AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.385

Varför väsnas mina spridare ?

52
54
528patrik
528 iA touring -98
Helt oprovocerat har mina spridare börjat ticka. På tomgång tickar den,dom med ett relativt dovt tickande för att vid ökat varvtal låta mer som ventiltickande. Har lyssnat på spridarna en och en med hjälp av en skruvmejsel mot örat, men ingen av dom "sticker ut". Ljudet kommer altså inte från ventiler eller lyftare. Finns det något annat än en dålig spridare som kan orsaka detta grymt irriterande ljud, hörs inte inne i kupén. Hade även en felkod "fel signal chokepotentiometer" typ. Kan det ha någon relevans

Kan även tillägga att bilen känns trött under 3000 varv.

528 patrik
be
21
begnt
523iA Touring - 98
Så lät det på min också. Den hade liksom tappat vridet på låga varv och tickade som du säger. Det visade sig att kamaxelgivaren var trasig. Jag bytte den och kraften kom tillbaka och tickandet försvann. Åk till någon verkstad och koppla upp bilen mot dator och gör en felkontroll är mitt tips.
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Har haft bilen uppkopplad, dock inga felkoder angående kamaxelgivare. Upplevde du att tickandet kom från spridarna ?

528 patrik
be
21
begnt
523iA Touring - 98
Ja. Bränsleledningen går hela vägen och fördelar bränslet till spridarna och tickandet hördes väldigt tydligt om man sätter typ en skruvmejsel på bränsleröret och då tyckte jag att det lät mer i bakkant på motorn. Det sitter en liten klump där som jag inte vet vad det är och där tyckte jag det lät mest. Vad det var som tickade har jag inte fått någon förklaring på.
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Låter mer i framkant på min, ska nog koppla upp min en gång till och kolla eventuella felkoder. tack för tipset !

528 patrik
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Det var kamaxelgivaren, lätt att byta, tickandet borta bilen går bra igen. Tack för tipset, sparade mig åtskilliga hundralappar =-)

528 patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.