AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.279

360 modena vs e46 m3...

Sida 3 av 5
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Kurt

Visst är det intressant ;) Självklart får m3a pisk av en modena men inte så mycket som den igentlligen borde få, jag menar 100kg mindre 60hk mer och ändå (Nu tar jag dem bästa tider från 1,2,3 för respektive bilar)

0-200 modena 16.1
0-200 fjutiga m3a 16.8

0.7 sec är ett skamm för FERRARI tycker inte du det 1390kg och 400hk, mycket dåligt
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Spider

JAAAAAAAAAA vi vet att det finns snabbere bilar än en bmw (I VARJE VS TRÅD SAMMA SAK FRÅN DIG) och alla i tråden HAR SAGT ATT hör och häpna här nu FERRARI ÄR SNABBARE än en m3 e46 men den blir våldtagen av en M5 e60 som i sin tur blir förnedrad av en ferrari enzo, som i sin tur blir piskad av en mclaren f1 (M-devission motor) :p
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Jag äter upp modena om man nu kollar på pappret men det kan sluta på ett annat sätt i verkliga rejset, för med ferrari vet man aldrig.
Måste "backa upp" cado här.

Dr.Tinnitus

Ingen har väl påstått något annat än att 360 Modenan är snabbare än en E46 M3.

Däremot har det kommit in allt från 60 meter bakom till 2-3 billängder bakom till 200 km/h beroende på egna erfarenheter i race mot dessa bilar samt vissa matematiska uträkningar. Som vi ser i en video som det länkas till är det inte så stor skillnad. (just dessa två bilar vid just detta tillfälle)

Jag efterfrågar någon som kört ett race mellan dessa två bilar så nära orginal man kan komma. Alt. en mattematisk uträkning där man går på medeltiderna för dessa bilar till 200 km/h.

Många sådana uträkningar sker på antingen den bästa tiden för den ena och den sämsta för den andra. Och då faller ju jämförelsen.

Den som är kunnig och känner sig manad får mer än gärna presentera en uträkning där man går på bägge dessa bilars "snitt" i prestandasiffror.

Vore onekligen väldigt roligt att se.

FERRARI 360 MODENA ÄR SNABBARE ÄN E46 M3 ALLA DAGAR I VECKAN!!!!!!!!

Bara så vi har det klart för oss.........

M.V.H
Dennis
Jag måste säga att jag trott att ferrarin skulle vara snabbare än den är. Jag tar in på Ferrari F430 men då min bil är trimmad är det som trådskaparen säger att jämföra äpplen och päron, alltså helt orelevant för tråden.
Men jag trodde nog ändå inte att utfallet skullle vara så.
Vilket grymt härligt ljud det är i Modenan!!

Flåklypa
Håller med Flyklåpa.

Det är heeeelt sjukt vad den låter bra.............orginal dessutom
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
DennisH

Varför undrar du om modena vs m3 jag menar visst m3a är en fin bil men modena spelar i en annan divission ;)
Funderar du kanske på att köpa en modena isf vill jag ha en åktur så får du en åktur i min m3a :)
An
31
Andersson Richard
525xi Touring -06
Ska man inte jämföra prestanda / inköpspris när man ändå håller på.
Å min kvalificerade gissning är då att M3:an vinner med god marginal...

M5 - sådan husse sådan bil
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Äger en m3'a, hade jag haft pengarna vet jag vilken bil jag skulle välja. Modenan alla gånger före m3'an. Underbarare bil får man leta efter. Känsla, ljud och prestanda är en dröm. Sen att den inte är billigaste bilen att äga är en helt annan sak.
M-bilar är väldigt trevliga, går att köra fort nästan överallt och använda dagligen, men ferrari är mer race helt enkelt.
Roligaste nya bilen för minst pengar inpetat jag ägt var en impreza turbo som man tunade upp lite, den knäcker nog m3'an till och med.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
problemet i en M3:a är den är inte byggt för höga hastigheter, ju högre högre hastighet desto högre mot tryck, därmed glider modena klart förbi ju längre racet förbli

min erfarenhet med min gamla 996 var att bara sätta på GT3 front med läpp nådde jag inte lika hög slutfart som orginal utförande pga på GT3 fronten hade större yta och därmed det högre trycket mot bilen men ändå med original 300hk nådde jag iaf 290+ och kände att bilen var relativ stabil jämfört men min nuvarande M3:a
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

DennisH.

