AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.570

540 aut vs manuell

Sida 1 av 2
Är på jakt efter en 540 e39 , är det stor skilnad mellan aut vs manuella lådan.

prestanda

kvalitet på lådor mm mm

Lite kort - vill helst ha manuell men de är juh inte så vanliga så-
går man miste om mycke körglädje med aut ?

brukar inte vara not vidare impad av automatlådor annars men har inte provat 540n s

hur snabb är den manuella växlingen på auten?

hur mycket av de trevliga i från motorn sliras bort?

bör man kanske till och med välja auten ???????

ville bara ha lite allmäna synpunkter

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
E39 540 med automat är en lugn och havlsåsig komfortbil.
Om än med anständigt drag vid fullt spett.
Med manuell låda är den helt plödsligt en riktigt pigg "semisportbil".
Ganska stor kontrast.

Inga problem med lådhållbarhet oavsett typ...
va de jag va rädd för , får nog bli o vänta på en manuell.

hur vanliga är dom

tex 540 Mpkt 98-00 svart alt Mblå gärna vitt skin och alu paneler , letat ett bra tag hittar inte mkt

någon som har ett hum om hur vanliga de är.

Tänkte på en sak till kan inte riktigt med utsendet på org stereo/navi n
funderat på någon dubbel DIN historia finns de några bra altenativ som inte ser för hemska ut . klarar mej utan navi/tv

Tack

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag håller nog inte med där, jag anser att en 540 gör sig bäst med automatlåda.

Provkörde stephan735i's manuella E34 540i och det var väl ingen större skillnad på prestandan, fullgas acceleration på högvarv på 1 och 2an kändes lite mer på den manuella, vilket iofs beror på att manuell o automat har olika utväxling, men överallt annars tycker jag att automataren går bättre.

__
Bilblogg:
Länk
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Va bra, då har ju du köpt den bil du trivs bäst med....
Det är ju det som räknas, inte vad andra tycker!
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
säkert är en 540 med manuell låda trevligare att köra ifall man vill kunna ligga på 3-4 an o trampa peddan i botten,då händer de lite.
På en 540 med automat i D läge så kan den upplevas som relativt trög när lådan fått i 4ans växel o man snålar med gasen.
I sport läge så växlar däremot inte lådan upp så snabbt utan ligger kvar på relativt höga varvtal (mer bensin dock) men svarar direkt när gas ges.
Steptronic läget kör jag ofta på när bilen är kall samt när jag är i stan då jag kan lägga den på en högre växel (mindre soppa) men är även guld värt när man vill ha lite kul,går ju köra hårt på växlarna o bilen känns sportig om man trycker vid 3000 rpm.

Tycker du ska testa båda bilarna innan du bestämmer dig.
En Automatare är absolut inte slö när du kickar den men kan kännas lite halvslö beroende på hur du väljer att köra den,dessutom finns det fler att välja på o chansen att hitta ett fint ex är större.
ja man borde naturlitvis prova båda ,men man vill juh inte åka o kolla på någons bil bara för o ta en snoktur - möjligen en handlare . sen kan de ta veckor innan man vant sej och verkligen vet .

vill ha lyx/komfort/sport karaktär på bilen

jag frågar inte rakt av vilken man ska ha , smaken--baken

jag personligen trivs bättre med manuella lådor , Pratar nu iof om SAABs aut då de är dom enda jag kört mycket då jag jobbar på saab verkstad, även den manuella växlingen tex paddlar på ratten käns väldigt långsam,,
man känner liksom ingen riktig närvaro.

Jag misstänker/hoppas dock att bmw s aut lådor är bättre men har somsagt inte provat .vet att om vi pratar manuell tycker jag bmw s är MYCKET bättre speciellt samspel motor-låda är mycket bra i bmw

hadde de inte varit pga dåligt utbud
hadde jag inte tvekat ,men man vill juh inte välja bort en fin bil bara för att
det står automat/step.

De hela hänger väll på ,hur bra de manuella läget fungerar, --har någon provat saab s Steptronic
eller ännu bettre ägt båda-- vill ha snabba växlingar i man läge= växla när jag vill inte om 2 sek -

och hur mycke kw/vrid som går åt i drivlinan,, går juh åt mer i aut självklart
men hur mycket - de märks skilnad då ialla fall

båda kan altså ses som skottsäkra

tacksam för synpunkter tycker detta är lite svårt -ladan är juh så viktig

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Jag har kört en hel del Saab 9-5 med automat, mer än de flesta ;)
Den är lika sportig som E39 med automat.
En automat är alltid en automat...............................(Rent tekniskt)

Jag står fast vid min ståndpunkt.
E39 med auto är en halvsåsig landsvägskryssare medans den manuella har lite ryck.
Precis som jag aldrig skulle köpt en 545 med automat.
En manuell 545/550 är ju ett gränsfall till M bil med lite mjukvarumods.... ;)
Varför inte en M5 E39? Då har kommit ner en hel del i pris nu, du hittar vettiga bilar utan bekymmer för 150"...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ca 90% av alla 540 så väl E34 som E39 såldes inte med manuella lådor, så det kommer inte vara några problem att hitta en 540iA att provköra, då får du en känsla för hur de känns. Så när du hittar manuell dito så har du något att jämföra med. Problemet är att det krävs att man kör aut. varje dag i en vecka för att verkligen bli kompis med den.

Du kommer inte mkt längre än så här genom att ställa frågan på ett forum. Du får två läger ett som förespråkar manuella lådor och ett som förespråkar automat. Det är svårt att få någon att gå över från något fält till ett annat, även om jag själv gjorde det. Jag var själv väldigt skeptisk till automatlådor i början, tills jag köpte en bil som hade automatlåda. Det tog en vecka innan jag började komma överens med lådan i bilen, men sedan dess så har jag aldrig kunnat få ut samma sak av en manuell bil. Det är idag inte tänkbart för mig att köpa en manuell 540/545/550.

