AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.902

Hur många kör med rätt/fel hastighetsindex på däcken?

Hej, måste köpa nya sommardäck innan April. Tycker mina originalfälgar på 15" är lite tråkiga men vill endast ha originalfälg. Hittade då snygg fälg med sommardäck begagnat 225/55/R16 95V av bra märke med 5-6mm mönster för bra pris.

PROBLEMET är dock att i registreringsbeviset så är hastighetsindexet för 16" däck 95W....

Om jag sätter på 95V däck istället för 95W däck, då kanske inte min försäkring gäller eller?

Hur många andra kör med annan hastighetskod på sina sommardäck?

/Danne E39
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vet inte hur olagligt det är, men det bör väl inte jämställas med mord direkt att gå ner en klass på hastighetsindex. Mitt förslag är att slå till på hjulen och kör dessa tills det är dags att byta däck. Se bara till att hålla dig under 240km/h så skall de palla ;)
(W=270 km/h)
Precis vad jag tänkte Anders. Jag kör ju inte i närheten av det som indexen står för så gällande säkerheten så är det inga problem. Tänkte mest ur en formalia synpunkt då försäkringsbolag vill gärna hitta ursäkter till att kringå en betalning.

Jag ringde BMW Danderyd och frågade vad de trodde. Den jag pratade med i verkstaden tyckte inte alls det var något att oroa sig för.

Dessutom är däcken som sitter på av ett så bra märke att de går att sälja separat om jag märker att de inte får sitta på.

Danne E39
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tänk på att det kan rendera ombesiktning eller böter vid en poliskontroll, och att fel hastighetsklass eller belastningsklas kan bli tvåa på besiktningen.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Transocean
I princip så instämmer jag med Anders och Danne. Jag har fel hastighetsindex på våran andra bil, en saab. T istället för H . Dessutom så har väl de olika index en säkerhetsmargin typ ett V -däck skall klara av 240 km/t plus 10-20% under en viss tid har jag för mig. Så säkerhetsmässigt är det inga problem. Besiktningsmässigt kan det bli problematiskt om du besiktigar med sommardäck.

Men...som du skrev...vad med försäkringsbolaget? Erfaringsmässigt är försäkringsbolag trevliga när man tecknar försäkring, däremot helt omöjliga att handskas med när det sker en skada. Eftersom de inte driver med välgörenhet utan rå business anställer dom endast s k paragrafryttare och dessa tvekar inte att använda t ex en felaktig hastighetsindex på däck i ett mål. Själv har jag för tillfället två mål på G med mitt bolag där både jag och min fru har varit inblandade i kollisioner där motparten varit skyldig. Och eftersom ingen av våra bilar har helkask frånskriver försäkringsbolaget allt ansvar och hänvisar till motpartens bolag som i sin tur menar att vi är vållande. Ett slags moment 22 alltså.

Så vill du vara på den säkra sidan skaffa dig däck med riktigt hastighetsindex är mitt råd.
Transocean, visst är det så ang försäkringsbolagen. De är stenhårda.

Jag tror att BMW's synpunkt stämmer överens med "samhällets" åsikter, som visas bl.a. i svaren på denna tråd. Denna synpunkt är dock nog inte något värt och nog inte något som delas av försäkringsbolagen.

Man betalar ju inte dyra pengar för helförsäkringar (som jag gör för tillfället av olika anledningar) om man sedan skall ogiltigförklara dem genom att bryta mot registreringsbestämmelserna. Men jag vet ju inte 100% om de ens tittar på däcken om någon skulle smälla in i mig t.ex.

Jag tycker det är lite löjligt att inte få ha 240km däck istället för 270km däck på en '98 528i hehe... Vem kör i 270km eller ens 240km i en sådan? Inte jag iaf..

Tack för åsikterna allesammans..

/Danne
När det gäller besiktning så tror jag det är hur lugnt som helst... Jag har besiktat gammel volvo´s med två sommar + två sprättade vinter utan att dom ens höjt på ögonbrynen... Däremot det där med försäkringar är en klurig grej...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som jag tidigare nämde, jag vet inte vad som kan hända juridiskt. Men jag skulle tro att om ett försäkringsbolag åberopar ett steg fel i hastighetsklassning vid ett försäkringsärende så gör det dom troligen mer skada än nytta. Det handlar ju inte om skilda egenskaper i laglig hastighet. Belastningsindex ser jag som allvarligare i så fall. Jag tror försäkringsbolagen måste rätta sig efter att bilen är godkänd hos SBP vid ett olyckstillbud.
Anders:

"Men jag skulle tro att om ett försäkringsbolag åberopar ett steg fel i hastighetsklassning vid ett försäkringsärende så gör det dom troligen mer skada än nytta. Det handlar ju inte om skilda egenskaper i laglig hastighet."

Hej Anders, hej jag fattar vad du menar, att inom laglig hastighet så finns det ingen skillnad i egenskaperna på däcken. Jag håller med.

Men hur skulle det göra bolaget mer skada än nytta i ett ärende att åberopa ett steg fel (nedåt) i hastighetsklassning. Gör de inte vad som helst för att smutskasta och påpeka skyldigheter m.m. då de vill nå sitt mål (undvika utbetalningar).

Återigen, tack för åsikterna till alla som har svarat.

/Danne
Det är lite snurrigt det där med hastighetsindex på däcken på E39.

528 toppfart 236 km/h skall ha lägst W=270 km/h däck
535 toppfart 247 km/h skall ha lägst V=240 km/h däck

Jag tror tryckfelsnisse är skyldig till det, det ska vara tvärtom om det finns någon logik bakom det hela
Allvarligt!?!

Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur, alltså skulle försäkringsbolaget vara intresserade av hastighetsklassning om jag dunkar på någon i garaget eller hemma på byn eller endast på 90 alt. motorväg?

Finns det exempel på detta är jag väldigt intresserad av att fördjupa mig i dylika skrifter.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Jaha, då sitter man här då med ett surt äpple i brevlådan...Länk

Tur jag satte på mig glasögon...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Danne, jag tror att många skulle byta försäkringsbolag om de börjar krångla med ovidkommande saker som hastighetsklassning. Visst är det ett avsteg från reglerna, men det är upp till andra kontrollmyndigheter att reglera sådant och är bilen besiktad och godkänd skall vär rimligen allt vara ok. Fick mitt försäkringsbolag för sig något sådant, skulle jag flytta villa/hem-försäkring och bilförsäkring m.m. på en gång till ett annat bolag. Gärna ett dyrare alternativ som fungerar bättre när det gäller. Skadan för försäkringsbolaget är alltså ett sjunkande kundunderlag.
Tack alla,

här är några intressanta rader från www.vv.se angående detta från Kaptenlöjtnants länk.

"Hastighetskapacitet

Sommardäck till EG-typgodkänd personbil samt till nationellt godkänd personbil, som har tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet.

Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta hastighet kan finnas i registreringsbeviset, om inte kan du vända dig till en märkesrepresentant för besked." (-www.vv.se)

Detta betyder för mig att det inte måste vara W (=270km max) som hastighetsbetäckning på mina däck som det står i registreringsbeviset, utan det fungerar även med V (=240km max).

Detta för att enligt Länk så har min 528i E39 en toppfart på 236km. Alltså så är ett V däck konstruerat för maxfart på 240km godkännt för en bil vars maximala hastighet inte överstiger detta (236km).

TACK för alla svar som hjälpt mig komma fram till denna slutsats. Det finns inget bättre bilforum än Autopower!

/Danne E39
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.