|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
spider är du på riktig helt ärligt? vilka komponenter är dyrare, vad pratar du om? ska vi nu gemföra vems komponenter är dyrare istället för hastighet? är det mera rättvist? |
|
|
jämför chassi, bromsar, fjädring, motor, växellåda. Skulle dessa komponenter vara lika bra eller bättre i BMW? Jag VET att man jämför hastighet här, men jag tycker att bara jämförelse av hastighet säger inte allt om hur bra en bil är. En dragster förslagsvis slår ju det mesta från noll till 300 men den är ju totalt värdelös på en tävlinsbana med kurvor. |
|
|
En sak med ferrari ska man veta är att man betalar en del för namnet. Ja, det är dyra supersportbilar, kräver mycket och dyr service och har på vissa modeller och vissa år haft rätt taskig driftsäkerhet. Det är känsliga racemaskiner, tillverkat i dyra materiel, men mycket av priset ligger självklart i namnet och designen. Porsche gör bilar med bättre kvalitet men det är ändå rätt opersonliga bilar. När det kommer till ferrari är det mycket mer känsla som spelar in. Otroligt snabba och vackra bilar. Porsche turbo kan man numer använda som dagligdags bil till och från jobbet och pendla med, 20-30000 mil är ingen omöjlighet om man bara servar. Det tror jag få gör med Ferrari, oavsett modell. 360 modena eller 430'in är mer race än bmw m. Men helst skulle man ju vilja ha ett par av varje i sitt garage... Tur man har en polare vars farsa samlar på sportbilar av både äldre och nyare modell, så man kan dreggla och testa en del spännande bilar ;) |
|
|
Japp oFFkeFF Tycker att du har gjort en bra sammanfattning i ditt inlägg |
|
|
Antal tillverkade delar har också stor betydelse på priset, misstänker jag. Det tillverkades färre 360 Modena/Spider än M3 e46 c:e/cabrio. |
|
|
"Antal tillverkade delar har också stor betydelse på priset, misstänker jag. Det tillverkades färre 360 Modena/Spider än M3 e46 c:e/cabrio." Det har såklart betydelse. BMW tillverkade väl 1,5milj bilar 2007 medens ferarri gjorde 7000st. Visst det var inte bara m3:or men dom köper nog delar från samma leverantörer till mycket men med lite annan kravspec. |
|
|
För att gå till huvud frågan, Nu när du säger att det var en spider han åkte jämnt med så kan han inte ha ljugit allt för mycket, en nedcabbat ferrari modena lär gå klart sämre än en coupe ferrari modena, specielt i högre farter. Det är dyrare material som används i en rolls roylls phantom än i en modena men inte är den snabbare för det och även segare än en m3a så vart vill du komma fram till SPINDEL ;) |
|
|
Dr Tinnitus ser att du har min fars väns gammla kärra en underbar bil det:D //stoffe |
|
|
Cado: När det gäller komponenterna sade jag inte att en bil är snabbare för att en bil har dyrare komponenter, bara att den bilen blir dyrare, sen menar jag inte materialet i sig, utan bättre komponenter i samband med ett mer tekniskt sportvagnsmässigt uppbyggt chassie. Titta under karossen på en Ferrari och en BMW så tror jag du ser skillnad i uppbyggnaden. BMW M3 och M5 är trots allt mer byggda som vanliga bilar när det gäller chassiet. Ett och annat stag och bromsarna och fjädringen är lite kraftigare än standard BMW (typ 520) Tror även att Ferrarin har bättre strömlinjeform än BMW om dom testas i en vindtunnel. |
|
|
Hehe , ni ä för goa ! Naturligtvis har priset på reservdelar nåt med prestanda för hållandet. Ville bara ge en replik på "Monster Femma"´s och "spider"´s inlägg här ovan. Om man är spekulant på en Ferrari 360 Modena är definitivt inte en M3 e46(möjligen en CSL) nån konkurrent, snarare Porsche 996/997 GT3 eller en tidig Lamborghini Gallardo. |
