|
|
|
|---|---|
|
En lampa tändes i instrumenteringen idag, Den ser ut som ett däck och är rödfärgad. Jag kollade i min tyska bmwbok där det stod att man skulle undvika häftiga inbromsningar och undanmanövrar. VAD ÄR DETTA FÖR NÅGOT??????????. Hjälp önskas. Tack på förhand PETER | |
|
Det är däcktryckskontrollen som varnar för lågt däcktryck (i något däck)! Om jag tolkar din beskrivning rätt. |
|
|
Ja det trodde jag ochså, men jag har kollat luften idag och det är samma tryck i alla hjulen(2,8 kg). Lampan som lyser är ett däck i genomskärning och lyser rött. ?????????? //Peter |
|
| Prova att initera om däcktryckskontrollen! | |
|
Min började också lysa idag. Kan det bero på att det är is och halka ? |
|
| Har du 2,8kg i alla däck runt om? Vad har du för dimension? Nu när jag skiftade till vinterhjul så sa däckkillen att det skulle vara 2,5 fram och 2,7 bak om man ska köra med last. Så det tog jag för miljöns-skull. | |
|
Jag kanske är fel ute, men inte mäts väl däckstrycket? Funktionen håller väl koll på om något däck tappar tryck (tex punka) genom att räkna ántal roterade varv? Minskat tryck = mindre omkrets = fler varv i förhållande till övriga hjul. Därför måste man aktivera om kontrollen tex vid hjulbyte eller när man justerat trycket. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Har ni bytt till vinterdäck? Precis som VillaRosa skriver så måste man gå in i färddatorn och nollställa Däcktryckskontrollen. | |
|
Det är en viss begreppsförvirring mellan Däcktryckskontroll och Däcktrycksindikator. Däcktrycksindikator är standard på alla BMW med RFL-däck (Däck med nödgångsegenskaper) TPMS eller på BMW-språk RDC är en avancerad lösning för övervakning av däckstrycket, Lösningen bygger på sensorer i varje hjul som trådlöst sänder tryck ock temperatur till en kontrollenhet Finns i vissa modeller, t.ex. E65 där du kan se det det individuella lufttrycket i varje däck i en meny i I-drive. På bilar med RFL-däck används en enklare lösning som jämför rotationshastigheten mellan hjulen på respektive axel. Om ett hjul rullar snabbare än det andra så är orsaken för lågt lufttryck i det hjulet. Lösningen använder ABS-sensorer och inte lyfttryckssensorer av TPMS-typ. TPMS är ett legalt krav i USA varför det dyker upp frågor om det vid t. ex. hjulbeställningar från USA. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.