AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.877

Nån som vet vad reservdelar kostar till en m3 e46

mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Hej tänkte köpa mig en m3 e46 till våren.
Jag tänkte bara höra vad lite delar kostar typ som bromsar, koppling.
elr om nån vet om det finns nån bra länk man kan kolla efter delar.
Jag gör jobbet själv.
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
Länk
-->e46/coupe/m3 priserna är i dollar.
Här brukar jag handla en del grejer....

Länk

mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
man tackar så mycket..
La
133
Laths
M3 GT -95
mickaellll; du borde tänka längre än näsan räcker. En M3 är oerhörd dyr att äga om man vill behålla ett fint skick på den...bara för att göra en liten lista på vad en E46 kostar eller en M3 överhuvudtaget.

Service II minst per 1000 mil. Även om bilen "bara" rullat 4000 mil så är det en M-bil... ingen volvo.. en sån går på runt 12.000
Försäkring;en medelstor stad runt 20.000 per år...
Skatt;2000 per år
Bensin; 1000 lapp i månaden.

Så den lilla summan av vad en M-bil kostar per år är runt 46.000 Kr
Även om du nu är en "duktig" mekaniker så kommer folk syna ner din servicebok om där inte finns stämplar från en auktoriserad verkstad.

Det är faktiskt inte reservdelar som är dyrt.. det är allting runt omkring.

Men jag hoppas ändå inte du skrämms iväg av detta utan kommer ha mycket nöje med din M3 E46. En potent bil.
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Laths! Vad i mickaellll´s resonemang gör att han inte tänker längre än näsan räcker? Att göra en inspection II minst var 1000mil som du föreslår tycker jag är att inte tänka alls, det knasigaste jag hört på länge! Vet du vad en inspection II innebär överhuvudtaget?
Som kommentar till att det kostar att hålla en M3a i skick, så kan jag säga med stor säkerhet att det kostar mer med din M3 GT e36 än en M3 e46!

Mickaelll! Detr bästa är att ringa till BMW och fråga så får du ett hum om priser. Det går att komma undan billigare med reservdelar på annat håll men det är inte jätteskillnad. Ett bra tips annars är att handla från BMW i tyskland eller från andra firmor som för BMW delar, betydligt bättre priser än i Sverige.

Angende stämplar i en servicebok. Det finns många köpare som stirrar sig blint på en servicebok till med så blint att dom inte ser att boken kan vara tryckt flera år efter bilen såldes ny... men som sagt, sparar du kvittona på alla åtgärder samt servicar/delar så är det minst lika värdefullt!

ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Jag köper en m3cab nu i dagarna och jag har räknat med runt 20000:- /år

Då kommer den iof att gå ganska lite, men jag tror att 46000:- är att ta i rejält i överkant.

MVH Robert
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Vad Laths kanske menar är att många så gärna vill äga en M-bil så dom vänder ut och in på sina slantar för att få ihop kalkylen. Och den stämmer tyvärr aldrig. Allt blir mkt dyrare än vad man tänkt sig oavsett om det gäller ägande av bil eller renovering av hus och liknande.

Jonas

M3 E92 beställd! :) :)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
detta kostade min bil förra året:

försäkring: 10 000/år
skatt: typ 2200/år
insp 1: 2 500 ink bromsvätska :-)
full rekond ink lackkonservering: 3 000
nya bakdäck: 5000, +500 för montering balansering
eisenmann racesystem: 14 000, +500 för installation
angel eyes ink installation: 1500
böter för ej reg.skylt i fram: 1500
lagning av kantstött fälg: 1700
tvättartiklar c:a 2000

bensin runt 3500/mån

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Å det blir ca 5700 i månaden om vi räknar bort dina "ej nödvändiga" kostnader. Angel eyes och Eisenmannsystemet. Möjligen skulle rekonden kunna tas bort men det blir ju småpengar i det hela. Sen kan man kanske slippa böterna också. Fast det finns ju viss risk för fortkörningsböter ifos ;)

Jonas

M3 E92 beställd! :) :)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sedan kostar mitt lån 1500 i månaden + värdeminskningen, vad den nu blir per månad....
La
133
Laths
M3 GT -95
Peter: I hans frågeställning så undrar han över reservdelar. Hur mycket reservdelar behövs det till en bmw m3? Bromsar och koppling vartannat år vid normalt slitage. Det som kostar är de ÅTERKOMMANDE kostnader såsom jag specade...Jag räknar inte reservdelar som det dyraste i en M3.Om du nu inte "råkar" smälla sönder en kolv eller liknande.

Jotack jag vet vad en inspektion II innebär och jag vet oxå vad det innebär den dagen jag vill sälja min bil och vad en stämplad servicebok faktiskt är värd för en efterträdare på min bil. Det är en M3 jag kör och ingen vanlig bil.M3 är ett tekniskt mirakel och ska därefter behandlas med största ömhet och kärlek. Jag gör alltid inspektion II på min bil för att alltid hålla den i toppskick.

Jag har oxå haft min första M3 en gång i tiden och jag var naiv då gällande kostnaderna runtomkring...men nu vet jag bättre. Sen om du nöjer dig med att göra ett oljebyte,luftfilterbyte,oljefilterbyte osv per år så är det din ensak.
varför nöja sig med något bra när det går att göra bättre?

Christofer
Att göra inspektion II var 1000 mil är väl ändå att ta i? Då dem byter/går igenom saker som inte måste var tusende mil..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.