|
| hoppsan , rättelse: ... reservdelar inte nåt ... | |
|
Hej! Av ren nyfikenhet, om man tar bort fartspärren på en M3 E46 i originalutförande, kommer den upp i mycket mer än 250 km/h då? Jag funderar lite på utväxlingen som väl säkert skiljer sig åt mellan bilarna vilket ju har stor påverkan på accelerationsförmågan. Modenan anges ju enligt faktarutan i denna tråd ha en toppfart på knappt 300 km/h och BMWn är strypt till 250 km/h. Men om man tar bort strypningen, vad är toppfarten då? Eftersom bilen är strypt till 250 km/h så borde väl utväxlingen vara anpassad för detta så att toppfarten utan strypning inte ligger så värst mycket högre? För övrigt så har trådskaparen valt en ganska lustig jämförelse, men det är kul att läsa! :) /Wiberg |
|
|
Kul läsning är ju A och O!!! Varför just denna jämförelse framgår ju i inläggen. Jämförelsen grundas inte på att jag tycker dessa bilar är i samma divition eller pris. Just därför är jämförelsen intressant..........för M3 ägare:-) |
|
| Länk | |
|
Wiberg Min bil har ingen fartspärr med flyttad varvstop till 8400rpm ;) En liten video där jag kör med trean och fyran bara, Då har jag två växlar kvar, Vägen som jag körde på tillåter tyvärr inte högre hastigheter men till sommarn blir det å försöka spränga 300 sträcket (På mätarn) någonstan i Tyskland ;) Länk |
|
|
Imponerande att köra på två hjul i dom farterna! ;) Det verkar onekligen som att M3an är utväxlad för att klara uppåt 300 km/h så utväxlingen borde inte påverka så mycket i jämförelsen. Tackar för svaren! Utväxling är annars en faktor som ibland verkar glömmas bort när det ska jämföras accelerationstider utifrån effekt. Det var därför jag började fundera, men så hade jag ingen koll på M3ans utväxling. En tanke som väcks är dock att det är ganska konstigt att sätta in en utväxling som klarar uppåt 300 km/h och sedan begränsa toppfarten till 250 km/h. Är det inte som att be om att plocka bort begränsningen? Man behöver väl knappast en överväxel för att dra ner varvet om man kör i toppfart? /Wiberg |
|
|
De flesta tyska bilar med en fartspärr på 250km/h gör ju en bit över 250. Sen är det ju trevligt om bilen inte tokvarvar när man ligger i 120 heller.. |
|
|
Wiberg Anlednigen till att det finns spärr på bilarna trots att dem klarar klart mer än 250km/h är att BMW, AUDI och MERCEDES kom overäns att dem skulle strypa sina bilar till 250km/h pga massa politiska grejer ;) Sen så måste man komma ihåg att 300 på mätarn är inte riktiga 300 km/h En M3 utan strypning klarar väll av mellan 285-290 km/h riktigt fart och det kan bli över 300 på mätarn då det diffar i dem farter ;) Sen så en fråga hängde inte riktigt med här ;) "Imponerande att köra på två hjul i dom farterna! ;)" Vad menade du?? ;) Mvh/// |
|
| Jo, det är sant. Men att det gick att köra mätarfart 300 km/h var en nyhet för mig. Men det är klart, räknar man lite på det så är det inte alls orimligt. Tankefel helt enkelt. | |
|
Oj, nu blev mitt svar på fel inlägg. Blev avbruten mitt i mitt svar så jag missade att du också hade svarat, cado. Jo, anledningen till strypningen är jag medveten om. Det var mest lite funderande från min sida kring hur mycket mer bilarna klarade av utan toppfartsspärren. Min kommentar ang två hjul var mest pga kameravinkeln på Youtube-klippet. Det var så att säga på högkant.. Tråkigt skämt, jo jag vet.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.