Den enda fördelen med manuella 540 är att de är sällsynta vilket gör att de håller sitt värde bättre. Spekulanterna får slåss om bilarna och inte tvärtom som med alla andra bilar.

Mitt råd: prova båda varianterna så inser du vilken som passar dig bäst.

__
Bilblogg:
Länk
ga
201
gagge66
540iA -99
Äger för första gången i mitt liv en automatare. Var lite tveksam innan jag provkörde. Har nu ägt bilen i snart två år. Ångrar inte mitt köp.

Mitt råd är som flera andras: provkör och bílda dig en egen uppfattning. Smaken är som baken..!

Hälsn gagge
ja man får väll försöka prova o se

vore bra om man kunde komma överens med auten hadde blivit lättare
o byta bil då,
auten kan juh inte vara helt kass då i stort sett alla valde just aut?

annars finns ju alltid m5 -men är inte gjord av pengar
sen känns de lite -overkill- för mitt behov 85-90% stadskörning föredrar bottenvridet .

m5 ska tydligen behöva varvas rätt bra - men visst

tackar

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Skall du köra mycket stadskörning och kommer överens med automaten, så det ett givet val.
Som tidigare nämnts, ut och provkör och bilda dig en personlig uppfattning.
V8orna med manuell är lite stöniga att köra mjukt med, kan vara lite ryckiga.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag köpte mig en manuell 540, jag var "låst" på att det skulle vara det. Det blir svårt för dig att skräddarsy en manuell med som du skriver "gärna mblå med vitt skinn & alupaneler". Ska du ha manuell är mitt tips att koncentrera dig på skicket & välj ut nå´t huvudspår i utrustningen som ex.vis att den måste ha navi.
Så här 1000 mil senare kan jag summera att en manuell 540 är härligt direkt i gasrespons, bra tryck i kärran även om man vänjer sig vid allt. Den är som NPe säger ganska ryckig i stadskörning & inte direkt angenäm att spaka runt gathörn. Hade jag bott i stan hade jag nog ångrat mig. Nu bor jag istället på landet & är mycket nöjd med mitt val. Själv lade jag åxå in i beräkningarna att automatarna verkar strula mer än manuella, dock har jag inte mer belägg för det än trådar jag läst här på forumet.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det som är lite tråkigt med automat tycker jag är att det maskerar bilens kraft lite på något sätt, en manuell upplever jag som lite rappare. Vid lite smågasande saknar jag lite respons. Men när man väl trycker på rejält så märker inte jag skillnaden som man kan klocka fram med ett tidtagarur.
Själv tänker jag nog prova en E39 540 manuell den dan jag säljer min nuvarade E38 740iA.

Men visst är det underbart att glida i stadstrafik med automaten!

Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
Har haft/har båda varianterna av 540. Dock var den manuella en E34 och automaten är en E39.

Den manuella var riktigt trevlig på motorvägen, vid omkörningar etc. Hur smidigt som helst att lägga i 3:an i 100km/h och stämpla fullt.
Ligger ngn film på forumet där jag testade 100-150 med den manuella.

E39 upplevs (och är) lite tröttare än E34:an. Då väger också E39:an drygt 200-250kg mer. Men kan absolut inte klaga på trycket vid kickdown. Den sticker iväg riktigt bra. Soppa förbrukningen blev LÄGRE med automaten (0.05l/mil). Inbjuder till betydligt lugnare körning och kalas skönt att köra. Mjuka växlingar.

Dem manuella växlingarna med automaten är som vilken automat som helst, det går inte på 50ms att byta vxl utan tar ett litet tag. Kör aldrig med och har bara testat det "manuella läget", sportläget känns betydligt bättre.

Tycker du ska provköra båda varianterna! Rent ekonomiskt, kopplingsbyte kostar en del, slirar du lite för mkt ngngång = byta koppling.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bekeris: Du menar tvärtom va? E39 540 är både i verkligheten och på pappret en rappare bil än e34 540.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
kr
101
krille_540
320D X-drive M-sport -15
Har själv både ägt manuella och aut 540is och jag upplever automaten slöare en den manuella även om det inte är så. Med manuell låda blir allting mkt mer direkt och man slpper dem sega automat växlingarna, så även om automaten sprintar iväg fortare upplevs det nog inte så i många fall
jag tycker själv att med a-lådan i sportläget upplevs 540 som allt annat än slö.
Den varvar friskt och en kickdown ger omedelbart svar. Jag vet ingen "vanlig sedan med manuell låda som skulle kännas kvickare. "Jämför nu inte med prestandabilar typ M5 eller Audi RS eller annat" 540 är och förblir en "GT" dvs ett landsvägslok. En snabb bil med skön komfort. 540 är för dom som kör mycket och kör långt och då skall det vara automatlåda enligt mig.
Vill man ha något mycket snabbt och varvvilligt, vill växla manuellt och köra BMW då SKALL man köpa M5.

Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
J:dredd nej jag menade varkligen att vår fd E34 540 manuell var piggare än vår nuvarande E39 540 automat.

Varför skulle den inte vara piggare, om man tänker rent fysikaliskt?

Lättare bil (200-250kg)
Ungefär samma motoreffekt (286 på papperet för båda)
Manuell - Automat, mindre transmissionsföluster i en manuell än i en automat.

bara att räkna:
1860/280 = 6,64kg/hk
2040/300 = 6,8kg/hk

Nu räknade jag på lägre effekt för E34 och högre för E39, lägg sen till automat på E39...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.