|
|
|
|---|---|
|
har olja i kyl vattnet på min 330 -01! vad ska man börja,riva toppen? | |
|
Ajaj... du har ju läckage från toppen... i och med att det är en rätt så ny bil så får du nog hitta felet och åtgärda det. Tänk på att M54 har en tendens att ibland spricka i toppen vid stift nr 2, är toppen sprucken så kommer packningsbyte inte att hjälpa. __ Bilblogg: Länk |
|
| tackar för tipset! det är väll bara att byta motorn då eller? | |
|
Nej nej nej, sakta i backarna.. ett steg i taget.. kolla först och se var felet ligger, det finns metoder för att hitta sånt. Bestäm felet och agera därefter, jag ville inte skrämma upp dig. Skulle det vara så illa att toppen är sprucken (vilket inte är det roligaste) så får du byta topp, det finns ingen anledning att byta ut en hel motor. Men hitta felet först. __ Bilblogg: Länk |
|
| det var bmw som sa att en ny topp var dyrare änn att byta till en beg motor med garanti. de sa att lagerna kan tagit stryk av vattnet, om man då byter toppen så kanske det funkar ett tag, så kanske lagerna ger upp, då står man där igen!!? vet ej? | |
|
Har du olja i kylarvätskan eller kylarvätska i oljan? lagren påverkas ju inte av att olja tränger ut i kylkanalen. __ Bilblogg: Länk |
|
| Instämmer med Mugge´s resonemang. Även om man fått lite vatten i oljan så förstörs ju inte lagren heller. Risken för större motorskador är om vatten läcker in i en cylinder, varefter man försöker starta den. I detta fallet borde väl en topp från krockad bil vara det bästa prismässigt. Samtidigt kan man ju se över skicket på ventiler, styrningar och tätningar. | |
| Tillägg: D.v.s OM toppen är sprucken. Troligen packningen. Ta av plastkåpan och ta ur spolen på tvåans cylinder och kolla om tändstiftsbrunnen är oljefylld. Om inte kan du nog utesluta det Mugge beskriver med sprickfenomenet. | |
|
Här var det ju ett par Pro´s som orerade, kan man säga att det är vanligt att alu-sexornas toppar spricker? (jmf med andra modernare alu-motorer) Jag lämnade in min M52-topp till Malmö motorrenovering som jag bara trodde var skev, och de säger att de ofta får in dessa som är spruckna. |
|
| ja sitter o fudnerar på hur man får sin topp spräckt.. hur spricker en topp? förutom om man överhettar motorn då.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.