AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.349

E38 bra köp?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har gått i E32 tankar ett tag men har nu provkört, och visst det är en go bil med huv som ett soldäck känns mäktig att köra. Men för mig känns den väldigt omodern och ganska svajjig så mina tankar går nu åt E38 med V8.

Helst en 740 4,0L eller 735 är det stora skillnader i prestanda/ förbrukning?

Svårare med delar till en 735 eller en 730 som bara fanns som importbilar vad jag vet..?

Tacksam för tips..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E32 känns mer mustig att köra och det rätta valet om du letar en bil att köra på träffar med eller ha att putsa på och använda som finbil, problemet är att det i princip är väldigt svårt att hitta ett exemplar som är riktigt fräsch här i Sverige.

E38 är och känns självklart mycket modernare och är ett mycket vettigare val som bruksbil. Även här rullar det många misskötta exemplar på gatorna.

När det kommer till motoralternativen:

jag har ägt 3-liters V8 och jag äger en 4-liters V8 nu, det är ingen skillnad i servicekostnad och det är mycket liten skillnad i förbrukning (mindre än 0.1 liter/mil), skillnaden i prestanda är dock mycket stor (68 hk och 110Nm). Varför betala för en V8 om du ändå inte får njuta av effekten fullt ut? Undvik 3.0 och 3.5 liters maskinerna, de ger inte samma valuta för pengarna.

Satsa hellre på en 4.4 liters än på en 4.0, det är lite annan karaktär på motorn och du har bättre vridmoment. De 4.4 liters maskiner som har vanos (99 och senare) är dessutom en hel del snålare än de utan vanos. Tänk också på att 4.4 liters maskinen har en vettigare växellåda än 4.0.

Annars är V12 motorn i 750 svårslagen, inte heller mycket törstigare än V8 modellerna. Dock kan det vara bra att hålla i åtanke att några hundra mil bakom ratten på en 750 räcker för att man inte ska kunna njuta fullt ut av en V8 igen (talar av egen erfarenhet).

Även om E38 har V8/V12 motorer som för sin ålder och storlek är snåla, så kommer det innebära en förbrukningsökning på ca 30-50% vid blandad körning gentemot den 523 du kör idag. (även här egen erfarenhet)

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Körde en 740 99a idag helt j***a underbar bil. Funderar lite på om de tidigare är samma fina känsla i eller om de känns tråkigare. Bilen jag körde hade ändå gått 21000mil.

Tycker prisbilden på en bil mellan 94 och 96 är mycket vettigare än de senare. men jag vet inte riktigt vad som skiljer bortsett faceliften från 99.

Du skrev något om lådorna, natar att det är plastkule promblemet på de tidigare. Men från 96 och 4,4L så byttes lådan också?

Hur stor skillnad är det på 4,0 och 4,4? 4,4 var ju helt underbart drag i bara man nuddade gasen så rörde ju bilen på sig. Körde en E32 740 -93 igår och visst den gick bra men 99an var ju bra mycket rappare och ett helt annat bottendrag och svar på gasen. Är det samma maskin i E32 93 som i E38 -94?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Den låda som sitter i E32 och tidiga E38 heter ZF5HP30 och är en mkt bra låda. Plastkuleproblemet drabbar främst bilar som är tillverkade innan juli-95. Därefter övergick man till lite hållbarare kulor.

4.0 tillhör M60 motorfamiljen, medan 4.4 tillhör den efterföljande M62. Det är samma motor i 740 E32 som i E38 740i 4.0. Tänk på att skillnaden mellan en sliten och en fräsch M60 är betydligt större än vad man kan föreställa sig, det gäller alltså att köpa rätt exemplar.

Prova för skojs skull även en 750i. Där har vi kraft, redan innan 2000 varv/min så har du passerat 740ins maxvrid(!).

__
Bilblogg:
Länk
E38 är verkligen en fantastisk bil, skönaste bil jag har åkt i. Min är en 95:a som har gått 32 000 mil i lite halvslitet skick. Kan tänka mig att en nyare som inte har gått så långt är ännu bättre att åka i.
Har sett mig själv i drömmen bakom ratten i en e38 750ial, men när jag vaknar inser jag att det återstår ett antal burkar att panta för att finansiera drift och underhåll.
Köpet har alltid varit det minsta problemet.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Det vettigaste köpet måste med andra ord vara en 96a 4,4L och uppdaterad låda..

