AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.147

Varför rycker min 528?

Jag har fått problem med min 528im-97. Den är svårstartad och går ryckigt på låga varv. Detta började för kanske 2 veckor sedan. Märks inte så mycket när man kör i högre hastighet. Vet inte om det har nått med problemet att göra men jag provade att ta av oljepåfyllningslocket när bilen stod på tomgång, då började den gå sämre än om man höll handen på... Undrar vad detta kan vara? tacksam för svar!
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Har liknande problem med min E31a! Också intresserad av idéer vad som kan var fel.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
BMW med insprut ska gå taskigt när man lyfter oljelocket eller oljestickan för att sedan gå bra igen när man återställer.
Gör den inte det är vevhusventilationen kass. Det har nog inget med ditt problem att göra tyvär.

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
tu
125
tudor2
528ia -97
elmu

Låter som det skulle kunna vara kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren. Min 528 var också svårstartad samt gick dåligt på låga varv, på min var det vevaxelgivaren som var problemet. Kanske värt att koppla upp den hos bmw, då borde du få svar vad som är fel. Mitt tips är vevaxelgivaren.

Thomas
Tack för svar! Nu har jag märkt att mätaren som visar hur mycket bränsle bilen tar (under varvräknaren) aldrig går under 10, ens vid tomgångskörning. Och att det är dåligt vaccum till bromsarna? Kan det vara topplockspackning el så?
gretzky
Hade liknande bekymmer me min 328. Gör ett kompprov... Min hade jättebra komp på alla utom 6:e cylindern så nu ska toppen av för planing, kolla ventiler som förmodligen e dåliga.
ed
776
edge
520dT M -15
Hade exakt det problemt du har på min 528. Gjorde ett dis test och de visade att vevaxelgivaren var kass. Köpte ny på motornord (748:- med frakt). Bytte på ca 1 timme sen så har bilen gått klockrent efter det.
ok var det dåligt vacum i din motor också eller?
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ett annat tips är lambdan!Testa att koppla ur den o kör nån mil,går den bättre då kan du beställa en ny :)
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Det låter som att det är läcka på ngn vakumslang eller bromsservon, kolla tala sen om det på tråden så andra får höra bra o veta,P
Tack för alla svar! Var på Bmw och gjorde en felsökning idag, det var vevaxelgivaren som var trasig. Detta hade hänt pga att när min vattenpump gick rann det ur kokhett vatten o därför hände detta! Ett ganska vanligt fel sa han på BMW. Så nu väntar vi på en ny sen ska den gå som vanligt igen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.