Det jag skrev om hur avstånden bedömdes olika beroende om M3 var före eller efter, var ett "internskämt" till cado. Han vet säkert vad jag syftade på.....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Dr Tinnitus

;)
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Varför denna jämförelse egentligen när modenan spelar i en annan division jämfört mot m3an och det syns väl på prislappen också, fast jag är inte imponerad av modenas prestanda mest pga att ferrari alltid förknippas med snabba sportbilar vilket jag tycker ferrari har misslyckats lite med modena men en f430 är en annan sak :)

det är som att jämföra en saab 9-5 aero mot en m3 e46, en helt annan nivå heltenkelt, lr den nya saab turbo x mot rs4 på bana haha

JA MODENA ÄR SNABBARE ÄN M3 e46, men vi har väl en nyare modell har jag för mig :)
pg_ice
"Hur går M3 E46 mot en Ferrari 360 Modena?"

"Vill understryka att jag upplever detta osannolikt då Ferrarin har 400hk mot BMW`ns 343hk. Samt att förlusten i drivlinan borde vara större i BMW`n då det är längre väg till drivningen jämfört med Ferrarin som har motorn bak(mitten)."

du frågar och svarar samtidigt
hur ska du ha det?
du har ju redan svaret så varför starta en tråd?

vilka lirare det finns alltså :)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Här har inte Ferrarin någon chans i denna filmen
Länk

Diplomerad av leathermaster
pg_ice

Anledningen till att jag startade en tråd ang. detta är att jag läste mig till i en äldre tråd att någon hade kört jämt med en 360 spider. Eftersom jag aldrig åkt i en sådan men hört på omvägar att prestandan är en besvikelse i Modenan var jag bara lite nyfiken på om E46 M3 ens var i närheten vilket jag inte trodde från början. Nu har jag dock fått ett hyffsat hum om att det inte handlar om den förnedring jag från början trodde.

Det framgår ju f.ö i texten jag skrivit att det inte är någon tvekan om att Ferrarin är snabbare.
Var däremot väldigt intresserad av hur mycket snabbare Ferrarin va......

Vilka analfabeter det finns:-)

Dr.Tinnitus

Sorry.....hängde inte med på den.....

cado

Nej, tyvärr. Inget Modena köp på g.

M.V.H
Dennis
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
den här tar vilken ferrari som hellst :)
Länk
Tråden börjar flippa!!! Tänkte att jag skulle kolla om någon kört mot en Modena.
Tycker tråden var intressant tills det kommer en massa tråkiga lirare och ifrågasätter varför man startat en tråd.

Det är väl inte svårare än att man skiter i att skriva i en tråd som är så tråkig.....60 inlägg till trots.

Monster femma

Anledningen att just denna jämförelse kom upp var för att jag (vilket framgår i tidigare inlägg) "hörde" att det inte var någon jätteskillnad mellan dessa bilar trots pris och division. Då spänner man ju upp öronen och börjar fundera. Vilket ställe skulle vara bättre att ta upp denna fråga på än Autopower där alla vet allt.......

M.V.H
Dennis
Nog vet jag att denna tråden handlar om att Ferrarin ÄR snabbare om än inte så mycket . Och jo jag vet att det bara handlar om hastighet här, men i mitt tycke spelar Ferrarin i en helt annan division ändå. Den är en utpräglad sportvagn byggd med helt andra komponenter än bmw.

Att jämföra BARA hastighet och acceleration är inte helt korrekt tycker jag eftersom det beror mycket på hur bra föraren är. Bägge bilarna skall i så fall köras av tävlingförare på samma bana.

*Prisskillnaden som någon här nämnde är ju helt klart att det är dyrare komponenter i Ferrarin. Dessa dyra komponenter är för att som jag tror att Ferrarin klarar att köra längre tider på en tävlingsbana än vad en M3 orkar med.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.