|
|
|
|---|---|
|
Jag har kört på 95 oktan sen jag fick bilen i September -07. Tänkte jag skulle prova 98 oktan när sommar däcken åker på. Kommer jag märka någon effekt skillnad när jag byter till 98 oktan eller ska jag forsätta med 95 oktan och samtidigt spara lite bensinpengar :) Ni med bensin ettor, vilken oktan kör ni på? | |
|
Jag tankar alltid 98! Finbensin till finbilen :) Jag provade 95 och 98 till min gamla 318i.. vet inte om jag kände nån egentlig skillnad men det kändes gott i själen att köra på det högre oktantalet :) Manualen säger ju att motorn är konstruerad för 98, men går att köra på 95. Det sägs väl att det blir något lägre bensinförbrukning och något högre effekt. Rent ekonomiskt ungefär samma... ingenting jag testat dock. |
|
| Kör 98 oktan och för lite statistik på milkostnaden. Jag tror inte du spar några bensinpengar på att köra 95 oktan nämligen :) Kan inte säga något ettorna, men själv tycker jag mig känna skillnad på V-power och 95 okt i min 5:a. | |
|
Har bara jämfört 98 oktan(Statoil)mot 99 oktan(Shell V-power) och jag märkte ingen skillnad. De köstar att legga på töpp. |
|
|
Har provat 98 oktan. Märkte ingen skillnad, varken prestanda eller förbrukningsmässig. Enda skälet för mig att fortsätta med 98:an är att den inte innehåller etanol. |
|
|
Jag tycker mig ha märkt lägre förbrukning på 530:an med 98 oktan. Har dock aldrig mätt under lika förhållanden. Igår körde jag Bålsta-Ljungby tor med 316 och tankade Jet 95 på vägen ned och OK-Q8 98 på vägen hem. Totalt 88 Mil. Jag körde konstant GPS-fart 120 km/h åt båda hållen på motorvägen (utom Essingeleden då) och skillnaden blev att den drog 0,82 med 98 oktan mot 0,80 med 95 oktan. Inte en etta och inte vetenskapligt, men det verkar som oktantalet inte påverkar förbrukningen märkbart för de mindre motorerna med konstant fart. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| 98 oktan sotar mindre i motorn. Har man ingen turbo eller hög effekt i motorn lär man inte märka någon större skillnad med det högre oktantalet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.