|
|
|
|---|---|
|
Hej Min E39:a vill inte som jag vill. den har stått still ca 1 vecka, och används nästan bara på helgerna. I går när vi skulle ut o "finåka" ville den plötsligt inte starta. Har letat runt här som en stolle efter tips, och hittade ett par saker. men har kört fast. Info: Batteri verkar OK. Ljuset "dyker inte vid startförsök, och startmotorn låter helt ok. Spänningen just nu är iof nere på ca 11,5V efter mina startförsök... 1) Ska man höra ett ljud från bensinpumpen när tändningen är på? Jag har lyssnat, men hör inget under baksätet, så jag misstänker elfel. 2) Var sitter pumpreläet på denna bil? I skuffen eller i motorutrymmet? Såg att Hasso tipsade om att skifta med bakrutevärmarens relä, men var sitter då det. (Hittar inte ett smack i Haynes manualen om detta) 3) Ska kolla på anslutningarna till pumpen under baksätet så länge som kan glappa enligt gurun Hasso *S* Jag återkommer om jag kommer på något mer. Jättetacksam för alla tips, för vem fan vill åka Opel? =) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bränslepumpsreläet sitter bakom handsfacket på nyare E39or. Och ladda batteriet. Prova också med reservnyckeln. Så det inte är startspärren som inte känner rigen nyckeln. Det finns ju några saker som vevaxelgivare förutom det du snappat upp på forumet för övrigt och svårt att svara på rakt av. Kolla så du har mer än 15 liter bensin kvar i tanken också, är internpumpen som pumpar mellan halvorna defekt, så stannar bilen med 15 liter kvar ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso, och tack för dina fina tips. Både här och i andra trådar. Lite mer info: 1) Det är en 01:a 2)Jag har ca 30 L soppa i tanken. 3)Jag mätte under baksätet och får spänning till pumpen OK. Man hör också att den jobbar nån sekund när tändningen slås på. Och jag får spänning konstant vid startförsök, så reläet måste vara OK. 4)Fick igång motorn en gång med startkablar, men den dog direkt vid gaspådrag. Jag är inte hundra på om det är vevaxelgivaren som sitter rakt under lyftöglan /Vanos i framkant på motorn. (Kan man ladda upp en bild nånstans här?) Givaren som sitter där ser iaf riktigt "muggig" ut. Man ser tydliga tecken på grön sörja omkring den. Kontakten var ren o fin, men det är väl själva givaren som behöver bytas antar jag? Du som vet det mesta om BMW. Är det OK att köpa delar på mekonomen, eller bör man köpa orginal? Vet du om det finns någon som gjort en beskrivning på hur man byter givaren på smidigaste sättet? Haynes manual är ju luddig som vanligt =) PS:Jag ska ladda batteriet...synd att laddaren inte kan användas på människor oxå : D |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja du har två stycken KAMaxelgivare i framkanten en till varje kamaxel, vanligaste är den på insugningssidan. Förmodligen den du hittat- Motorn brukar starta om en sådan är trasig oftast. Finns även en VEVaxelgivare som läser av från svänghjulet, är den trasig så brukar det vara istort sett omöjligt att få ingen bilen oftast. Men en diagnos är nog att rekomendera i ditt fall. Är OK att köpa delar på Mekonomen, men prisbilden är oftast den samma och ibland fördel BMW faktiskt. Dör bilen vid gaspådrag, tja kan ju vara bränslematningen i allafall, väldigt svårt att säga, bilen kan ju vara rejält sur också efter alla startförsök. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack igen Hasso! Jag ringde en polare som är mek. Han kommer förbi någon kväll och tar ut felkoderna. Jag återkommer för feedback när jag vet mera =) M.v.h Tom |
|
|
Hej Hasso o övriga. Ibland är det enklare än man tror. Inga felkoder fanns loggade när vi kollade i går kväll, plockade ur stiften o kollade. Surare än en portvaktstant *S* Lät motorn stå över natten utan stift, körde runt startmotorn en liten stund nu ikväll utan stift o tändspolar. Satte i nya platinastift och den startade omedelbums : D PS:En bit soppaslang på 8 mm funkade perfekt för att hjälpa till att få stiften på plats utan snedgäng osv. Bra tips fr Haynesmekbok : ) Tack igen för alla bra tips på Autopower. Känns skönt att veta att hjälp finns att få härute av alla glada o proffsiga BMW-ägare =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.