AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.482

Någon som slängt på sommardäcken redan nu?

Sida 1 av 4
Fint väder, bra väderleksprognoser och nya fälgar gör att suget blir stort att slänga på sommardäcken.

Nackdelarna är att ett väderomslag gör bilen obrukbar till barmarken återvänder. Jag har förvisso inte behova av bilen annat än till matinköp.
Bor i Nacka, strax utanför Stockholm.

Hur går era tankar, någon som slängt på sommardäcken redan nu? Eller rent av kommer att göra det i veckan.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Feta högfartsdäck funkar riktigt dåligt i temperaturer under ca +5C, så jag åker på vinterdäck tills temperaturen stadigt håller sig över denna gräns.
Jag bor i Linköping och jag satte på sommardäcken i torsdags. Sååååååå gött! :-)

/Micke
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Bor utanför Borås o undrar vad vinter är för något?
Måste jag ha vinter hjul? Det finns inget vinter, inget snö, inget is o inte ens minus grader!
Ska skifta mina däck sen åker dom på! ;)

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Går i samma tankar , känns helt fel att åka dubbat sedan ganska länge på den lille svarte bruksburken, måste var bättre att spara dubben tills den behövs samt bättre för miljön också, Har ju 540 står med dubbdäck i garaget bör ju kunna vara backup om det skulle bli kallare.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
JAg är helt beroende av bilen varje dag så jag väntar en månad, tills vårkänslorna dyker upp på allvar. Jag kör Nokian WR och de går tyst och mjukt.

Hade jag kört dubbat hade jag dock troligen varit betydligt mer sugen på att slänga på sommarhjulen

Länk

BMW CS #5139
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
saksat från VV

Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Tolkningsfråga mao
Vi (bilentusiasterna) anser väll att det är grönt och Polisen anser det säkert på annat sätt,

Jag kör nog på den säkra sidan :)
robban : Frågan gällde inte tolkning av vinterväglag.

Om jag slänger på sommardäcken så kör jag inte alls om det är för låg temperatur oavsett väglaget.

Jag var mer nyfiken på om det finns flera som går i samma tankar, fördelar respektive nackdelar!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
i helgen monterades gummit till mina nya LM-reps och gjorde en provtur för testa balansen i hjulen och dom satt perfekt, inga vibration över 200km/h, lufttemperaturen va under färden ca. 9.5grad och monterade sedan tillbaka till Nokian WR

men som vädret e idag vet jag inte om jag gjorde rätt dock 'better safe than sorry'
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
svarade bara på det Grabber skrev i tråden.

"Bor utanför Borås o undrar vad vinter är för något?
Måste jag ha vinter hjul? Det finns inget vinter, inget snö, inget is o inte ens minus grader!"

Och det har väll lite med din fråga att göra.

Nackdela ,ja att man lätt kan få böter för att polisen har en tendens att inte bedömma lika som vi.

Och ja, man är helt klar sugen att köra m3an direkt , har inga vinterdäck till den, men det får bli lite små turer dag tid när vädret tillåter och så hoppas man på att gatorna sopas snart :)

MVH Robban
Hade inte intentionen att tråden skulle bli en diskussion om vv/polisen/bilistens tolkningar av vinterväglag. Det finns en drös andra trådar som behandlar det ämnet redan. :)

Självklart är det en nackdel att inte kunna använda bilen om vädret slår om! Jag är dock inte beroende av bilen så i mitt fall så kan jag låta den stå och klara av alldagliga göromål ändå om vädret skulle slå om.

Det känns lite onödigt att åka dubbat i nuläget precis som hasso skriver ovan. Hade jag haft dubbfria vinterdäck hade jag nog väntat med bytet.

Jag väntar en vecka till, sen åker sommardäcken på!
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Ok ska hålla tyst nu :)

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har redan sommardäcken på. Har inga vinterdäck och ställer av bilen under "vintern" vilken ju inte varit så sträng i år i Stockholm.

Bilen är påställd och jag kör med den när det är torrt ute. Vid regn eller lägre temp samt blöt väg så blir det brukshinken.

Men det vore skönt om dom kunde sopa gatorna lite snart. Bilen blir så dammig. Fast det är ju lite O.T :-D

Fast även med brukshinken känns det lätt obefogat att köra dubbat.....

Niklas

Fransosen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Monterat på svarte spanjaken. nu blir det snö garanterat.

///MVH Hasso
Länk
Bones:

Om du endast behöver bilen till och från mat affären och bir strax utanför stan så hade jag valt att inom kort byta till sommar däcken. Nu är det surt att åka med dubbat runt stan(stockholm) det låter och är inte bra för miljön enligt DN.

Däremot så väntar jag som flera andra tills bmw tas ut för det dröjer säkert ett tag innan de har tagit bort all grus och sten från vägarna runt stan.
Bytte aldrig till vinterdäck och det har gått bra denna milda vinter. (sthlmstrakten) Dom få dagar det rådde vinterväglag fick bilen stå.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Sommardäcken åker på imorrn

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Mina sommardäck åkter på så fort jag fått dem.
Beställde m135 fälgar med däck från salesafter.de idag...

Nu vill jag ha en Z4.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Här i Köpenhamn har vi knappt haft ngn dag med minus grader. Tror det var snöslask i januari en dag (var i Miami då;-) ) så vinterdäcken har inte varit till mycket nytta (förutom vid temp under 5 grader).

Ska till Berlin i E60'n i påsk, det blir på sommardäck :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
superstar: så det blev m135 till slut =)

Jag är riktigt sugen på att montera fälgarna jag köpte av dig =)

Tänkte vänta någon månad till, om man nu har tålamod till det ;)

Mvh Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.