En annan fråga varför skiljer förbrukningarna lite hit och dit beroende på årsmodell? Får man ändå inte räkna med 1,5L blandat oavsett vilken årsmod man har?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att förbrukningen skiljer från år till år beror på att standarden för hur man mäter förbrukningen ändras. Olika körcyklar etc.

Hur mycket bilen drar beror mkt på hur man kör. Min 540i drar allt mellan 0.9 och 2 liter per mil beroende på körning. Oftast hamnar jag dock på någonstans mellan 1.3 och 1.5 l/mil. Totalsnittet ligger på 1.4 l/mil. Med min körstil och på de vägar och sträckor jag kör. Bilens förra ägare hade en betydligt lägre förbrukning, pga andra körförhållanden.

Det är svårt att säga vad bästa köp är, i vilket avseende? Jag tycker inte att man kan ställa frågan så. Vad är det du är ute efter? Vad är viktigt för dig? Vilken budget har du? Vad ska du använda bilen till? Hur länge ska du behålla bilen? Var kör du oftast?

Är man ute efter bra förhållande mellan komfort och ekonomi, ja då är 728 med dubbelvanos bästa köp. Är det komfort och känsla men vill ha, ja då är 750 bästa köp. 740 är mellanmodellen, en mycket bra bil men den utmärker sig inte på något plan.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tycker inte man skall hänga upp sig för mkt på 735/740 eller 750, utan istället leta efter en bil som blivit riktigt välskött och servad, för det betyder mkt mer än nån deciliter per mil hit eller dit.

En E38 är en dyr bil i drift, skall de vara värt pengarna tycker iaf jag att de får vara ett fint exemplar som kan ge mkt glädje tillbaka. Ett nerkört exemplar kostar mer än de smakar att få i bra skick, och man blir aldrig nöjd med en sådan ändå.

Tipset är att försöka hitta en fin bil, gärna med få ägare, där ägarna har haft råd att sköta och serva bilen som de är tänkt, istället för en "vandringspokal" som rullat i förorten, och säljs i väg billigt.

Jag hade i första hand tittat efter en 728i 99- om det var en bruks-E38 jag skulle ha. Som sommarbil (så som jag använder min E38) blir det utan tvekan en 750i

Länk

BMW CS #5139
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag var också inne på en E32 eller E34 540 innan köpte min E38.
Att det blev E38 är pga att skulle man ha en E32/E34 i gott skick fick man betala nästan lika mycket som för en E38.
Och då kändes E38 ljusår modernare!

Det skiljer inte så mycket på en faceliftad E38, lite frontdetaljer och lite fler Airbags bl a. Så en 4,4 96-97 med Steptronic-låda är nog det bästa köpet.
Kör man långt kanske man skall titta efter 728, men dessa verkar vara lite mindre välutrustade vad jag sett på annonser (och en stor del av att äga E38 (för mig) är ju att det finns så mycket utrustning som "vanliga" bilar saknar)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Att bilarna oavsett maskin är dyre att äga det är det ju inget snack om så den biten kan vi glömma.

Vad jag vill ha så är det en bil i fint skick, allt ska fungera ska vara fin att köra inget skrammel eller annat irriterande. V8 är ett krav, skinn är också ett krav, sen ska den vara original också ingen styling, facelitfad är okej.

Kör inte så väldans mycket. Mestadels helger och semester. Bara någon gång på veckorna. Ganska blandad körning, men sällan ren stadstrafik. Med den körningen/vägarna jag tar så kan jag hålla nere min 523a på 0,85 ungefär om jag kör försiktigt. Just förbrukningen oroar mig inte så mycket.

Hur länga jag har mina bilar,, hmm ca 6 månader om man ska se på ett medel hehe. Men nu har jag iaf best mig för en E38 bara jag blir av med min E39a.. som jag nu slumpar bort för 45.000:- 99 årsmodell.. När man väl fått en E38 tvivlar jag på att jag kan hitta något bättre för de pengarna det handlar om. Både mercedes och audi är uteslutna. Möjligen en Jaguar men jag litar mer på Bmw.. Så en E38 lär jag behålla längre än 6 månader.

