|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, för att göra historien kort så är hjullagret bak på min e30 (320i -90) helt slut. Jag tänkte att de här e inga problem så jag åker till bmw o köper ett nytt, pallar upp bilen bak o sliter ut hjullagret.. eller ja halva iaf... nu sitter jag fast.. jag får inte bort den delen som sitter kvar i bakaxeln o där sitter det nu sen några timmars meckande... någon som har en hjullagerdragare att låna ut i sthlms området? eller vet vart jag köper för en hyffsad peng? har provat biltemas olika varianter av avdragare o dom håller inte... har följt guiden på länken nedan och sitter nu fast vid bild 14... Länk alla idéer o synpunkter på mitt hopplösa fall är välkomna! Mvh Magnus | |
|
Prova att värma bärarmen med ex. blåslampa på utsidan runt lagret (värm ej lagret). Värmen utvidgar metallen så det går lättare att få ut lagret..... |
|
|
Du kanske kan hitta nåt matnyttigt här i min beskrivning för E34. Länk Trickset är att bygga ihop, vad jag kallar in- och utdragare av div. gamla lagerbanor o annat skrot. Värme är A o O. Mvh: Zoltan |
|
|
Jag gjorde precis som FD-Ormen när jag bytte lager på en annan bil och skruva ut det gamla med hjälp av hemmabygda grejer, hade dock en del problem att hitta en gängad stång tillräckligt lång och kraftig för att klara jobbet. Till slut fann jag att Biltemas fjäderspännare gick att använda! Var helt omöjligt att slå ut det med slaghammare som en del handböcker påstår. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Glidhammare menar jag naturligtvis! / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
tack för alla svar! åkte till biltema och hittade en skarvmuff för avgasrör stor nog att hjullagret precis fick plats sen hittade jag nån gammal metalskiva typ 1cm tjock med hål i som jag kunde använda som "kopp" på hemmabyggda utdragaren gängstång modell m40 typ med en massa brickor hittade jag hemma i en låda så det var bara pyssla ihop! gick som smort... tack igen för era svar nu rullar bilen som den ska igen! :) måste till bmw imorn bara o köpa en ny låsbricka... /magnus |
|
|
FD-Ormen: bra liten sida du hadde där guiden med silentblocken blir nog nästa projekt. /magnus |
|
|
Jag har precis kommit hem från garaget efter lite svärandes... jag skruvade loss hela "armen" och sen värmde jag med gasolen och sen kylde jag och sen värmde osv... till slut gick det att slå ut skiten... så nu väntar jag på nytt hjullager och sen är det bara att fortsätta... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.