|
|
|
|---|---|
|
Soppan ligger på 12.50:- och plånboken lider då man tankar.. Ett nybilsköp vore väl skoj så här i tidiga vårtider??? Funderar lite på en diesel.. 120D med M-sportpaket vore väl kul.. Vet att man inte på något vettigt sätt kan "räkna hem" ett nybilsköp-oavsett hur lite bilen drar, men det känns ändå bra med en snålvarg till bil.. Värdeminskningen är den enskilt största posten, men den märker man ju först då vagnen säljs.. Nu när 1-serien funnits ett tag och många bilar är inkörda: vad kan man räkna med i snittförbrukning på en 120D?? Gärna en uppgift om renodlad, laglig, landsvägskörning resp. stad. Och en sak till: klädsel: Tycker tveklöst att kombination sportstolar och en mix av tyg och (äkta) läder är absolut bäst. Finns den kombination till ett-serien? Sensatecklädsel- vad är det?? MVH | |
| Sensatecklädsel finns till 1-serien, då jag själv har det :) Ingår bla i M-paketet. | |
| På 48 liter kommer jag runt 900km. Dt är lika med 0.53l/milen och då är det mycket motorväg. 1000km ska inte vara omöjligt på en tank om man kör lite mjukare och försöker hålla sig runt max 100km/h. | |
|
"Halvläder-kombinationen" i 1-serien tycker jag är helt okej eller rent av riktigt snygg. Själv har jag "hel-läder" och trivs bra med det. Men jag är tveksam om jag hade valt det i en 1-serie. |
|
|
Förbrukning finns det en hel del trådar om om du söker, själv åker jag 320d med automatlåda och ligger på ungefär 0,65-0,70. Då anser jag mig ligga en bit över snittet vad gäller tyngden på gaspedalen.... Riktigt bra tycker jag. |
|
|
Nu har jag kört min bil drygt 700mil nu i vinter och förbrukningen ser ut såhär för mig. Långkörning med snittfart ~90-100km/h(alltså hyffsat lagligt) = 0,47l/milen Långkörning med stort kåpsläp snittfart 85km/h = 0,75l/m Vardagskörning med högt tempo till jobbet och lugnt tempo hem (har 1,5mil till jobbet och jag kör igenom en liten stad för att komma till jobbet) = 0,65l/m |
|
|
"Förortskörning", ca 0,65 l/mil +- 0,05. Innebär mestadels pendling till/från stan ca 8 km (varav 2 km är stadstrafik och resten blandat 70/90-vägar), medelhastigheten på färddatorn brukar landa runt 48-50 km/h. Rätt kuperad väg så det kan dra lite extra p.g.a. det. På landsväg runt 0,5-0,6 beroende på gasfotens tyngd. I jämn fart 90 km/h kanske man kan komma ner under 0,5 men jag klarar sällan av att köra så sakta så jag har dålig koll där ;) Gäller chippad 120d med gamla motorn, M-paket med M208 18". Jag misstänker att däcken och chippet adderar åtminstone en halvdeciliter extra men jag har inte provat utan chip eller med standardhjul. Den är snål nog som den är. |
|
|
Pearlpoint heter delläderklädseln (halvläder är inte riktigt sant) och finns i Antracit/svart eller orange(!)/svart. Lär komma i beige/beige snart, iaf till coupén. 4100 pix extra jfrt sportstolarnas "standard"klädsel (Network). Sensatec är tyg/konstläder och finns endast i kombination med M-paketet. Har läst på forumet att vissa är missnöjda med kvaliteten på Sensatec, men har ingen egen erfarenhet. |
|
|
Tack för alla svar!! Förbrukningen låter riktigt bra! Klädseln däremot tveksam. M-paket medför alltså sensatec med "fuskläder" eller att lägga till äkta läderklädsel för dyra pengar.. Har tidigare varit "läder-freak" men börjar tycka att det är väl kallt på vintern och för svettigt på sommaren.. Men snyggt och praktiskt att rengöra.. Och lyfter interiören till lite lyx och flärdkänsla.. Skall nog pallra mig iväg till BMW och provköra.. |
|
|
har en 1 serie 177 hk gått 750 mil och har dragit 0,58 i snitt under den tiden augusti till nu med blandad körning i Umeå trakten vilket är en riktigt bra förbrukning tycker jag, har lyckats vara nere på 0,47 med extremt lätta fötter = extremt tråkig körning. |
|
|
