|
|
|
|---|---|
|
Tja besiktade bilen. Fick en två :-( Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt CO .......... 0 CO 2500... 0 HC .......... 008 Lambda.... 1,16 Förslag till varför Lambda e för högt..?? alla tänkbara fel, så man har en lista att gå igenom :-) surt att man föll på mållinjen på besiktningen :-( pärlan Länk | |
|
Läs: Länk Petrob ------ M3 Cab -95 540iam -01 |
|
|
Petrob: man tackar! För mycket luft med andra ord (mager blandning) Fel? läcka luftslangar runt insug? läcka avgassystem? Fel Lambdamätare? fel LMM Så något av ovanstående är det alltså? Kommentarer tack! pärlan Länk |
|
|
Ja,något av det som du nämner är det ju.Kolla avgas INNAN lambda om du har lekage först,sen kan du börja spraya lite startgas runt i motorn efter lekage i slangarna.Antar att du kollat luftbälgen mellan LMM och insug? LMM kopplar du bort efter att du slagit av tändning.Går bilen som en påse nötter efter urkoppling är det inte den.Går den som en påse nötter efter att du kopplat tillbaka den får du koppla bort batteriet några minuter :) |
|
|
kollat avgas helt å fint :-( kollat insug och allt runt omkring helt å fint :-( Ska in på diagnos på måndag se va datorn säger...... pärlan Länk |
|
|
gjorde diagnos idag........ inga fel............ HJÄLP pärlan Länk |
|
|
åt mig sa dom på besiktiningen iaf att om bilen är chippad kan den de ge dåliga avgasvärden..hade själv problem me hc:n för den pendla hit och dit..allt mellan 30-250 Måla mig blå och kalla mig fisk!!! |
|
| Du har avgasläck efter lambdasonden skulle jag gissa....Kolla alla skarvar mm... | |
|
De löste sig.... körde i lite etanol :-) pärlan Länk |
|
| Vilket innebär att felet kvarstår egentligen, vore väl kul att veta att allt är ok?? | |
|
E36: jo sant, men tror de beror på att jag satt större insug på den, vilket ger mer luft.... med andra ord högre lambda. pärlan Länk |
|
| LeeRoy: Även om du satt större insug på den så skall det inte påverka, LMM uppgift är ju att mäta hur mycket luft motorn drar i sig o sedan anpassa bränslemängden...Jag antar att du satt på ett 325 insug o så mycket skiljer det inte mellan 328 och 325 insug att du får knasigt lambdavärde... | |
|
Lånar tråden lite. Kan man utesluta att det är fel på lambdan om man har mätt den och den jobbar fint? kan den vara dålig ändå? har problem med avgasvärderna.. |
|
| Leroy, hur mkt etanol hälde du i och hur mkt bensin? | |
|
Tomas_e36: 40liter 98soppa 15liter e85... Bilen gick klockrent, ingen skillnad mot innan... Men frågan är egentligen om det va de som hjälpte? nu förtiden kör jag bara korta sträckor, men innan ombesiktningen körde jag 50mil,,, har mina aningar att de va de som gjorde att värderna stämde... who nows? den e besiktad å godkänd nu....... pärlan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.