|
|
|
|---|---|
|
Jo, jag monterar stift som anges fungera i minst 4000mil. Men det är lurigt att lossa och kolla dessa då tätbrickan är ju en "engångsbricka". Då vill man ju inte skruva tillbaka de vid ev. "årskontroll på torpet". Hur gör ni hemmamekare? Man kan förståss gå igenom de var 1000:e mil, alltså bara dra med momentnyckel o kolla så de sitter. Kör ni med Loctite? (light version, blå?). Har ni råkat ut för att de skruvat ur sig? (har sett en Passat som just råkat ut för det, inte vackert!) Jag bara funderar på att förr bytte man stift 1 gång/år, men numera är de ganska långlivade (NGK Laser). Hur gör herrarna Folke & Hasso? Obs!, Vänligen men bestämt, jag är inte intresserad av svar där ni "servar enligt bok på BMW", jag vill bara kolla med likasinnade (syntetolja i ådrorna). Mvh: Zoltan | |
|
Szia *hahaha*:-)! Finns väl ingen egentlig anledning till att montera bort stiften mer än möjligen i syfte att se efter om "allt ser bra ut" så att säg, jag menar hur stiftet ser ut kan säga en hel del om motorns kondition/förbränning. Själv sätter jag alltid i mina stift "ordentligt smorda med alupasta", drar de på känn. Jag har momentnyckel men det skulle vara overkill, har man bytt stift ett antal gånger så känner man när de sitter lagom. Födelen med att smörja med alupasta är att stiften ALLTID är busenkla att lossa,inga kärvande/skärande gängor som kan strippa alugängorna i toppen i värsta fall, lossar alltid stiften från kall motor... För övrigt har jag lossat stiften i min M ett antal gånger o återmonterat de, utan problem. Jag använder mig av icke original BRISK Premium LGS stift ("specialstift" med extra stort gnistgap om ca 3mm samt "ringelektrod" med friliggande mittelektrod) o var i början nyfiken på hur stiften såg ut efter x antal mil. Gjorde ca 3 kontroller med ca 200 mil emellan. Stiften såg lika bra ut varje gång, var ju inte 100% på att stiften passade perfekt trots att tillverkaren uppgav det, lyckligtvis så passar de precis som de ska:-). |
|
|
Szia, köszi! :) Nu ska vi prata Svenska (ungrare emellan?). Jo, jag har också monterat bort stift och dragit tillbaka de ett antal ggr i mitt liv, tänkte bara kolla av en fundering som jag haft länge... Att smörja gänga är inte alltid bra, du har svårt att känna rätt moment (smörjfilmen gör att du drar mer än vad som behövs, enkelt uttryckt) när du drar, jag har själv dragit hjulbult bl.a. till nära brottgräns = sträckt till skräck!!! Använder sällan heller momentnyckel, momentet sitter i armbågen. Känner till liknande stift du nämner från racebilar jag stött på... Det var mer en tanke jag grunnat på... Mvh: Zoltan |
|
|
Jag kollar stiften i samband med varannan service eller så. Drar helt enkelt åt de på känn, utan momentnyckel. Har alltid gått bra hitintills. __ Bilblogg: Länk |
|
|
När jag bytte stift så stod det på förpackningen med illustration 1/16 dvs inte ens ett kvarts varv för stift utan bricka och 1/2 - 2/3 Jag drog 1/2 det känds att det gick och dra lite till. Om jag tar loss dom och skall sätta dit stiften igen så drar jag nog bara ett kvarts varv då metallringen redan är utplattad. Är man osäker så dra inte mer än ett kvarts varv, det fungerade på moppetiden och har fungerat sedan dess. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.