|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
en sak som är rolig i a f är att csl:en pippar F430 F1 på ringen.... Länk |
|
|
"..två, tre bilar till modenans fördel..." Cado, vet inte vid vilken hastghet du menar men vid 160 skiljer det ca 40m enligt Goldcoms siffror. Skapliga limosiner du använder som referens ;) |
|
|
bomis : ;-) , ja F430 med standarddäck och CSL´n med R-däck, men 430 Scuderia slår CSL´n. Ett annat ex. : Alpina roadster S(305hk och mindre än 1500kg) med R-däck rastar M3 e46( 343hk och minst 1600kg) med "gatdäck". Däcken har väldigt stor betydelse. |
|
|
Björn förklara gärna till mig hur du kom fram att det skiller 40m till modenas fördel 0-160??? Dessutom modenas bästa 0-200 tid vs bland det sämsta för m3a ;) Men förklara gärna dem 40m. |
|
|
Cado, Utgick från dessa siffror: Bmw M3 2002 343hk 0-100: 5,2sek 0-160: 11,6sek 0-200: 18,6sek Ferrari 360 Modena 1999 0-100: 4,7sek 0-160: 10,5sek 0-200: 16,1sek Sen antar jag för enkelhetens skull att bilarna accelererar konstant (stämmer inte helt) Sen räknade jag ut vilken sträckan bilarna behövde för att komma upp till resp hastighet. Sträckan=hastighet*tid/2. (Räkna först om hastigheten till m/s genom att dela med 3.6) Sen gällaer det att ta hänsyn till att eftersom BMW ligger efter så kommer den inte upp till resp hastighet då rejset avbryts (dvs då Ferrarin uppnår nått 100, 160 resp 200) Skiljer 56m när Ferrarin nått 200 och BMW. |
|
|
Och vad skiljer det om man gämför den bästa tiden för respektive bilar dvs För m3a Bmw m3 0-100km/h 4,8 Bmw m3 0-200km/h 16,8 Och för modena den tiden som står här uppe dvs bäst vs bäst |
|
|
Man brukar väl prata om hur långt efter bilarna är när den snabbaste når 200? Alltså när Ferrarin når 200 och BMW`n är uppe i (har ingen aning), säg 180 km/h. Kan inte du (Björn) som är grym på matte räkna ut hur långt efter BMW`n hamnar när Ferrarin nått 200 km/h? M.V.H Dennis |
|
|
Här är en film hur det kan vara i verkligheten inte alls så mycket som jag sa. Länk |
|
|
BjörnB Hur har du kommit fram till sträckan egentligen i din uträkning? |
|
| Cado : bilen som det filmas ifrån ligger ju bara å små filar på gasen :) M5 E60? | |
|
Monster Femma, BjörnB skrev ju det i hans senaste inlägg... fart(m/s) / 2 * tid (s) = sträcka (m) Man delar med 2 för att få medelhastigheten av körningen, det blir ju lite förenklat men det ger ju ändå lite. Mvh Johan |
|
|
bilfreak M5 e60 är ett monster i jämförelse ;) Grelle på filmen ser vi att det skiljer men att det skulle skilja 10-12 billängder tycker iaf jag att det inte ser så ut |
|
|
Min mycket exakta stjärt-dyno tyckte i alla fall att 360 modena accade bra mycket bättre än M3E46 när jag fick åka med i båda en gång. =) Är inte en modena ganska lätt föresten? |
|
| Har också undringar över Modenans vikt. Vad väger M3:an? 1500 kilo eller nåt sådant va? | |
|
om man läser på www.einszweidrei.de , så väger 360n ca 100 kg mindre än M3 e46. OBS! vikten är ju naturligtvis beroende på hur mkt utrustning det finns i bilen, t ex elsollucka , elman. stolar osv. Effektmässigt kan det skilja på olika ex. av 360 Modena ( källa Länk men officiellt 400 hk och 343 hk för M3an. |
|
|
F360Modena Tekniska detaljer Längd 4477 mm Bredd 1922 mm Höjd 1214 mm Vikt 1390 kg Motor 3586 cm, 8 cylindrar i 90° V Effekt 400 Hästkrafter vid 8500 varv/min Vridmoment 373 Nm vid 4750 varv/min Växellåda Längsmonterad växellåda med 6 manuella växlar och back, eller elektrohydrauliskt system (F1 typ med paddlar bakom ratten) Topphastighet över 295 km/h (Modena) över 290 km/h (Spider) 0-100 4.5 sek (Modena) 4.6 sek (Spider) |
|
|
jag tror ferrari 360 ägarna skulle skratta åt denhär diskussionen, en Ferrari 360 på 400 hk och ca 100 kg lättare är ju snabbare det måste ju vi bmw entusiaster bara erkänna. Så är ju fallet. Sen om det skilljer 5,10 eller 15 billängder upp till 200 från 0 har nog ingen ett bra svar på. Ferrari 360 är snabbare än M3 E46 Thats it! |
|
|
Bilfreak-----Det är väl ingen som hävdat något annat? Vore ju bara kul att få en uppfattning om HUR mycket det skiljer..... Sen kan jag givetvis hålla med dig om att det är svårt att räkna ut. M.V.H Dennis |
|
|
Intressant, och lite komiskt, att de att när BMW M3 blir efter några billängder så är det inte så stor skillnad. Men när andra bilar blir motsvarande efter en BMW M3 så heter det att det är väldigt stor skillnad... Eller vad säger du, cado....? ;-) Dr Tinnitus Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Precis som du säger är det ofta i såna här trådar :) Lite komiskt är det nog. Man måste nog inse att det finns bilar som är snabbare än BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.