Som någon sa bensinen är för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar, och sen när man blir äldre så ska man hellre ångra det man gjorde än det man inte gjorde. Man lever bara en gång :)

En annan fundering är det enkelt att byta till faceliftfronten?

Kan man montera E39 M-ratt? Kommer knappar osv fungera?
Gemini__
Länk

Om den är i ett hyffsat skick måste det väl vara prisvärt, eller?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En risig E38 är inget bra köp oavsett pris. Det kommer enbart leda till att man tröttnar på modellen.

__
Bilblogg:
Länk
Här är en i mina ögon lämplig juvel: Länk

Dock är det enligt vägverket 5 ägare (inkl. handlare), men kan faktiskt vara värt bersväret att titta närmare på. "Billig bil" & "toppskick" går mycket sällan hand i hand, något sunkiga pedalgummin men men vad kan man begära för 100K.... Min ekonomi tillåter tyvärr mig inte idag att smyga runt i dylik maskin så jag försökte sälja in den till päronen för dom ska gå ner till ett fordon, inte heller den varianten gick hem för fadern är BMW-allergiker...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
d.fagersten, eftersom den bil du har troligtvis är mer lättsåld än en E38 så skall du nog testa med att försöka byta in din bil mot den du vill ha, även privatpersoner kan vara intresserade av byte om dom haft svårt att sälja sin bil.

/Mats J
Var förut och tittade på den länkade 750 i tunnelgaraget, den var riktigt fin speciellt invändigt. Fast jag gillar verkligen inte den där mörkblå färgen och de där fälgarna är hemska, fast de går ju att byta.
En E38 99-01 ser ju fortfarande fräsch ut - de flesta pre-facelift är antingen sönderstylade, vanvårdade eller ser bara allmänt daterade ut - och det hjälper INTE att sätta på faceliftbaklysen och tro att bilen ser tokfräsch ut, de är bara snygga på de senare bilarna.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Bilen kaptenlöjtnant länkar till ser fin ut - men pruta 15 tusen.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag har några som kan vara intresserade att byta sin E38 mot min E39. Men tyvärr är det ju svårt att hitta en bil som är bra. Natrurligtvis har en bil som är över tio år gammal skavanker det har min också. Men det jag verkligen vill ha är att bilen är bra och pålitlig. Vill inte byta min pålitliga bil mot en halvdan E38 bara för att den är "häftig"

Har också fått ett förslag på byte mot en Mercedes 500E -92 kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig men de är ju ändå roliga bilar med sina 326hk, är väl lite sportigare än 7 serien.. Någon som vet hur de är att äga och köra? Kollade försäkring och den är uppåt en tusing dyrare per år i försäkring än på en 740.

Logiskt sett måste ju en normalstor familjebil som E39 vara mera lättsåld än en pansarvagn (E38) Men jag vågar knappt nämna Bmw och lättsåld i samma mening :(

Ska ev kolla på en 740 -95a i helgen. Det står på vv att den väger 2 ton är de verkligen så tunga? Kan den ha skottsäker plåt eller något?
Om det inköpspriset som ska avgöra är det nog inte en e38 du ska köpa, det är bara att lägga upp lädret om inte förr så absolut senare när det är dags för rep./underhåll. T.ex. olja och stift är ju inte Seat precis.

En anledning till att prisbilden skiljer sig kan ju vara tuffa mil, osäker historia och inte minst platskulorna. En sån "fläskmodell" oavsett om det är BMW eller MB så kostar det riktiga pengar att hålla dom rullande...

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
d.fagersten>> En 500E är mumma om den är i korrekt skick. Givetvis inte heller en billig bil att äga. "Das Hot-Rod" som automobil kallade den är en äkta sleeper och så långt från en standard E-klasspråm som man kan komma i samma kaross. En 500E ligger som enda Mercedes på min "vill-ha" lista.

Men det är ju bara att testa...
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.