AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.011

Kan man köra en motor "för snällt"?

Sida 1 av 2
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Frågan gäller min 316 E-36 M43 i första hand o motorer i allmänhet.
Problemet är att när min sambo kör vår Compact så lyckas hon med att få en verkligt låg förbrukning ofta runt 0,60 men den gula motorindikationslampan tänds efter cirka 50 mils körning.
När jag kör bilen,ofta lite hårdare med förbrukning kring 0,70 så släcks lampan efter ungefär lika många mil.
Mår motorn dåligt av att snålköras o att ej dras ut på växlarna?
Har aldrig gjort diagnos då jag alltid" lyckats" lösa problemet själv.
Har ni erfarenheter?
Micke

Pursern
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
En så pass modern och liten motor mår inte dåligt av att helatiden ligga på lågt varvtal så att en bra arbetspunkt med högst verkningsgrad erhålls.

I teorin , och i skrönor , kan en bil "sota igen" i topplock, avgasventiler och avgassystem och skall då enligt skrönan må bra av att nån självutnämnd förståsigpåare kör bilen några mil på extremt högt varvtal.

Men detta är bara i teorin när vi talar om moderna 4-taktsmotorer med hög verkningsgrad , däremot kunde väldigt gamla bilar med nästan antika 2-taktsmotorer faktiskt sota igen även om det ochså hör till ovanligheterna.

Mopeder som går riktigt illa kan däremot sota igen , men det gäller somsagt 2-takts motorer på mopeder och ej bilar.

Felet du beskriver skall egentligen inte kunna uppstå pga. att någon snålkör med bilen , men nu gör det ju det och kanske kan ökad värmeutveckling eller något varierande avgasvärden/temperaturer påverka ev. lambdasonden så att felet försvinner.
Kan vara nån glappkontakt osv...

Men ta bilen till en felkodsläsning på bmw , det brukar ta 15 minuter (en period) och är ganska billigt.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
wadel: försöker knäcka dina argument lite ;)
visst, moderna motorer sotar inte igen i samma omfattning, men nog kan det ske. Kolla tex poblemen med mitsubishis GDI-motorer. Men en motor som körs på höga växlar/låga varvtal sliter mer på lager och dylikt.

kolla bilen hos Bmw låter som ett bra förslag!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag kan ärligt säga att det där med GDI-motorerna känner jag inte till alls även om de sitter i vanliga Volvo S40 1.8 och är en väldigt vanlig motor.

Just det där du skriver om varvtal/lager var något som diskuterades en del på lekmannanivå bland mina arbetskamrater när jag arbetade på SKF , teorierna var olika men när någon som kunde lager på riktigt (en metallurg) förklarade hur det låg till vart svaret ungefär det att så länge man inte medvetet misshandlar motorn och inte har tänkt behålla bilen i 40 år eller typ 100 000 mil så är det absolut ingen fara alls med dagens moderna lager.
Man skall veta att SKF bedriver både utveckling och forskning om många olika sorters lager och anses vara praktiskt taget världsledande då det gäller lager.

Fast om man ser till det aktuella fallet med en 8 år gammal 316i (M43 ?) så tror jag absolut inte att det är någon fara för bestående matriella skador/onormalt slitage genom att snålköra bilen.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jo, läste i bland annat teknikens värld att dessa kunde sota igen, i vissa fall av skitig bensin och i andra fall av att motorn skulle gå så "snålt" som möjligt. Angående det med lager så viker jag mig, du verkar ha oändligt mer kunskap än vad jag har.

//Bjersér

Ky
32
Kylarn
545iA -04
Jag hade ett liknande problem med motorlampan.
Dvs att vid långa körningar tändes den, men körde jag innom stan slocknade den och höll sig släckt. Efter många verkstadsbesök under 1,5 år böts luftmassemätaren (lmm) ut, och jag har inte haft problemet sedan dess (ett år efter bytet).
Verkstadens förklaring/teori med en lmm med medsatt funktion var att då man kör lungt länge, så kan en felkod genereras eftersom lmm'n inte ger något nytt värde och därmed måste vara ur funktion. Men då man börjar köra mer aktivt så är det såpass stora variationer att lmm'n kan ge ifrån sig olika värden, och därmed tolkas det som om den fungerar. Efter ett antal starter med en fungerande lmm så släks motorlampan, men felkoden finns kvar. I mitt fall var felkoden "Blandning för mager"
/Kylarn
sw
8
swedross
525ia-03 m-sport
de här med igensotade motorer, svär farsan har en chevapickis-98 med 5,7-liters v8. pedantiskt skött, ny olja var 500/mil, allt i super skick. Han ligger o kör landsväg 12mil om dan, 90 km/ i timmen dag ut o in. jag tror den varvar 1900rpm. en dag börjar den knacka som fan o han åker till verkstan. Dom öppnar topplocket o viskar lite till varan, sen säger den ena mecken, du ursäkta men den e lite gubbkörd... rengöring, ny olja sen drog svärfar ut o varvade, den fick smaka på ordentligt upp i 150 knyck ett par dar i veckan. bilen går bättre än aldrig förr.

bara en parantes.....

