kostade det. Någon som gjort detta? /Klasse | |
| låter mycket för en sugmotor... hur påverkar det förbrukningen??? | |
|
Tydligen MINSKAR förbrukningen... Kan verifiera detta gällande en Audi A4 1.8T jag ägde, gick som ett skållat troll, & drack lite bensin.... Kan ju vara värt att prova detta i alla fall! :-) |
|
|
15-20 hk extra på en sugmotor? Glöm det... Min erfarenhet säger att du i idealfallet kan räkna in 5% extrapållar i garaget. På en hundrahästare blir det således i runda tal 5 hk. Jag vill nog påstå det är totalt bortkastade pengar. Är det någon skillnlad lär du ändå inte märka det. Köp en 118 eller 120 istället om du vill ha mer effekt... Det är en annan femma med turbomotorer. Min 120d är chippad och går riktigt bra. Men man får se upp med turbon, de allra flesta trimchipen höjer avgastempen, ibland till farligt höga nivåer = större risk för ras. |
|
|
Well, det är vad dom säger, dom får väl bevisa detta med en bänkning i efterhand kanske? :) |
|
pg_ice |
4000:-? fråga efter bänkpapper har dom inga så fråga varför dom inte har det. svaret har jag redan: dom vet att deras teorier inte alls stämmer med verkligheten. jag skulle vilja påsåt att dom sysslar med vilseledande marknadsföring. bänka bilen sen sätter du dit dom helt enkelt. |
pg_ice |
eller ok sätta dit dom är väl lite grovt :) jag funderar seriöst på att fixa en websida med olika tester mellan olika bilar och modifieringar. då kan folk se svart på vitt vad som ger effekt på deras bil och om det är värt priset. men för att det ska funka så måste man få in bänkningar och jämförelser. lite som youtube fast här så laddar du upp bänkpapprerna och ev en video från testet. |
| Håller med Jonas T saknar du effekt så köp en 1-serie med större motor. | |
|
Vore intresssant att se lite "äkta" testresultat på chippade bilar, BMW främst. Är sugen på att chippa min 330i hos itsfun.nu. Men tror tyvärr att det är lite glädjesiffror... Men får man se på papper så blir nog suget större att slå till. :) 15-20hk låter mycket på en 116i. |
|
|
Många chipptillverkare tar i för att locka kunder. Itsfun.nu står för sina effektuppgifter. Min 540 och en polares Z4 3.0 är chippade där med bra resultat. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Angående Sparcs inlägg.Chip till 330i hos itsfun.nu ska ge 245hk. Tanka V-power hos Shell det ger på den nya 265hk ett lyft till 272hk. Bör ge något likvärdigt på din bil. |
|
|
Kan tycka att även en ökning med 5 hk på en 116 är vårt 4 lax... Det är en stor prisskillnad mellan en 116 & en 120, knappast värt det för mig just nu. |
|
|
Eller så betalar du 2900 för en garanterad ökning. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| J.Dredd & Snuttis: Ok, tackar för info. | |
| Hur menar du Jesper? vilka tar 2900:- ? | |
|
Itsfun.nu Håller till i haninge. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.