AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.421

Inget driv på några hjul?

bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
Hej
Har en 330xd 02, igår när vi skulle ut o åka så spinner motorn som vanligt men när man lägger i växel så kommer ett konstigt hjul från framvagnen under gas men inga hjul snurrar, kvittar vilken växel du lägger i, låter mest från höger fram tycker jag. Men jag tycker att något hjul skulle snurrar, alla står still. tacksam för svar.
wa
9
waskarsson
325 e36 -92
låter väl nästan som att du har klipt av bultarna till svänghjulet?

//Linus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror fördelningsväxellådan har gett upp vad det verkar.
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
Om det bultarna till svänghjulet hur går jag till väga för att kolla det??
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
jag körde ju bilen , och sen helt plötsligt funkade det bara inte, skulle fördelningsväxellådan bara lägga av, antar att det är den som styr fyrhjuls driften, finns det något sätt att kontrollera detta??
wa
9
waskarsson
325 e36 -92
fast iofs om svänhjulet hade vart löst så hade du inte kunnat starta bilen... så jag har nog fel!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har bilen automatlåda eller manuell? Var den hårt belastad när den slutade driva? Driver den ingenting, utan står blick stilla? Titta om någon av kardanstängerna snurrar, men kryp inte under bilen bara. Tycker att även om t.ex slutväxeln till framhjulen rasat så borde kraften fördelas över till bakhjulen. Troligast att felet ligger i växellåda eller fördelningslåda.

Fördelningslådan:
Länk
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Det skulle behövas lite mer information, men Anders-72 frågar ju redan så jag vill inte upprepa samma sak. Ytterligare en möjlighet kan ju vara att någon del i växellänkaget hoppat ur, så att du egentligen inte har någon växel i fast du tror det. (Detta kan man väl iofs kalla att felet ligger i växellådan)

En E46 X så har alltid kraft fördelad både fram och bak, så skulle någon del i kraftfördelningen efter fördelningslådan vara trasig, så skulle den andra axeln ändå driva. (i alla fall i teorin :-) )

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
Bilen har manuell låda och hade ingen belastning att tala om, skull backa upp för en höjdskillnad på 30 cm på ca 70 cm, inga av hjulen driver, motorn spinner men så kommer det ett konstigt ljud från framvagnen, låter som något slirar eller inte har kommit i rätt läge.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Detta är ingen kritik mot dig, så ta det inte personligt!

Vid all felsökning så är det väldigt viktigt att problemet beskrivs så nogrannt som möjligt. Detta inkluderar även vad som hänt tidigare, vad som fungerar samt vad det sista man gjorde var när den fungerade.

Jag har mycket svårt att se att något transmissionsmässigt skulle ha gått sönder medan bilen stod stilla, ifall den fungerade klanderfritt när den parkerades.

Hördes något konstigt när den parkerades? Hur lät den när den startades? Hur känns kopplingen och växellägena jämfört med tidigare? Har bilen bogserats eller flyttats medan den stod stilla? Etc. etc.

OT: Har varit med om felsökningssituationer inom datorvärlden, där kunden först efter 5 minuter kom fram med att blixten hade slagit ner i närheten av huset kvällen innan, och telefonen var död....men ändå undrade varför bredbandet (över samma telefonlinje) inte fungerade.

Det jag menar är att all information är viktig.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
wa
9
waskarsson
325 e36 -92
lånat ut bilen till kärringen så kopplingen är slut?? :P

//Linus
Det är höger drivknut som har sagt upp sig. Jag har varit med om samma sak. Du måste byta hela drivaxeln, går ej att få tag i endast drivknuten. BMW har ett bytessystem, kostar ca 5000:- om jag inte missminner mig.

Kolla samtidigt damaskerna på övriga drivaxlar och byt vid behov. Betydligt billigare att byta bara damasken.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Är det möjligt på en bil med fast fördelning (40/60) av kraften mellan axlarna?
Ja det visade sig vara fullt möjligt. Jag trodde också att det skulle gå köra med "endast" bakhjulen. Men det gick inte. kanske kan det bero på elektroniken?
bi
88
biaggi
330xd Touring 02
F800 ST 07
Backard hade rätt, vänster drivknut är av, man får byta hela axeln, för en kostnad på 3000kr plua arbete, slutar tunt 5000 kr. Ni skall alla ha tack för hjälpen,

//Biaggi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.