AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.213

Juckande gång och inget drag på låga varv

Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Hej!

Nu har jag ställt på 850n efter vinterdvalan. Har ett (eller flera) problem. Jag förväntar mig ett antal inlägg av typen "använd sökfuntionen". Men vänta! Låt mig beskriva problemet:

På låga varv händer inget när jag trycker på gasen. Först när jag kommer upp i 4000-5000 varv så kommer monstret ur garderoben. Och då går det som fan!

Men när jag motorbromsar för det första känns det som om jag trycker på bromsen, för det andra så runkar (juckar) bilen mellan 500 varv och 1500 varv.

När jag accelerar så är det ryckigt som fan tills jag kommer upp högt i varv.

Har känt liknande när jag varmkört bilen en gång i månaden men då har jag haft uppfattningen att problemet har löst sig när bilen blivit varm efter en mil eller två.

Några idéer? Vad ska jag söka efter här på forumet? Bilen har stått med full tank senaste månaderna men inte innan. Är det bara kondensvatten i tanken? Är det bara för att det var storm idag så att bilen inte fick luft? Kan det hjälpa att plocka av batteripolerna?

HJÄLP!!
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Låter som den går för snålt eller kanske problem med tändning.. Ingen check engine lampa? Om inte, koppla in en sådan och läs koder genom att stampa pedalen i botten 5 & 6 ggr efter tändning till. (5ggr för ena banken, 6 för andra, kommer inte ihåg vilken som var vilken)

Några tips:
-Tändkablar, mät resistans o kolla efter skador
-Vattentempgivare, drygt 2k vid 20 grader
-LMM, någon att byta med? annars mät spänning från dom vid motronic-boxarna
-Spjällmotorer, rör dom sig lika utan konstiga ljud när du trampar på gasen med tändning till
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Bra tips där Rallyfinnen! Ursäkta min okunskap, men hur kopplar jag in en Check engine lampa? och hur läser jag koder med en sådan? "Check engine lampa" låter som en sån där varningslampa under hastighetsmätaren med en gul motor. Eller är jag helt bakom flötet? =)

ChristianF kände igen problemen och bjöd in mig för att rensa mina spjällhus. Jag tyckte det gjorde stor skillnad! Nu går den nästan som jag vill.

Ska köra slut på all gammal bensin och sen tanka 10 liter V-power och köra slut på det några omgångar innan jag tankar fullt med V-power. Får se om det hjälper.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hannes L

Jag har samma problem med gången på motorn på vår 316,gungande accelration.......låter lustigt att jämföra med din V12,men ger man fullt går bilen bra.
Har bytt allt utom just LMM och Lambda sonden.

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Plocka ur instrumentet osh skruva i en lampa, har du ingen extra kan du knycka någon annan tillfälligt. OBS! dra inte på tändning med instrumentet urkopplat -sätter felkod på airbag!
Bästa är att lossa batteripolerna innan du börjar lossa o koppla ur.

Instrumentet sitter med två skruvar i överkant, sen ska det gå att trixa bort utan att ta loss ratten.

kolla tex:

Länk

Det är motronic 1.3 i 850.
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Tack för förklaringen och länk till koderna! Ska ge mig på det så fort jag fått tillbaka bilen från kylarbytet.

Till alla: Missa inte tråden om E31-träffen 24-30 juni med deltagare från hela Europa under "BMW-träffar"-forumet.
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Nu har jag kört slut på all gammal bensin och fyllt på med 90 friska liter VPower. Bilen dansade av glädje! Hade nog svårt att ställa om datorerna från kondensvattenskadad 95a till ny frisk Vpower. Men efter någon kilometer gick bilen fantastiskt. Har inga problem nu!

Nya projekt väntar. Först byta motor- och automatlådeolja och filter. Sen fixa kod till stereon. Sen fixa skyddsplattorna jag har fått installerade högst upp i dämpartornet bak. Sen byta bussningar överallt och fixa hjulinställningen.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej Hannes

Detta med att "rensa spjällhusen" hur gick det till? Komplicerat?

mvh
G
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.