|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen blivit med bmw igen, men har fått stora problem. Bilen är en svensksåld 540iAt 1999, som fått all service på BMWcentralen i Nacka helt enligt manualen. Åkte hem igår när bilen bara dog 50 meter efter ett mellanstopp på affären. Sedan igen efter 100 meter till (15km/h broms+sväng), sedan vid nästa rödlyse, och nästa... Läste mycket på forumet igår. För en vecka sedan kom frun hem efter ett kort stopp, trampar gasen i botten efter 100m, och bilen hoppar i takt brum-blä-brum-blä-osv en bit och kopplar in nödprogrammet. rullar bilen sakta hem sista 200m. Nästa dag startar, inga problem, kör 5 mil. ny dag fem mil, repris. sedan var det igår. Idag har jag hittat en lös kontakt (kändes borttagen med flit) 14 cm under oljestickan. Sladden kommer från plastlådan (stor som en after eight ask) som ligger över den högra cylinderraden (i färdriktningen). tjohoo. startar testar, provocerar fram varvtals sänkningar genom att bromsa ner från 20-40 km/h 10 ggr, inga problem, kommer hem provar mellan PRND flera gånger, känns mycket stabilare än igår. Går ur bilen öppnar huven med motorn igång då (direkt) går varvet ner markant men det räddas (med automatisk uppvarvning), faaaan, sedan dör den efter 20 sekunder till. startar går och dör efter 30 sekunder. Dessutom hör jag ett störande tickande från den andra cylinderraden, kanske vid andra cylindern framifrån. andra cylinderraden låter fint. Har ni några tips? Jag är helt desperat Mvh, Dan (Söker även en bra bmw mek i stockholm...) Nu får vi åka på sportlov i gammelvolvon. | |
|
Hejsan! Jag hade själv ngt liknande problem med min bil. Den dog ofta när man bromsade in vid korsning, fickparkering mm. Kunde funka bra flera dagar, sen helt plötsligt kunde jag få flera stopp samma dag. Det var luftmassemätaren som hade lagt av. Köpte en ny för strax under 3000 kr. Tar typ 5 min att byta. Man kan kolla den genom att dra ur kontakten. Är den hel ska bilen gå klart sämre, råare då! Gör den inte det så är den troligen trasig! Jag hade aldrig detta problem när AC:n var på. Då ligger ju motorvarvet ett par hundra varv högre. Kanske prova med det? Lycka till! Hälsn gagge |
|
|
Var senare (mars) på bmw i solna och en ny luftmassemätare gjorde susen, även om ditt ac-trick också hjälper till mycket. ac-n fick jag faktiskt på garantin, då föregående ägare betalat för en ny inom 3 år före. vid samma tillfälle bytte vi även ett plastlock i bakkant av topplocket som såg risig ut och ev kunde ge tjuvluft/orolig gång, samt en packning på båda cylinderraderna för att det var lite oljestänk runt ventilerna. alla delarna var billiga men jobbet skulle ta 7h... och det kostar ju på bmw som bekant. det missljud jag uppfattat var inget att oroa sig för tyckte meken. bilen hade då gått nära 19000 mil. när jag kom hem med bilen pajjade expansionskärlet första dagen. argh, hade de sabbat något vid reparationen? detta klarade jag dock att byta själv, och det håller ännu. |
|
| LMM fick jag förstås på garantin... sorry | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kashmirbeige ? är det denna kulör. :) är ju rätt ovanlig tyvärr har nog inte sett fler än 3. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Haha, jag tror till och med att just den där är min :-) Vilket sammanträffande! Får man fråga var bilden kommer ifrån, och hur länge sedan den togs? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.