|
|
|
|---|---|
|
Hej, har aldrig haft en bil med automatisk klimatanläggning (eller klimatanläggning öht) förut, och nu när det börjar bli lite värme ute har jag fått möjligthet att prova den. När man stänger av kompressorn efter att haft igång den en stund så luktar det konstigt i kupén, doften kan väl närmast beskrivas som svett. Är det här något som ska vara, eller något som ska vara när den inte är använd på länge... eller? Man blir konfunderad. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
|
Kan lukta för jävla illa ibland när jag stänger av kompressorn på min bil också. Hade likadant på min 328 och en kompis som har en Audi A4 luktar det likadant i. Ska kanske inte va så vad vet jag men så länge den funkar som den ska är det väl inget att bry sig om. Skit i att stänga av och låt den gå istället. |
|
| Jag tror du skall byta microfilter, kostar några hundringar och går att göra själv. | |
|
Det finns en vätska som man sprutar in i evapuratorn som tar bort den otrevliga od´ören. Det är där som luften avfuktas och förmodligen därför som det kan lukta apa ibland. Jag kommer inte ihåg vad medlet heter men det borde nån ac-firma veta... who dares wins... |
|
|
blir ju bakterier i kondensen -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Byt tröja :)) Skämt åsido, gör rent avrinningen för kondensen och byt filter som sagt i ovan inlägg. Det är bakterier som luktar illa. /Bimmerman Länk |
|
| Har varit med om detta med A/C men det tog ett tag att hitta felet. Värmepaketet läckte kylarvätska. Litet läckage men ändå tillräckligt för att det skulle lukta. | |
|
:-)) jag håller med Bimmerman - stänger du av AC:n blir det varmt o då svettas man. Fuktig luft luktar lite illa i början...Den lukten försvinner väl när du sätter igång AC:n igen, eller? Mvh /NP |
|
|
Jodå, då försvinner lukten. Dessutom verkar fenomenet inte uppstå när man inte har haft igång ACn länge - 1½ timme eller så. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
| Det är viktigt att inte ha AC´n avstängd längre tid då det blir kondens i evpuratorn. Därför bör man använda AC´n regelbundet även vinter tid. För att undvika kondens i evpuratorn som kan ledda till att den pajar. Men som det står i tidigare inlägg det finns doftmedel och det kan va microfiltret. | |
|
Lite sammanblandning här: Att använda AC:n reglbundet är bra för packningar mm i kompressorn, har inget med kondens i evaporatorn, att göra. Man måste ju stanna motorn/AC:n ibland, då bildas helt naturligt kondens på evaporatorns kalla yta, som normalt rinner ut i en pöl under bilen. Kolla så avloppet inte är igensatt, vattnet skall komma ut i närheten av växellådan. Microfiltret sitter på luftintaget till kliman, här finns inget vatten/kondens som kan samla bakterier. Att maskera en odör med en annan "doft" är ingen bra idé, bättre att angripa problemet vid källan tror jag. FP |
|
|
Microfilterbyte har inte gjort någon skillnad. En bit in i sommaren försvinner problemet, så jag antar att systemet blir "ursköljt" då. Ska be dom kolla upp avloppet vid nästa service. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man kan köpa Virkon- S på Grodden (bakteriedödande) som spädes med vatten och så spryar man in det med bortagna microfilter i friskluftsinblåset med fläkten gående. Virkon-S har samma effekt som Klorin dvs bakteridödande, men är luktfritt och har samma effekt som dom den dyra spray(400-500 kr för en behandling) som AC nissarna använder. Virkon-S används i djurstallar och Virkon (apoteket??) används av tandläkare, sjukhus för sterilisering/rengörning av redskap. Detta enligt vår egen "bakteriologforskare" "kävlingepågen" :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Jag köpte en liten smidig "portionspåse" Virkon-S (skall spädas med fem liter vatten) på EKO-hallens hästavdelning för ca 30 kr. Har dock inte använt den ännu....väntar in luktattacken! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Försök gärna skala ner till någon dl, 5 liter är kanske lite overkill att spraya in i systemet. Du kan gärna behandla preventivt, dvs innan det blir bakterier i evaporatorns kondensvatten. Som flera redan konstaterat är det inte i microfiltret som problemet ligger, detta kan möjligen bli igensatt rent mekaniskt så att luftflödet minskar. Inte heller stopp i dräneringen till evaporatorn är grunden till problemet, isf kommer bara kondensvattnet att så småningom hamna inne i kupén. Det är den blöta ytan på evaporatorn och möjligtvis i botten på höljet runt denna som bakterierna i vissa fall kan växa till sig och då luktar det inte viol precis när man startar upp fläkten. Efter någon minut försvinner det dock, tills nästa gång bilen stått nån timma osv. På med Virkon-S bara så löser det sig säkert. Varför låter namnet som nån nervgas från WW II? FP |
|
|
:o)) Jo, fem liter kanske är lite mycket...! Jag hade tänkt att ta typ en tiondel av påsens innehåll och blanda det med en halvliter. Det borde räcka och bli över! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Purre |
hehe... Rubriken fick mig att tänka på en liten händelse under förra årets bilsemester (lite OT kanske, men ändå...) Hade kört tvärs igenom Frankrike och nått slutdestinationen Frejus vid Fr. rivieran. Efter nån dag så kände jag en liten sur doft i bilen när vi skulle ut och åka. Blev lite orolig och tänkte -Shit, håller ACn på att börja krångla... Lukten försvann dock efter att jag tagit ut det par gympadojjor som låg på golvet bakom sätet... :-) |
|
Såg att kemiföretaget CRC (de som tillverkar 5:56 mm) har en ny produkt för rensning av AC-bakterier, i sitt sortiment. Länk Länk Länk Själv har jag konstaterat att min bils AC inte luktar det minsta nu, trots att jag tyckte att det var lite sur doft i våras vid några tillfällen. Troligen har den "tvättats" ur av kondensvattnet nu under sommaren då det varit fuktigt i luften och jag har kört rätt mycket med AC... Ännu har jag således inte behövt ta fram Virkon-påsen! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tänk vad mindre än 1% ammoniak kan göra, resten är mest vanlig gasol..)) FP |
|
|
Johan: Vänta du tills de blir högsommarvärme i aug, då får du reda på om de fortfarande luktar eller ej. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.