AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.131

Justering av handbroms!

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hejsan!
Tänkte jag skulle justera handbromsen, men jag hittar inte taggmuttern i som justerar backarna i trumman. Har sökt på inlägg och mekartips. Ska sitta längst ner på en E39, men jag ser inget. Hittar ingen justermutter alls....är jag blind eller.....Tacksam för tips. Det gäller en 528 touring 98.

//Stefan
Du har rätt i att de sitter längst ned på baktrumman. Såg när bilmekken stack in skruvmejseln och justerade. Använd en stark ficklampa och snurra hjulet i rätt position för att se ordentligt. För det gjorde han.

no
41
noxxvile
520i sedan -91
jag har en bmw 520 e34, min justermutter sitter i ett av bulthålen, om man lyser med en lampa och snurrar lite sakta så ser man den.
den är svår att hitta tyckte jag med första gången.

vet ej om de är samma på e39.

mvh micke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte allra längst ner man skall leta. Jag har för mig att det är snett nedåt bakåt, ungefär mellan klockan 4 och 5 på vänstersidan och mellan klockan 7 och 8 på högersidan. Hjulet måste av för att man skall få tillräcklig rörelse på mejseln. Man får vrida fram väldigt kort och lysa i hålet emellanåt. Kuggkransen sitter på något större diameter än bultdelningsdiametern så man får kika snett utåt så att säga.
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Tackar för alla svar!
Förmodligen så lär jag skaffa glasögon :-)....hittar ingen kuggskruv. Helt otroligt, har justerat en hel del handbromsar och trummbromsar i mina dar, kan hända att den har släppt...skrapar lite oroväckande. Jag får ta bort skivan och då vore det väl fx% om jag inte hittar den, hel eller i bitar :-). Lika bra att byta backar när jag ändå håller på, har ingen bromsverkan alls på handbromsen hö bak. Återkommer med status....
bi
59
bibi
523iA touring -98
Har precis justerat handbromsen på min bil IA touring -98. Det var svårt att hitta kuggskruven. Den fanns på kl 2-4 och en massa tålamod att pilla o hitta men det gick till slut. Nu funkar det som det ska.

Women loves BMW
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stefan, ut och leta igen. Tjejerna hittar ju på hjulet ;)
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Förmodligen så ser bibi mycket bättre än vad jag gör :-). Ska ta och kika på det i helgen, är ute och far i veckan i jobbet. Har körförbud den 4:e mars.
Har i alla fall köpt nya backar, men jag ska titta extra noga (med glasögon:-) efter bibis tips.
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Nu har jag både bytt backar och hittat den där förbaskade ställskruven:-).
Backarna var helt slut på höger sida så det var inte undra på att det inte fanns någon bromsverkan där. Så nu fungerar det kanon. Bara och besiktiga bilen på måndag.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.