|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder undrar jag om någon av Er M3 E46 ägare "bänkat" bilen i orginalutförande? Är på väg att köpa en just sådan bil och skulle vilja jämföra prestandan, dels för att se om det skiljer mycket mellan olika bilar, samt försäkra mig om att min tilltänkta inte är ett sk "måndagsexemplar"..... M.V.H Dennis | |
| Min är bänkad till 296hk på bakhjulen helt orginal. 438hk på bakhjulen med ess-kompressor | |
|
ryk...... Hur skulle du säga att din bil gick i orginalutförande? över, under eller medel? d.v.s om du har testat andra M3 E46:or orginal alternativt har kört/gämfört mot andra... M.V.H Dennis |
|
|
Har hört rykten om att de bänkade en M3 E46 till 286 hk på bakhjulen på fordonslinjen här i Örebro men det är inget jag kan garantera ;) |
|
|
Jag hoppas Ts-motorsport har sin bänk/rullande landsväg på Elmia iår igen. Om dom har det, så kan jag ge dig ett svar efter Elmia =D |
|
|
Låter bra.... Kom i håg att jag är intresserad av helt orginal....Annars blir det intetsägande.... Ungefär som alla vs trådar där man blandar in chip, avgas, filter o allt möjligt.. |
|
|
Tänk på att olika bänkar brukar ge olika effekt..... |
|
|
Men det är ju vårt att få alla att testa i samma bänk:-) Det får jag nog leva med..... Fler som kollat vad deras bil levererar orginal? Tacksam för svar.... M.V.H Dennis |
|
|
DennisH Jag har inte testat så många andra så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre. Dock sa ESS att den hade bra effekt orginal då dom bänkat ett antal. Tex denna m3 hade 269hk orginal på samma bänk Länk Och en med 277hk Länk |
|
| Det blir ganska löjligt att jämföra bänkningar från olika tidpunkt och olika bänkar, med tanke på att det kan skilja uppemot 10hk på samma bil samma bänk olika tillfälle. Så ta värdena ni får plus minus 6-7hk så får ni ett hum... | |
| Men det blir ju inte löjligt iom att det bara i denna tråd skiljer nästan 30 hk på de olika bilarna....... | |
|
Här har du länk till rototestad M3a. Länk Den gav tydligen 303hk på hjulnaven. Intressant att se skillnaden mellan rototest-bänkningen och ESS. Bänkningen hos ESS visar på en i det närmaste platt effektkurva mellan 6000-7800 varv med endast en effektökning om ca 10-15 hk från 6000 till 7000 varv. Rototest-kurvan ger en ökning om ca 30hk från 6000-7000 varv för att därefter hålla sig kvar kring 300-strecket upp till ca 7800 varv. Frågan är om det är bilarna som är så olika, eller om det är tillförlitligheten hos den som bänkar som skiljer..?? T5 -05 / T4 -99 |
|
pg_ice |
möjligt att dynotestet inte är känsligt nog för att visa effektökningen vid så höga varv? när varvet är så högt på rullarna så är det ju inga större förändringar det handlar om när effekten ökas. bara en gissning. jag fick också en flack effektkurva efter 6500 vid ett dyno test nydligen då med en M3 3.0 iofs. |
| Man brukar mäta vid vissa varvtal, beroende på vilka punkter man väljer att mäta på. Men kan ju göra att kurvorna ser lite olika ut. | |
|
Det beror ju på om du gör ett svep eller en statisk bromsning. Kan någon bekräfta eller förneka att man inte kan varva en M3 till varvstopp när man står stilla? Vet att det var diskussioner om det när det dök upp bromsningar med låga siffror från nått evenemang. Min bil: Länk |
|
|
Länk Det verkar som M -avdelningen trollat fram lite extra på senare modeller Z4 m tex i min länk. Mpower |
|
| nä det går bara o varva till 6000 när man står stilla | |
pg_ice |
Abbemannen: det gäller enbart M3 E36 va? |
pg_ice |
E46 menade jag :) |
| Det gäller enbart e46, vet inte hur det är med e60 och e92 iförsig ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.