AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.407

540. Glapp i transmission

Hej!

Jag provkörde nyligen en bmw 540 -97 manuell 6 vxl som gått 11000 mil. En sak jag reagerade på var att den gick lite ryckigt. När man växlar upp och släpper upp kopplingen så rycker det till om man inte är försiktig med kopplingen. Jag har inte kört en sån innan så jag vet inte hur det ska kännas. Det kändes inte helt ok iallafall. Det här avskräckte mig lite från att köpa bilen. Säljaren sa att det är en kraftig koppling på dom här och att det ska kännas så...

Är det någon som vet något om sånt här?
wi
25
wissel
525 M-01
ja de ska ju inte glappa om den gått 11000 mil.. kolla historiken på den. 1000 mil per år i tyskland med en autobahn bil låter väldigt lite....
wi
25
wissel
525 M-01
fast de var inte import kanske?
Jo det var import. Säljaren visade upp en tjock bunte med papper. Service bok. besiktningspapper mm. Serviceboken verkade ok.
wi
5
wissel74
Bmw 525 -89
ta chassinumret o åk till bmw så kan dom plocka fram hur och om den varit servad på bmw verkstad.. kolla pedaler o om tex skinnet/tyget är slitet. En bil som gått 11000 mil ska inte va sliten o glappig tyvärr. Annars är den väldigt misskött.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är den nyimporterad? Jämför den med bilar med liknande miltal på Mobile.de el. liknande sida. (om det finns några med så låga mil).
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag har haft en 530 -93a (lilla V8an) med manuell låda, och den betedde sig precis likadant när man var ovan. Sambon klagade över att kopplingen var tungtrampad (jmf. med 525 både före och efter), SBP hade inga anmärkningar på glapp i drivlina trots att jag frågade speciellt.
kr
101
krille_540
320D X-drive M-sport -15
Har haft 2st e39or den ena där jag upplevde kopplingen som du säger, kopplingen hade gått ca 3000mil kvitto fanns på bytet.
Den andra bytte jag kopplingen på och upplevde det inte på samma sätt. Tror personligen inte det är nån fara är ju som sagt rejäla kopplingar och jag tror att kopplingsbeteendet lite beror på vilken koppling man monterat vid byte. Körde endast ett fåtal mil med "orginal" koppling på den senaste 540in och den högg inte. Fast vid miltalet du anger borde inte kopplingen vara bytt körde 21000mil innan bytet på min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.