|
|
|
|---|---|
|
Hej Häromdagen slocknade min monitor. Har testat att lysa med lampa på den för att se om lampan pajjat i monitorn men den är sten död. Har nu monterat ur den och har den på bänk och eftersom jag jobbar med elektronik så tänkte jag fixa den själv, men problemet är att jag hittar inte ett elektronik schema någonstans på nätet. har hittat beskrivning på kontakterna. Någon som vet hur man fixar fram ett elektronik schema? Eller vad som brukar fela i monitorn. Säkring F1 är hel. Kortet heter NEC PWJ-287 | |
|
Min monitor (4:3) slocknade sporadiskt och hamnade någon gång i ett läge där den lös med ca 1/3 styrka. Felet var på det kortet som driver kallkatodrören, på detta sitter det 3-4st ganska stora (ca 4*5mm) ytmonterade (svarta) effektmotstånd (ca 15mm från ena kortsidan). Dessa hade med tiden börjat glappa i lödningen mot PCB'n. Efter omlödning av dessa har monitorn fungerat u.a i ett halvår. /Stefan |
|
| hmm, jag kontrollerade korten idag men såg inga glappande komponenter. Men när jag bytt F1 på "högspännings kortet" så funkar det fortfarande inte, monitorn drar ca 3.3A vid drift. Verkar vara nått kostigt med TR3, den blir varm som sjutton. Fortfarande drar ej lyset igång. Nån som har nått tips?? | |
| glapp drivmodul eller lysdiod finns beg 16:9 Länk | |
|
Prova att "löda om" alla lödningar till kraftkomponenterna på högspänningskortet. Kommer inte ihåg vad TR3 är men är kanske utgångstrafon till kallkatodrören, i.s.f kanske felet finns i drivsteget innan denna. Prova med varmluftpistol & kylspray och se om Du får någon reaktion. Kör bara inte utan rören som belastning. /Stefan |
|
|
Jag har lött om allt på primärsidan, bytt alla kondningar, kontrollerat switch transistorer, allt verkar juste. Vad händer om man kör utan rören? Har gjort det, men det verkar inte som om jag får ut nått ur trafon...så det har nog inte hänt nått. Vilken spänning plockar man ut till rören? Kanske har jag kopplat in kraften galet? stift 7=jord 8=+12 12=variabelt 0-12V. Visst ska det väl vara så? Finns det folk som säljer defekta monitorer? Går ju att plocka ihopp en annars? /Johan |
|
|
Det finns en 4:3 monitor till salu här på powerbörsen (sök på monitor), det är väl samma monitor i E38 & E39 även om radio & kassett är olika.(?) Jag kommer inte ihåg hur spänningsmatningen var, men Du verkar ju ha god koll. Rören vill nog ha 2-400VAC, det värsta som kan ha hänt är väl om trafon bränt då alla andra komponenter kan bytas ut. /Stefan |
|
|
Hej jag har lagat ca 20st 4:3 skämmer och jag har sätt fyra typer av 4:3 skämmer all går sonder på olika sätt alla har problem på högspänning delen (400v) kan vara kall lödning, avbrott in trafo,, skicka mig kort på din högspänning del så ska jag hjälpa dig noah.brown@envox.com Noah Brown |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.