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Tjena alla glada.
Här kommer en liten kul grej om igensotade bilar.
Jag hade en 86:as 528i en gång och i instruktionsboken till den bilen kunde man läsa: Om bilen har körts mycket stadskörning och korta sträckor, så var det bra att sota ur den på exempelvis motorväg i högt tempo då och då. Detta i en original instruktionsbok.
Mvh Danne.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Funduro: Stämmer bra det. Kommer ihåg instruktionsböcker från 3.0 serien. Tom varvtalen stod angivna, har för mig det var 4000-5000 rpm under en kortare körsträcka efter längre tid i stadstrafik och jag vill minnas att det tom förekom ord i boken som "blåsa ut" el dyl som skäl. Nån som har en BMW instruktionsbok från 70-80-tal kanske kan kolla så vi får precis info vad som stod.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Kan det vara så att den modernare motorelektroniken under de sista 10-15 åren gör att det inte behövs på modernare bilar och därför saknas rekommendationen i nyare instruktionsböcker?

molle
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Kul att det var fler som minns.
Det du nämner Molle, om varvtal mm kommer jag ihåg.
Synd att man inte har någon instruktionsbok kvar. En sådan kan vara ganska kul och många gånger nostalgisk läsning.
Danne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...I min instruktionsbok från 1986 som jag naturligtvis har kvar :) dvs till M535:an står följande:

"Efter en längre tids körning i tät storstadstrafik eller i en bilkö rekommenderas att motorn så snart som möjligt ges tillfälle att "blåsa ut" genom att ni kör några kilometer med högt varvtal,över 3000rpm.Därigenom undviks också sotavlagringar".

Nu har ju både motoroljorna och bensinen(renare) likaväl som motorerna vidareutvecklats en hel del som vi vet, så det kanske inte finns dylika texter i "moderna bilar",har inte kollat i t.ex min 523:a angående detta...ännu.

Mvh Janne.

Går ju således att förebygga genom att bara åka på 1:an i stan!!

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Mina bilar kommer i vilketfall aldrig att sotas igen,så länge jag inte blir halt och får glasvrist i högerfoten! =)

Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
Wader: har jobbat på en volvoverkstad. GDI motorn var sällsynt där. det finns mig veterligen 2st 1.8l motorer och den ena är då GDI:n. den andra var desto vanligare.

vad gäller gubbkörning så existerar problemet på moderna bilar också. motorn måste blåsas ur emellanåt. det är viktigast på dieslar, speciellt före en besikting, annars får man för högt k-värde.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ok , fast nu kan man ju tro att igensotade 4-taktare är något vanligt problem... jag vill ju påstå att så icke är fallet , men visst går det alltid att hitta extremfall.

Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Motorer skall jobba emellanåt för att må bra över tid och förbli täta precis som bromsar måsta användas för att inte rosta ihop.
Att varva motorn över 4000 varv är bra för ventilerna för det är från omkring de varvtalen och uppåt som ventilerna börjar rotera. När de roterar håller de sig inslitna. Om de aldrig roterar så blir de tillsut otäta med sämre prestanda som följd.
Att utnyttja den effekt man har i motorn emellanåt är oxå bra för att motionera kolvringarna. kör man konstans "slött" så finns det risk att kolvringarna fastnar och blir otäta med sämre prestanda som följd.

Så att varva ur en varm motor med öppen trotel mår bara motorn bra av några gånger i veckan.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Dag: det låter mkt troligt, problemet är bara det sista du skrev....
"några gånger i veckan" ;)

//Bjersér

18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Konstaterades efter kontroll att LMM var trasig,har nu bytt den o lampan lyser med sin frånvaro. Dessutom så tycker jag att bilen går mjukare o håller varvet uppe längre mellan växlingar än vad den gjort på länge.Så problemet är löst o sambon fortsätter att sätta rekord i låg förbrukning o jag låter motorn andas lite mer.
Tack för alla tips o intressanta inlägg.
Micke

Pursern
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Volvo S40 1.8 = Volvos egna 1.8 liter motor.
Volvo S40 1.8i = GDI motor från mitsubishi. Den kan sota igen! Behöver lite varv nu och då
Ro
177
Roman2007
740 IA -95 E38

Om du ska kärringköra en motor hela tiden då kommer den bara sega ihop.
Sota ur den ordentligt på 3:an till 5000-5500 varv då o då.Jag menar,en motor är byggd för att arbeta under alla förhållanden,va inte rädd för att trycka på gasen kompis!

Merca gå och lägg dig!!!
BMW RULES!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.