AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.569

540 aut vs manuell

Sida 2 av 2
Visa användare
12
crossfader
M5 Touring -92
530DA Touring -01
Jag avstod för några veckor sedan en saab 9-3 sportkombi aero till fördel för att ha kvar bmw. Största anledningen till detta var automatlådan i saaben, suger pung enligt min mening, Gjorde aldrig som jag ville utan kastade i växlarna lite hur som, vid halvgas ur korsningar som är lite av min körstil kunde den plötsligt vid dryga 2000 varv lagom de började röra lite på sig riktigt slira i nästa växel, detta framhävde ett mysigt murr möjligen men i övrigt hittade jag noll fördelar med saabens automatlåda.

Bmw där emot har länge haft riktigt goa automatlådar.
Finns kostsamma risker, men kunskaperna runt problemen som finns är stora och sällan svårhjälpta om än dyra om man har otur. Att jämföra en nyare bmw med automatlåda som är adaptiv med en manuell bil är svårt. Den adaptiva lådan fungerar så vitt jag vet så att den anpassar vid vilka varvtal den växlar i olika hastigheter i förhållande till gaspådrag mm, med andra ord så är "sportläget" något som man i stort sett kan framhäva själv om man har ett offensivt körsätt.

I min värld bör man använda sportläget vid planerade omkörningar och när man känner för att stå på lite utan att för den skull ändra på det adaptiva lugna programmet, som annars kan få tuppjuck och börja växla sportigt ett tag efter en omkörning eller två, dock kan jag inte implementera detta utan kör alltid ganska hårt och ryckigt och därför skippar jag sportläge, full gas mega kalas är det som gäller.

En manuell bil må kännas mer sportig och i många tillfällen roligare och man har lite effekt under huven, men då prestandan på många bmw med större motor sällan skiljer stort tycker jag som hänsynslös vilde i trafiken att automaten bara har fördelar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.