AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
672

fråga ang köp av e34 touring 24v...

ska förmodligen åka & kika på en 525 24v utan vanos imorgon....den sägs ticka ca 30 sek vid kallstart?...är detta vanligt på 24v motorn?..trodde bmw kommit ifrån detta fenomen..har haft ett antal 24v bmws men ingen har tickat...så vad kan detta vara/bero på?
mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det beror högst sannolikt på att ventillyftarna börjar bli igensatta. Skit och smuts tränger in i oljekanalerna i lyftaren och täpper igen.

__
Bilblogg:
Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
30 sekunder låter väldigt mycket!! Min kan ticka de första 2-3 sekunderna, max...
To
46
Tove
525i Touring -92
1802 -72
325i Touring -89
Det sitter en backventil i oljekanalen som går upp till toppen, den blir synlig då man tar av och vänder toppen uppåner. På min satt backventilen löst vilket betyder att motorn måste snurra mycket längre innan fullt tryck/smörjning sker. Kan tillägga att det är en fröjd att starta motorn nu.
hm...ok...så det blir att lyfta av toppen?
som enor säger...dom jag haft hittils har tickat max 2-3 sekunder...undra om man ska avstå helt & hållet?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Detta har jag råkat ut för på vissa bilar med hydrauliska lyftare, när oljan är gammal. Det har försvunnit med oljebyte.

Hur ser oljan ut på denna?

oljan är nybytt...ser fin ut...bilen har fått en service för ett tag sedan...tycker bara att det här med tickandet inte "hör" hemma på 24v....dom äldre motorerna är standard med tickandet men 24v...nja...låter lite konstigt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.