700 mil med fullt spett för det mesta (mer än 150 mil i 220+): 0.64l/m 700 mil med ca 40% motorväg 130 km/h på mätaren och ca 60% stadskörning: 0.58 l/m Största skillnaden med den här motorn/bilen är att förbrukningen inte drar iväg så fort man kör en bit över 110 km/h, inom rimliga gränser. |
|
|
Nya bilar och ekonomi hör inte ihop...Man kan ju sätta det i perspektiv: En polare bråkar med en byggentreprenör om att få tillbaka 100.000 eller så, jag försökte trösta honom med att det är vad jag loosar på ett halvår i värdeminskning på våra två bilar.... |
|
| Kan tillägga att sensatecen känns riktigt bra. Förmodligen andas den inte, men man sitter ändå på tygdelen. | |
| Sensatecen i 1-serien är hundra gånger schysstare än den var i ex. e46:ans del-läder. | |
| Både jag och min mor har sensatec klädsel på våra bilar och vi har inte upplevt några kvalite missar. Jag tycker det är snyggt samt med bra kvalité. | |
|
Jag kör just nu med dubbade vinterdäck 205 på 16". Snittförbrukning 0.68 Kör på ganska rejält. Ligger på ca 0,62 med sommardäck 225 17". Tempen gör en hel del om det är kortare sträckor varje gång du kör. Körde Örebro-Etuna tur och retur i somras med ett snitt på 0,47. Snålkör jag med sommardäck blandad körning så kommer jag ner i ca 0.58. Jonas M3 E92 beställd! :) :) |
|
|
lite över 0,7 i snitt och så håller däcken ca 1000 mil.. vilket är tre gånger så lite och långt som chevan... riktig snålvarg alltså... kom ner i 0,5 på lågkörning... men det var bara för att testa... ska ner till wien nästa helg... så då ska jag se vad den drar på lite mer frifartsvägar... hoppas bara den håller... aldrig haft en bil som strulat som denna... och då är den den första nya bilen jag haft... Bilar med motorer över 8 liter är för män! |
|
|
Tog bort trimboxen (Kelleners) från bilen igår, har inte kört utan tidigare, så nu ska jag logga bränsleförbrukningen för att se vad det gör. Rapport kommer så småningom. Men ack så slö den blev... Förvisso fortfarande pigg för att vara en 2-liters diesel men det riktiga klippet när man fäller pedalen försvann. Med sommarhjulen åker boxen in igen! |
|
|
jaha då har man varit i wien och snurrat runt i stan i helgen... totalt 326 mil.. snittförbrukning 0,78 (gps och dieselkvitton) vilket måste ses som förbannat bra.... vet lite mera om toppfarten... 234 km/tim på gps och 250 på mätaren i nästan två timmar... o-chippad! ok några inbromsningar för långtradare... men förvånansvärt länge i den farten... förbrukningen pendlade mellan 1 liter till 1,5 liter på förbrukningsmätaren. men bilen gick som en gud i dessa farter... stabilt och bra bromsar. 15 timmar växjö - wien med färja rödby -puttgarden.. och lagligt i sverige/danmark. tips till europaresenärer... ska ni neråt europa... ta vägen över berlin! (trelleborg sassniz) ungefär en femtedel så många långtradare som när man åker över rödby - puttgarden... även om man inte idiotkör så är det betydligt mer avslappnat att inte sitta på helspänn att nån kör ut i ditt körfält... ska bara se om nån på bmw äntligen kan göra nåt åt ryckningarna som uppkommer ibland.. haft dessa problem sedan starten och otaliga besök på verkstan som inte kunnat göra nåt åt dom.. ska till amsterdam om ett par veckor... ska se om man kan pressa upp förbrukningen lite mera då ;). har snittförbrukning på mätaren sedan inköpet på 0,65 nu och medelhastighet på 79,7 km/tim och mätaren slog över på 1800 mil. så! data och lite reflektioner. Bilar med motorer över 8 liter är för män! |
|
| Har nu kört ca en tank med chippet borta. Bilen drar exakt detsamma med och utan chip, enda skillnaden är att färddatorn nu visar rätt och att det inte händer lika mycket när man trycker på gasen. | |
|
Efter ca 1100 mil blandad körning i Stockholm ligger förbrukningen på 0,56l/mil. Mvh Kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.